کد خبر: 650608
تاریخ انتشار :

سرنوشت پرونده پارتی‌گیت در پارلمان انگلیس چه می‌شود؟

جلسه ویژه پارلمان انگلیس برای بررسی لایحه بحث‌برانگیز ارجاع پرونده تخلفات نخست وزیر در ماجرای پارتی‌گیت به کمیته تحقیقات مجلس، دقایقی پیش گشایش یافت.

سرنوشت پرونده پارتی‌گیت در پارلمان انگلیس چه می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، کی‌یر استارمر، رهبر حزب اصلی مخالف دولت که بوریس جانسون را فاقد صلاحیت برای اداره دولت می‌داند،  این لایحه را پیشنهاد کرده و معتقد است که نخست وزیر پارلمان و افکار عمومی را فریب داده و باید استعفا دهد.

جانسون به اتهام برگزاری جشن تولد در ساختمان دفتر نخست وزیری و نقض محدودیت‌های کرونایی که از آن به عنوان ماجرای «پارتی‌گیت» یاد می‌شود، هفته پیش ۵۰ پوند جریمه شد. گفته می‌شود که دست کم شش جریمه دیگر در رابطه با نقض محدودیت‌های کرونایی در راه است که در قیاس با ماجرای پارتی‌گیت از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

رهبر حزب کارگر امروز با ایراد سخنانی در پارلمان گفت که او "به دنبال دفاع از این اصل ساده است که صداقت و گفتن حقیقت در سیاست مهم است". وی افزود: این یک اصل نیست که من یا حزب کارگر ادعای خاصی درباره آن داشته باشیم. این یک اصل اساسی است که تمام احزاب سیاسی به طور یکسان آن را پذیرفته اند.

استارمر اضافه کرد: نخست‌وزیر به فریب مجلس در مورد مهمانی‌هایی متهم است که در دوران قرنطینه برگزار شده‌ و این یک اتهام جدی است. وی افزود که این یک ادعای جدی است، زیرا اگر درست باشد، به منزله تحقیر و توهین به مجلس است.

وی بر همین اساس از نمایندگان مجلس خواست تا به لایحه پیشنهادی او رای مثبت بدهند تا از اصل صداقت در پارلمان صیانت شود.

بر اساس برنامه اعلام شده، امروز نمایندگان مجلس درباره لایحه ارجاع پرونده نخست وزیر به کمیته تحقیقات پارلمان بحث خواهند کرد و اگر به نتیجه برسند آن را به رای خواهند گذاشت. این درحالیست که نخست وزیر امروز به هند سفر کرده تا با رهبران این کشور در خصوص تحولات اوکراین زایرنی کند و از این منظر، در جلسه رای‌گیری حضور نخواهد داشت.

حزب محافظه‌کار پیشتر خواستار جابه‌جایی جدول زمان‌بندی پارلمان و تاخیر در برگزاری رای‌گیری شده بود تا تکلیف سایر تخلفات ادعایی علیه جانسون روشن شود. این درخواست در دقیقه نود پس گرفته شد و امروز دبیرکل حزب محافظه‌کار اعلام کرد که اعضای حزب برای شرکت در رای‌گیری امروز مختار هستند.

جانسون از نگاه کارشناسان در یک بحران قانونی قرار دارد و افکار عمومی در انگلیس به طور فزاینده‌ای خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند. نخست وزیر انگلیس سه‌شنبه گذشته با ایراد سخنانی در مجلس دوباره از نمایندگان و مردم عذرخواهی اما اعلام کرده که از مقام خود کنار نمی‌رود.

با این حال اگر لایحه پیشنهادی حزب کارگر بتواند از سد مجلس عبور کند، بقای جانسون در قدرت دچار یک بحران جدی خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها