کد خبر: 649842
تاریخ انتشار :

مصباحی‌مقدم: تورم به این زودی‌ها متوقف نمی‌شود

غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: گرانی‌ اخیر دارو خارج از تدابیر دولت رخ داده است.

مصباحی‌مقدم: تورم به این زودی‌ها متوقف نمی‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: گرانی دارو یکی از موضوعات مهمی است که این‌روزها بسیاری از مردم را کلافه کرده است. اما علت چیست و چه باید کرد؟

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کارشناس مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «من تصور می‌کنم گرانی‌ اخیر دارو خارج از تدابیر دولت رخ داده است؛ مانند وقتی که بعضی‌ داروها با کمبود مواجه شود یا شرایطی مشابه که شرایط از حالت عادی بیرون می‌آید و دولت کاری نمی‌تواند بکند. بنای دولت آن بود که پس از حذف ارز ترجیجی، همان میزان که به دارو تخصیص داده می‌شد را به بیمه‌ها بدهد تا بیمه‌ها دارو را بر اساس قیمت‌های قبلی عرضه کنند و تفاوت در سهم بیمه از دارو افزایش یابد. اراده دولت چنین بوده است و معلوم نیست که چرا اکنون قیمت دارو افزایش داشته و به نظرم وزارت بهداشت و خصوصا معاونت غذا و دارو می‌توانند به این پرسش پاسخ دهند».

او درباره اینکه برخی می‌گویند اگر مبلغ مورد نظر به بیمه‌ها داده شود، شرایطی مشابه زمانی که یک‌درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به بیمه‌ها داده شد، به وجود می‌آید که مشخص نمی‌شود بیمه‌ها پول را در چه زمینه‌ای خرج می‌کنند، بیان کرد: «اتفاقا تخصیص یک‌درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد من بود و نتیجه بسیار خوبی هم داشت و اصلا این طور نبود که معلوم نباشد بیمه‌ها کجا هزینه کرده‌اند. آن مبلغ اختصاص یافت به بیمه روستایی و شهرهای زیر 50درصد جمعیت. بیمه آنها از این طریق درست شد. بهترین مالیات برای بهترین هدف صرف شد و اکنون می‌بینیم که بیمه روستاها و شهرهای کمتر از 50درصد جمعیت، بیمه جامع و کاملی است و از تخفیف‌های لازم برخوردار است. اما درباره موضوع اخیر که باید گفت که این موضوع سیاست ابلاغی است که از سوی مجمع تشخیص تصویب و از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و باید اجرا شود».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره تورم کلی موجود در کشور اظهار کرد: «خوب است که این موضوع در رسانه‌ها مدام گفته شود که کشور ما در شرایط تورمی است و دولت هم نمی‌تواند تورم را متوقف کند. باید این موضوع گفته شود تا انتظارات واقعی شود. تورم وجود دارد اما شیب آن کاهشی است؛ به بیان دیگر تورم متوقف نشده است اما از بیش از 40درصد که در ابتدای سال1400 وجود داشت کاهش داشته است و شاید تا دو تا چهارسال دیگر هم تورم وجود داشته باشد اما دیگر افزایشی نیست و جلوی رشدش گرفته شده است. مانند اتومبیلی است که سرعتش 120کیلومتر در ساعت است و پلیس می‌گوید که باید 100کیلومتر بروی و جلوتر که می‌رود سرعتش 90کیلومتر می‌شود. اتومبیل متوقف نشده و در حال حرکت است اما سرعتش پایین آمده است. نرخ تورم هم همین‌طور است و روندی کاهشی دارد و دیگر قیمت کالاها مانند سابق به سرعت بالا نمی‌رود».

مصباحی‌مقدم در پایان درباره تأثیر رفع تحریم‌ها بر کیفیت زندگی مردم گفت: «من باور دارم اگر توافق نهایی و امضا شود، این طور نمی‌شود که دلارهای بلوکه‌شده ایران پس از آزادشدن تبدیل به کالا شوند و بازارها پر شوند از کالاهای خارجی و مردم بتوانند بروند و تهیه کنند. این دلارها می‌روند در بخش سرمایه‌گذاری و از سود سرمایه‌گذاری رفاه برای مردم ایجاد می‌شود؛ آن هم با تولید و اشتغال که همه اینها نیاز به زمان دارد و یک‌شبه رخ نمی‌دهد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها