کد خبر: 649911
تاریخ انتشار :

گزارش نامه نیوز درباره آخرین نظرسنجی های انتخاباتی فرانسه؛

آمار و ارقام نا امید کننده برای مستاجر الیزه

در این میان، حمایت چپهای افراطی از مکرون یا لوپن، نقش اساسی و تعیین کننده ای در پیروزی یا شکست هر یک از این دو نامزد در انتخابات ایفا خواهد کرد.

آمار و ارقام نا امید کننده برای مستاجر الیزه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه بین الملل و سیاست خارجی نامه نیوز : رئیس جمهور فرانسه روزهای آرامی را سپری نمی کند! حمایت جریانهای سنتی فرانسه و حتی رهبر جناح چپ افراطی از او در دور دوم انتخابات، هنوز او را نسبت به تکرار پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2022 میلادی مطمئن نساخته است. ضمن آنکه نظرسنجی های صورت گرفته طی روزهای اخیر نیز چندان برای رئیس جمهور فرانسه و همراهانش در حزب جمهوری به پیش دلگرم کننده نیست! 

انم «اَن ایدالگو»، شهردار پاریس و نامزد حزب سوسیالیست، که تنها حدود ۲ درصد را در دور اول بدست آورده است، خانم «والری پِکرس»، نامزد حزب راست سنتی «جمهوری خواهان» که آراء وی از ۵ درصد فراتر نمی‌رود، «یانیک ژادو» نامزد حزب سبزها با حدود ۵ درصد آراء، و «فابیَن روسِل»، نامزد حزب کمونیست فرانسه، که حدود ۲٫۵ درصد آراء را کسب کرده است، تنها دقایقی پس از اعلام نتایج دور اول خواستار حمایت از امانوئل مکرون در دور دوم انتخابات شدند. رئیس جمهوری فرانسه در سخنان خود با نام بردن از یکایک آنها تاکید کرد که بخوبی آگاه است که فراخوان آنها به معنای «حمایت از برنامۀ انتخاباتی او نیست»، بلکه بویژه بستن راه بر نامزد حزب راست افراطی این کشور است.

در این میان، حمایت چپهای افراطی از مکرون یا لوپن، نقش اساسی و تعیین کننده ای در پیروزی یا شکست هر یک از این دو نامزد در انتخابات ایفا خواهد کرد. در سال 2017، آرای اکثریت قریب به اتفاق چپهای افراطی، به سبد رای مکرون ( در مواجهه با لوپن در دور دوم ) اضافه شد اما این بار ممکن است خبری از این ماجرا نباشد.هر چند ژان لوک ملانشون، رهبر چپ رادیکال، که با کسب نزدیک به ۲۲ درصد آراء در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد، آشکارا خواستار حمایت از امانوئل مکرون در دور دوم انتخابات نشد، اما چندین بار تکرار کرد که در رای گیری دو هفتۀ دیگر «حتی یک رای نیز نباید به نامزد راست افراطی، مارین لوپن تعلق گیرد». «فیلیپ پوتوُ» نامزد «حزب نوین ضد سرمایه داری» که کمتر از یک درصد آراء را کسب کرده است هر چند گفت خواستار حمایت از امانوئل مکرون نیست، اما تاکید کرد که «هیچ رائی نباید به راست افراطی داده شود».

در این میان، برخی اعضای جریان چپ افراطی بر خلاف توصیه رهبر خود،آرای خود را به سبد رای لوپن واریز خواهند کرد.فراتر از آن، مارین لوپن، رهبر حزب «اجتماع ملی» که از چند سال پیش در جهت زدودن برچسب «راست افراطی» از حزب خود تلاش می‌کند، «بر نیاز فرانسه به یک قدرت جایگزین» تاکید کرد، از کلیۀ «کسانی که در دور اول به امانوئل مکرون رای نداده‌اند» خواست در دور دوم انتخابات به وی بپیوندند و میان «دو نگرش کاملاً متضاد» راه او را که خواستار «عدالت اجتماعی» است برگزینند.«اریک زِمور»، نامزد دیگر راست افراطی، که در جایگاه چهارم حدود ٧ درصد آراء را بدست آورده است، به رغم اختلافات شدید با مارین لوپن، خواستار حمایت از وی در دور دوم انتخابات شد. «نیکلا دوپون اِنیان»، دیگر نامزد راست افراطی و نزدیک به مارین لوپن نیز چنانکه انتظار می‌رفت از رای دهندگان خود خواست در دور دوم به وی رای دهند. «نیکلا دوپون اِنیان» در دور اول حدود ۲ درصد آراء را بدست آورده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، هر چند کلیۀ نظرسنجی‌های پیش از برگزاری دور اول و نیز چند نظرسنجی انجام گرفته پس از آن، از پیروزی امانوئل مکرون در دور دوم حکایت می‌کند، تفاوت درصد آراء ممکن برای هر یک از آن دو در نظرسنجی‌های مختلف یکسان نیست. در حالیکه یک نظرسنجی انجام گرفته از سوی موسسۀ «ایپسوس» یکشنبه شب از نیت ۵۴ درصد رای دهندگان در دور دوم برای حمایت از رئیس جمهوری کنونی حکایت می‌کند، موسسۀ «ایفوپ فیدوسیال» بر پایۀ ارزیابی یکشنبه شب خود، تنها ۵۱ درصد آراء دور دوم را از آنِ امانوئل مکرون برآورد کرده است.این نظرسنجی برای مکرون و همراهانش حکم یک فاجعه را دارد. اگر بخشی از آرای خاموش در نهایت، تصمیم بگیرند آرای خود را به سود لوپن به گردش در آورند، قطعا جایی برای مانور مکرون در دور دوم انتخابات باقی نخواهد ماند. این همان کابوسی است که رئیس جمهور فرانسه را شدیدا آزار داده است! مطالعات انجام گرفته نشان می‌دهد که یک سوم رای دهندگان راست سنتی که در دور اول به امانوئل مکرون رای نداده‌اند، در دور دوم آراء خود را به نام وی به صندوق رای خواهند انداخت. یک سوم آنان نیز از مارین لوپن حمایت خواهند کرد. البته همان گونه که اشاره شد،  سرنوشت دور دوم انتخابات بویژه در دست رای دهندگان چپ است که بر اساس آراء دور اول برای شش نامزد این جناح، حدود یک سوم کل رای دهندگان را تشکیل می‌دهند. هر چند تردیدی نیست که شماری از آنها بسوی حزب راست افراطی کشیده خواهند شد، اما امانوئل مکرون نیز که برای گزینش خود به آراء آنان نیاز دارد، ناگزیر باید در فاصلۀ میان دو دور انتخابات، از حال تا ۲۴ آوریل، کفۀ چپ برنامۀ ریاست جمهوری خود را سنگین تر کند تا بتواند آراء شمار هر چه بیشتری از رای دهندگان این جناح را بدست آورد.

از نتایج دیگر این انتخابات، تائید فروپاشیدن احزاب سنتی در فرانسه، حزب سوسیالیست در جناح چپ و حزب «جمهوری خواهان» در جناح راست است که تا پنج سال پیش به تناوب ادارۀ این کشور را در اختیار داشتند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دو هفتۀ دیگر، در روز ۲۴ آوریل برگزار خواهد شد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها