کد خبر: 650288
تاریخ انتشار :

حجت‌الاسلام پورمحمدی:

ماه رمضان نماد زندگی اسلامی است | حق نداریم اعتماد ملی و حسن ظن ملی را خدشه‌دار کنیم

ضیافت افطاری با دعوت جامعه اسلامی مهندسین، با حضور بسیاری از دست اندرکاران، مسئولین و مدیران، و اعضای جامعه اسلامی مهندسین در محل مجتمع آدینه برگزار شد.

ماه رمضان نماد زندگی اسلامی است | حق نداریم اعتماد ملی و حسن ظن ملی را خدشه‌دار کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عصر پنجشنبه 25 فروردین ماه، ضیافت  افطاری با دعوت جامعه اسلامی مهندسین، با حضور بسیاری از دست اندرکاران، مسئولین و مدیران، و اعضای جامعه اسلامی مهندسین در محل مجتمع آدینه برگزار شد. 

لزوم برنامه‌ریزی دقیق به‌منظور بهره‌گیری از فیوضات رمضان

در بخش پایانی این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با اشاره به برکات ماه رمضان و فرصت‌های این ماه گفت: در خصوص ماه مبارک رمضان مطالب فراوانی در آیات و روایات آمده که خوانده و شنیده‌ایم. فقط یک نکته را یادآوری کنم که ما برای بهره‌برداری از فیوضات ماه مبارک رمضان، برنامه‌ریزی دقیقی نداریم. خداوند این سفره و ضیافت عظیم را با ثمرات بسیار ارزشمند فراهم کرده است و ما باید در خود و جامعه، آمادگی برای بهره برداری و استفاده مناسب را ایجاد کنیم. متاسفانه برای ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی نمی‌کنیم و بدون برنامه‌ریزی، امکان بهره‌گیری از آثار و برکات این ماه نیست. نحوه فعالیت و کار و ارائه خدمات و زمان فعالیت باید با ماه‌های دیگر متفاوت باشد.

وی تصریح کرد: ختم قرآن، شب‌زنده‌داری، توجه به دعاها و اعمال دیگر فرصت می‌خواهد، آمادگی و آرامش می‌خواهد که باید این امکان ایجاد شود؛ دوستانی که حالا دست‌اندرکارند و دولت محترم، باید به این مسئله فکر کنند متاسفانه ما در گذشته به این مسئله توجه لازم نکردیم. 

02

ماه رمضان نماد زندگی اسلامی است

حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان این‌که رمضان نماد زندگی اسلامی است یادآور شد: اگر به ما بگویند که سبک زندگی دینی اسلامی چگونه است؟ باید ماه مبارک رمضان را مثال بزنیم. به هم اعتماد کنیم، خودمان را کنترل کنیم، حسن‌ظن داشته باشیم، به خدا توکل کنیم، در زندگیمان آرامش داشته باشیم، در مناسبات شخصی، خانوادگی و اجتماعی اخلاق نیک داشته باشیم، دروغ نگوییم، کلاه‌برداری نکنیم و از مال حرام بپرهیزیم. این سبک زندگی‌ای است که ماه مبارک رمضان برای ما هدیه آورده است. ابتدا در یک ماه (مانند اردو) باید آن را تمرین کنیم و سپس، با این سبک به زندگی خود ادامه دهیم.

نگاه به گذشته؛ ترسیم آینده

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: من صحبت‌هایم را در دو بخش کوتاه عنوان می‌کنم؛ اول این‌که حضرت آقا حدود یک ماه و نیم پیش، جلسه‌ای با جمعی از صاحب‌نظران و اندیشمندان و دست‌اندرکاران همایش گام دوم از نگاه قرآن و حدیث داشتند. ایشان می‌فرمایند که ما الان وسط میدان هستیم و بحث ما از مرحله تئوری گذشته است. ما در حال حاضر در وسط میدان در حال مبارزه هستیم و باید مشخص کنیم که چه کاری می‌کنیم، به کجا می‌رویم و هدفمان چیست؟  ایشان ادامه می‌دهند اگر ما در اوایل انقلاب این فرصت را داشتیم که می‌توانستیم یک برنامه چهل ساله برای انقلاب ترسیم کنیم، قطعاً وضعمان از وضع حال بهتر بود. اگر در همان اول به امکان تهاجم نظامی یک همسایه ناباب یا مسئله تحریم یا تجزیه‌طلبی فکر می‌کردیم و اگر برنامه‌ریزی می‌شد، کارها بهتر پیش می‌رفت. و در ادامه می‌فرمایند: برای چهل سال دوم باید بدانیم که چه اتفاقاتی ممکن است برای ما رقم بخورد. البته پیش‌بینی‌ها و آماده‌سازی‌ها باید علمی و مستند به معارف اسلامی و دلسوزانه باشد. در آخر هم حضرت آقا  یک راهنمایی دارند و می‌فرمایند یک جمع دانای عاقل، علاقمند، مومن، اهل فکر، متکی به مبانی دینی را بگمارید به اینکه آینده را ترسیم کنند و به مشکلاتش فکر کنند. ببینید تاکید ایشان بر روی یک جمع دانای عاقل اهل فکر و مومن است.

رئیس هیئت امناء و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: دوره‌های زمانی بخصوص در فصل‌بندی‌های سیاسی، در خیلی از مدل‌های حکومتی رسم است؛ قطعه‌بندی می‌کنند؛ مثلاً جمهوری اول، دوم و... لذا ما هم اگر بخواهیم مقطعی را عنوان کنیم، دوره‌ی دوم یا جمهوری دوم را باید با بیانیه‌‌ی گام دوم هماهنگ کنیم. چرا؟ چون وقتی یک انسان بخواهد به بلوغ عقلی برسد، چهل سال زمان نیاز دارد؛ چهل سال گذرانده‌ایم؛ شکست‌ها، قوت‌ها، پیروزی‌ها، توانمندی‌ها، انباشت سرمایه‌‌ها الحمدلله در اختیارمان است؛ حالا باید با ارزیابی گذشته، مقاطع، سرفصل‌ها و رویکردهای چهل سال آینده را پیش‌بینی ‌کنیم و با هماهنگی و قوت آن را عملی کنیم.

03

ضرورت توجه به دستاوردهای فراوان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی تصریح کرد: در شرایطی که هستیم، مشکلات زیادی داریم. اما کل کشور و جامعه فقط مسائل اقتصادی نیست، ابعاد دیگری هم دارد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر مسئولان لشکری و کشوری یادآور شد: آقا فرمودند در مسائل اقتصادی هم دستاوردهایی داشته‌ایم و نکته‌ای را اشاره فرمودند؛ تاب‌آوری ما در برابر تحریم‌ها را نگاه کنید، در حالی که دشمنان می‌گفتند سخت‌ترین تحریم تاریخ در رابطه با ایران اعمال شده، ولیکن اقتصاد ایران  متلاشی و ورشکست نشد اما ما به این مسئله کم توجه کرده‌ایم. توانایی ملی ما خیلی بالاست، فوق‌العاده است اما از آن طرف بیشترین تضعیف توانایی ملی توسط خود ما صورت گرفته است. بیشترین خودزنی‌ها و تحقیرها و عدم استفاده از ظرفیت‌ها، امکانات و داشته‌هایمان توسط خودمان انجام شده است. این اختلافات، بدبینی‌ها، سوء‌ظن‌ها و فاصله‌گذاری‌ها بزرگ‌ترین دشمن ما است. بیایید به اتکای رمضان، این سبک غلط زندگی را تغییر دهیم؛ به هم اعتماد کنیم، به خدا توکل کنیم. با حسن‌ظن با هم برخورد کنیم. در قرآن، سوءظن، بدبینی، تهمت، دروغ و فتنه به عنوان گناهان کبیره تلقی شده است.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: در روزهای پایانی سال 1400، حضرت آقا صحبت‌های مفصلی در دیدار با خبرگان داشتند که به ظرفیت اجتماعی، توان ملی، انسجام ملی، اعتماد ملی، قدرت ملی و ... اشاره کردند. هشت الی نه بار بلکه بیشتر تعبیر «ملی» را به کار بردند. لذا اگر می‌خواهیم قدرت ملی داشته باشیم باید انسجام ملی داشته باشیم و انسجام ملی نیاز به اعتماد ملی و اعتماد ملی نیاز به حسن ظن ملی دارد؛ ولیکن ما بسیاری از این‌ها را کنار گذاشته‌ایم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، این دولت مستقر است؛ همه بیایید تا حد ممکن، دولت را کمک و راهنمایی کنیم. البته دولت هم باید از نگرانی‌ها، دلسوزی‌ها، راهنمایی‌ها و پشنهادها استفاده کند؛ اما وظیفه ما چیست؟ وظیفه ما همراهی، دلسوزی، همدلی و راهنمایی است. ما نباید فضای عمومی را به هم بریزیم. چرا خودزنی می‌کنیم؟! چرا تعابیر تند به کار می‌بریم؟! تعابیری که در کشور رایج است و می‌گویند: تندرو و رادیکال؛ از آن طرف هم می‌گویند مزاحم، تخریب‌گر، مفسد، نفوذی و... این تعابیر مختلف که نه سند و نه دلیل مستندی برای آن وجود دارد و زبان غیر الهی و ادبیات غیر رمضانی است. ما حق نداریم اعتماد ملی و حسن ظن ملی را که سرمایه اصلی حرکت ماست، خدشه‌دار کنیم. امیدوارم که از فرصت رمضان برای احیای اخلاق اسلامی، اخلاق نبوی و تحول در رفتار و سبک زندگی اجتماعی و سیاسی‌مان استفاده کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها