کد خبر: 650266
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با داریوش قنبری

اختلافات دولت و مجلس به خاطر رویکرد نمایندگان است

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب برخی اختلافات و مسائل موجود بین دولت و مجلس را ناشی از نگاه و رویکرد نمایندگان مجلس دانسته و معتقد است که آنها با نگاه تخریبی خود چنین فضایی را ایجاد کرده‌اند.

اختلافات دولت و مجلس به خاطر رویکرد نمایندگان است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – دولت سیزدهم هنوز به یک‌سالگی نرسیده اما از همین حالا هم معلوم است که یکدستی حاکمیت و همسویی این قوه با قوه مقننه تاثیر چندانی در روابط دولت و مجلس یا پیشبرد امور کشور نداشته است. نشانه‌اش اختلاف نظرهای مکرر و تلاش‌هایی که در مواردی برای انداختن توپ در زمین یکدیگر می‌کنند؛ یک روز ارز ترجیحی، یک روز صیانت از فضای مجازی و ... . 

درباره چرایی این وضعیت و ریشه‌یابی این اوضاع اما نظرات مختلفی وجود دارد. مثلا داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس معتقد است که دلیل اختلافات فعلی بین دو قوه رویکرد مجلسی‌ها است. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «به نظر من روابط دولت و مجلس تحت تاثیر فضایی است که مجلس یازدهم در آن شکل گرفت و کاملا تخریبی بود.» 

وی توضیح داد: «نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدا نگاه ایجابی نداشته و طرح و برنامه ای نداشتند. نگاه آنها سلبی بود که آن را در تخریب مجلس گذشته، طیف مقابل و دولت بود. با توجه به این موضوعی وقتی که با یک دولت همسو مواجه شدند، باز همان رویه تخریبی را ادامه می‌دهند.»

قنبری ادامه داد: «آنها از ابتدا هم برنامه ایجابی نداشتند و نمایندگان این مجلس صرفا انتقاد از نوع تخریبی را یاد گرفته اند. اینکه پشت تریبون قرار گرفته و از مسئولان اجرایی بگویند، هنری نیست. باید دید که این ها طرح و برنامه ای ارائه کردند که دولت قبل یا دولت فعلی آن را اجرا نکرده باشد.»

این نماینده پیشن مجلس تاکید کرد: «قابل با دولت همفکر غیرمنطقی به نظر می‌رسد اما این به ذات مجلس است که بیش از این در توان ندارد. به قول معروف از کوزه همان برون تراود که در او است».

وی ضمن ابرار تاسف از اینکه در کشور ما نیز مردم پذیرای این نوع نگاه‌ها هستند، گفت: «وقتی یک گروهی بدون برنامه مورد استقبال - ولو استقبال حداقلی - قرار می‌گیرند، نتیجه همین می‌شود. من مشکل اصلی را در مجلس می‌بینم. چون نمایندگان فعلی پشتوانه حزبی قدرتمندی نداشته و از سوی یک محفل خاص هدایت شده‌اند این طور عمل میکنند. به هر حال تفاوت حزب و محفل همین است که با نگاه محفلی بدون برنامه و با نگاه تخریبی عمل می‌کنند. نگاه محفلی این طور است که با نگاه تخریبی یک موجی درست کرده و سوار بر آن به قدرت می‌رسد و بعد هم برنامه‌ای برای اداره امور ندارد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: «با این مجلس فرقی ندارد که دولت همفکر باشد یا غیرهمفکر، به هرحال از سوی نمایندگان مورد نقد قرار می‌گیرد. البته دوز نقدها فرق کرده است چون در دولت قبل نگاه تخریبی داشته و حالا نگاه انتقادی دارند. به هرحال فکر نمی‌کنم که دولت و مجلس روابطی بهتر از این داشته باشند و حتی با افزایش مشکلات شاهد موارد اختلافی بیشتری خواهیم بود. نمایندگان این مجلس فکر می‌کنند که هنوز زمان انتخابات است و با همان رویه دنبال انتقاد از دیگران هستند و فراموش کرده‌اند که باید قانون تصویب کنند.آن قوانینی که تا کنون تصویب کرده‌اند هم عمدتا آسیب رسان بوده و موجب فرار سرمایه‌ها شده است. »

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها