کد خبر: 650898
تاریخ انتشار :

وام بازنشستگان | ثبت نام وام بازنشستگان

آغاز ثبت نام جدید وام بازنشستگان | میزان وام ضروری بازنشستگان افزایش یافت؟

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری از آغاز ثبت نام جدید وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق از امروز (سه شنبه ششم اردیبهشت ماه) ۱۴۰۱ خبر داد.

آغاز ثبت نام جدید وام بازنشستگان | میزان وام ضروری بازنشستگان افزایش یافت؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وام بازنشستگان یکی از مطالبات قشر بازنشسته است. وام بازنشستگان وضعیت ثابتی ندارد و شرایط و مولفه‌های مختلفی بر آن تأثیرگذار است. وام بازنشستگان در صورت پرداخت می‌تواند بخشی از دغدغه‌های مالی بازنشتگان عزیز را پاسخ‌گو باشد. وام بازنشستگان در قالب وام ضروری، وام خرید جهیزیه و مواردی دیگر پرداخت می‌شود که شرایط ضامن و بازپرداخت آن متفاوت است. وام بازنشستگان و آخرین اخبار مربوط به آن را می توانید در این خبر بخوانید:

 وام بازنشستگان

محمود مرتضایی‌فرد افزود: ثبت نام اینترنتی وام ضروری ۱۲میلیون تومانی سال ۱۴۰۱ بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق از امروز (سه شنبه ششم اردیبهشت ماه) تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ انجام می شود.

وی یادآور شد: ثبت نام فقط از طریق درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir انجام خواهد شد.

مرتضایی فرد با بیان اینکه «مبلغ این تسهیلات همانند مرحله قبل، مبلغ ۱۲ میلیون تومان با اقساط ۳۶ ماهه و با کارمزد ۴ درصد است» اظهار داشت: متقاضیان می توانند در بازه زمانی اعلام شده به درگاه خدمات الکترونیک صندوق مراجعه و با وارد کردن اطلاعات سه گانه خود شامل دفترکل، کد ملی و شماره حساب نسبت به ثبت درخواست اقدام کنند.

وی همچنین تصریح کرد: ثبت درخواست متقاضیان به معنی پرداخت تسهیلات به همه عزیزان نخواهد بود.

او ادامه داد: پس از اتمام مهلت ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام های دریافتی، بهره مندی از سایر تسهیلات صندوق بازنشستگی، میزان حقوق دریافتی و سایر موارد بررسی شده و با اولویت‌بندی و براساس میزان اعتبار تخصیص یافته از سوی بانک عامل، این تسهیلات در نوبت های مشخص پرداخت خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه اعلام نتایج و اسامی افراد واجد شرایط و مشمول از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری انجام می شود، تصریح کرد: اسامی واجدین شرایط براساس نوبت‌بندی انجام شده در همین سایت اعلام می شود و مبلغ تسهیلات به حساب واجدین شرایط واریز خواهد شد.

بازنشستگانی که انتهای سال گذشته برای دریافت «تسهیلات بدون ضامن» به بانک‌ها مراجعه کرده بودند می‌گویند که با وجود گذشت چند ماه از زمان مراجعه‌ی آن‌ها به بانک و اعلام بهره‌مندی آن‌ها از این تسهیلات و با وجود گذشت ۲۰ روز از سال جدید، هنوز این تسهیلات را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از سال گذشته که خبر پرداخت تسهیلات بدون ضامن و دستور وزارت امور اقتصاد و دارایی به بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات به شاغلان و بازنشستگان اعلام شد، تعداد زیادی از بازنشستگان برای بهره‌مندی از این تسهیلات به بانک‌هایی که حقوق و مستمری خود را از طریق آن‌ها دریافت می‌کنند، مراجعه کردند. 

در سال گذشته به تعداد زیادی از این بازنشستگان اعلام شد که به دلیل اینکه سن شما از حدی بیشتر است، باید ضامن ۱ یا حتی ۲ ضامن با خود بیاورید. گروهی دیگر از بازنشستگان هم می‌توانستند بدون ضامن از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

حالا خبر رسیده که با وجود مراجعه‌ی آن‌ها در ماه‌های پایانی سال و با وجود گذشت ۲۰ روز از سال جدید، هنوز تسهیلات خود را دریافت نکرده‌اند و بانک‌هایی که به آن‌ها اعلام کرده بودند که «شرایطش را دارید و خبرتان می‌کنیم» هنوز زمان ارائه کامل مدارک بازنشستگان را به آن‌ها اعلام نکرده‌اند. 

سال گذشته بازنشستگانی که به بانک‌ها مراجعه کرده بودند تا تسهیلات بدون ضامن دریافت کنند، اعلام کردند که بانک‌ها در عمل پرداخت این تسهیلات را به «دستورِ دولت» انجام نمی‌دهند و با شرایط خود با بازنشستگان برخورد می‌کنند. 

این در حالی است که رقم این تسهیلات که سال گذشته ۱۰۰ میلیون اعلام شده بود، در سال جدید برای بازنشستگان به ۵۰ میلیون تومان و بر حسب شرایط آن‌ها (میزان حقوق بازنشستگی، اقساط معوق، ضامن بودن برای دیگران و…) کاهش یافته است. 

بازنشستگان از اینکه بانک‌ها با دستورات داخلی خود شرایط پرداخت وام را ترسیم کرده‌اند، گلایه دارند و می‌گویند که تسهیلات نباید به صورت مشروط و بر حسب منافع بانک‌ها پرداخت شوند.

وام بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۰ میلیون تومان شد

 میرهاشم موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: یکی از خدماتی که می تواند در شرایط سخت معیشتی به کمک بازنشستگان بیاید وام قرض الحسنه است که تامین اجتماعی، در کنار وام‌هایی که به شکل عمومی قابل پرداخت است و دولت هم تصمیمات خوبی برای آن درنظر گرفته است.

وی افزود: توسعه پرداخت وام‌های قرض الحسنه بازنشستگان را برای سال آینده  خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان منابع برای این منظور پیش‌بینی کردیم گفت: مبلغ وام به ازای هرنفر ۱۰ میلیون تومان خواهد بود. در سال جاری این مبلغ هفت میلیون تومان بود که برای سال آتی ۴۰ درصد رشد خواهد داشت.

موسوی افزود: امسال حدود ۲۷۰ هزار نفر وام دریافت کردند که پیش بینی ما برای سال آینده، بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر است که به اقتضای شرایط پرداخت می‌شود و می‌تواند خبر خوبی برای بازنشستگان باشد.

شرایط جدید وام بازنشستگان

علی اصغر بیات، در گفتگویی، گفت: بر اساس تفاهم نامه سه جانبه‌ای که فیمابین سازمان تأمین اجتماعی، کانون عالی و بانک رفاه کارگران منعقد شده است این وام به مستمری بگیران پرداخت می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون به بیش از ۲۸۰ هزار مستمری بگیر وام پرداخت شده و با پیش بینی اعتبارات لازم تا پایان سال جاری این عدد به بیش از ۳۷۰ هزار نفر خواهد رسید.

بیات در خصوص تداوم پرداخت تسهیلات در سال آینده، گفت: همکاری و همیاری بسیار خوبی را از طرف مدیران سازمان تأمین اجتماعی و بانک رفاه کارگران در این زمینه شاهد هستیم و قطعاً در سال آینده هم به لحاظ افزایش سقف وام و هم تعداد سهمیه‌ها رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهیم. چرا که با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی که بازنشستگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این وام‌ها می‌تواند تا حدودی برای این قشر راهگشا باشد.

وی ادامه داد: برای حفظ سلامت مستمری بگیران، تمامی مراحل و خدمات مربوط به دریافت وام از بانک رفاه کارگران کاملاً به صورت غیر حضوری است و همکاران ما در کانون عالی به صورت مداوم مشکلات و موانع احتمالی را رصد و رفع می‌کنند.

کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به پرداخت تسهیلات ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی بانک رفاه گفت: این یک موضوع جداگانه ای است که اخیراً و بر اساس دستور رئیس جمهوری و تاکید وزیر اقتصاد، به برخی بانک‌ها از جمله بانک رفاه کارگران تکلیف شده است.

وی افزود: وام ۵۰ و ۱۰۰ میلیونی، شرایط و ضوابط ویژه خود را دارد و لازم است تاکید کنم این تسهیلات هیچ ارتباطی به کانون‌های بازنشستگی ندارد و افرادی که متقاضی این تسهیلات هستند می‌توانند از مرکز ارتباط با مشتریان بانک رفاه، اطلاعات لازم را کسب کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها