کد خبر: 650016
تاریخ انتشار :

واکنش امیرعبداللهیان به تامین امنیت سفارت ایران در کی‌یف

فارس/ وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با همتای اوکراینی ضمن تشریح موضع ایران مبنی بر مخالفت با جنگ و اعلام آمادگی برای اعزام تیم پزشکی هلال احمر به اوکراین، بر ضرورت تامین امنیت کامل اماکن دیپلماتیک و سفارت جمهوری اسلامی در کی‌یف تأکید کرد.

واکنش امیرعبداللهیان به تامین امنیت سفارت ایران در کی‌یف
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسین امیرعبداللهیان و «دیمیترو کولبا» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه تلفنی گفتگو کردند. دو وزیر خارجه درباره بحران اوکراین، لزوم حفاظت از اماکن دیپلماتیک، ارسال کمک‌های بشردوستانه و موضوعات دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

این دومین گفتگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور بعد از بحران اوکراین و در طی یک ماه اخیر بود. وزرای خارجه دو کشور ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ نیز و بعد از آغاز بحران در اوکراین تلفنی گفتگو کرده بودند.

امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی روز چهارشنبه ۲۴ فر‌وردین ماه ضمن تشریح موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ، بر لزوم توجه به راه‌حل سیاسی و گفتگوی دیپلماتیک اشاره و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است مذاکرات طرفین، به ثبات و صلح منجر شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اعزام تیم پزشکی هلال احمر به اوکراین، یادآور شد: ضروری است امنیت کامل اماکن دیپلماتیک و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف تامین شود.

دمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین هم ضمن تبریک به مناسبت ماه مبارک رمضان و قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ اظهار داشت: دولت اوکراین حداکثر تلاش خود را برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک به‌عمل خواهد آورد.

وی همچنین ضمن تاکید بر موضع کشورش مبنی بر این که اوکراین خواستار توقف جنگ و درگیری است، از تداوم مذاکرات با همتای ایرانی استقبال و ابراز امیدواری کرد روابط دوجانبه در سطوح و ابعاد مختلف گسترش یابد.

«دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین روز (چهارشنبه) در توئیتی از گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود خبر داد و نوشت: «با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه (جمهوری اسلامی ایران) گفت‌وگوی تلفنی داشتم. ایران مخالف جنگ روسیه علیه اوکراین است و از راه‌حل دیپلماتیک حمایت می‌کند. از وزیر خارجه امیرعبداللهیان به دلیل رد ادعاهای مربوط به انتقال تسلیحات به روسیه با کمک شرکت‌های ایرانی و همچنین بابت اعزام تیم پزشکی به اوکراین سپاسگزاریم».

از سوی دیگر «منوچهر مرادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در توئیتی با اشاره به گفتگوی تلفنی روز چهارشنبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین نوشت: حسین امیرعبداللهیان و «دیمیترو کولبا» تلفنی گفتگو کردند و در این گفتگوی تلفنی وزیر خارجه کشورمان ضمن ابراز مخالفت مجدد با هرگونه جنگ و خونریزی، حضور سفیر جمهوری اسلامی ⁧‫ایران‬⁩ و شروع مجدد فعالیت سفارت در ⁧‫‬⁩کی‌یف را اعلام و‌ خواستار تامین امنیت کامل دیپلمات های ایرانی شد. وزیر خارجه کشورمان همچنین آمادگی ایران برای اعزام تیم پزشکی و کمک های و بشردوستانه به ⁧‫اوکراین‬⁩ را علام و خبر روزنامه گاردین مبنی بر ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه را ساختگی و غیر واقعی خواند.

لازم به ذکر است سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف دوم فروردین ماه در اطلاعیه ای اعلام کرده بود که با توجه به ادامه جنگ در اوکراین و عدم امکان تداوم فعالیت سفارت در کی‌یف، دولت ایران تصمیم گرفته تا زمان عادی شدن اوضاع، فعالیت سفارت را موقتا به شهر کیشینف پایتخت مولداوی منتقل کند.  

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها