کد خبر: 649910
تاریخ انتشار :

گزارش نامه نیوز از سناتوری که از برجام متنفر است

لابی گری منندز علیه احیای توافق هسته ای

در حال حاضر، مذاکرات احیای برجام در وین، موقتا متوقف شده و هیات‌ها برای مشاوره به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. سناتور ایالت نیوجرسی در مجلس سنای ایالات متحده آمریکاست.

لابی گری منندز علیه احیای توافق هسته ای
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه بین الملل و سیاست خارجی نامه نیوز : باب منندز، سناتور مشهور آمریکایی از حزب دموکرات طی روزهای اخیر تلاش سرسختانه ای در جلوگیری از احیای توافق هسته ای با ایران صورت می دهد. رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، با ابراز مخالفت جدی با احیای برجام، از دولت بایدن خواست سیاستی جدی و جدید برای مقابله با برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی در پیش بگیرد و مانع حمایت تهران از گروه‌های مقاومت  در منطقه شود.منندز در زمان اوباما نیز با توافق هسته‌ای مخالف بود. او گفت: «ما اینک( با احیای برجام )  چه چیزی را می‌خواهیم نجات دهیم؟ نباید به این اکتفا  که بگوییم تمام گزینه‌ها روی میز است.»

در حال حاضر، مذاکرات احیای برجام در وین، موقتا متوقف شده و هیات‌ها برای مشاوره به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. سناتور ایالت نیوجرسی در مجلس سنای ایالات متحده آمریکاست. او برای نخستین‌بار در ۱۸ ژانویه ۲۰۰۶ به عضویت این مجلس درآمده است .او از جمله سناتورهای مورد حمایت مطلق لابی آیپک در ایالات متحده آمریکا محسوب می شود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بقای منندز در سنای آمریکا، مرهون تلاشهای پشت پرده آیپک و صهیونیستها می باشد.

در حال حاضر، منندز در مسیر مخالفت با احیای برجام، هم پیمانی آشکاری با سناتورهایی مانند تام کاتن، تد کروز و لیندسی گراهام دارد. به عبارت بهتر، منندز در این معادله،تفاوتی با جمهوریخواهان ندارد! منندز اخیرا  در گفت‌وگویی با حامیان «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل»، ایپک، گفت به نظر او عدم توافق با ایران بهتر از یک توافق بد است. او همچنین افزوده است که اگر مذاکرات به توافق منتهی نشود، متحدان اروپایی آمریکا به اجرای تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تشویق می‌شوند.

بدون شک با توجه به در پیش بودن انتخابات میاندوره ای کنگره در آبان ماه امسال( نوامبر 2022) و نیاز مبرم منندز به حمایت آیپک از او، در آینده ای نزدیک شاهد افزایش مواضع ضد برجامی این سناتور آمریکایی خواهیم بود. مخالفت منندز با برجام و حتی دیگر سیاستها و تصمیمات کلان حزب دموکرات در عرصه سیاست خارجی از دوران ریاست جمهوری اوباما وجود داشته است. هین مسئله سبب شد تا در دوران ریاست جمهوری رئیس جمهور اسبق آمریکا، یک بار طرح اخراج وی از حزب دموکرات مورد بررسی قرار گیرد که البته با موافقت سران این حزب همراه نبود. 

منندز، اکنون بار دیگر به سود منافع آیپک وارد عمل شده است.لابی آیپک تلاش می کند با پر و بال دادن به منندز و انتقادات وی از احیای برجام، دو هدف معین را دنبال کند: نخست اینکه شکاف در میان دموکراتها و حامیان کلی احیای توافق هسته ای با ایران را عمیق تر سازد. دوم اینکه فضای رسانه ای آمریکا را به سوی مخالفت با توافق هسته ای با تهران سوق دهد. اکنون بسیاری از شهروندان آمریکایی، مخالفت با برجام را یک رویکرد حزبی از سوی جمهوریخواهان تلقی می کنند اما حضور سناتورهایی مانند باب منندز و بن کاردین ( که هر دو از دموکراتهای مخالف برجام محسوب می شوند)، این تلقی را بر هم می ریزد. فراتر از آن، در بین سناتورهای جمهوریخواه هیچ کس از برجام و متعاقبا احیای آن حمایت نکرده است! برجام از ابتدا در ساختارهای سیاسی آمریکا به مثابه یک قرارداد دولتی و نه یک معاهده الزام آور مطرح شد ، یعنی هر دولتی در آمریکا مختار است بر اساس نظر و رویکرد خودش توافق را مورد پذیرش و یا عدم پذیرش قرار دهد.همین مسئله، منجر به نقش آفرینی پررنگ تر سناتورهای مخالف برجام ، از جمله باب منندز در تقابل با مذاکرات وین شده است. به عبارت بهتر، منندز در حال انجام ماموریتی است که از سوی لابی آیپک به وی سپرده شده است! 

نکته قابل توجه اینکه برخی مواضع منندز، مخاطبان آمریکایی را نیز سردرگم ساخته است! سناتور منندز نحوه خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، از توافق هسته‌ای برجام را فاجعه بار خوانده و گفته است که  دولت ترامپ گزینه دیپلماتیک جایگزین نداشته است. منندز گفت ایران توانست برنامه هسته‌ای خود را پس از زیر پا گذاشتن برجام به سرعت به حالت قبل برگرداند و پیشرفت سریعی کرد و همین امر به گفته او، نقص‌های برجام را نشان می‌دهد.اکنون او می گوید توافق جایگزین برجام، باید محدودیتهای همه جانبه ای را علیه ایران مدنظر قرار دهد! در مقابل، وزارت امور خارجه آمریکا و برخی سناتورهای دموکرات دیگر معتقدند که سخنان منندز، ناشی از توهمات وی در قبال واقعیات جاری در نظام بین الملل است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها