کد خبر: 651126
تاریخ انتشار :

سیر تا پیاز ماجرای چرونده سید احمد هاشمی شاهرودی

دیده‌بان ایران/ بر اساس اعلام سخنگوی قوه قضائیه سرانجام سیداحمد هاشمی شاهرودی برادرزاده و داماد آیت الله هاشمی شاهرودی به ده سال حبس محکوم شد. این پرونده سالهاست که باز است و سرانجام احکامش صادر شد. با این حال سئوال این است که او کیست و پرونده داماد رئیس سابق قوه قضائیه در فساد بانک سرمایه از چه قرار است؟

سیر تا پیاز ماجرای چرونده سید احمد هاشمی شاهرودی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روز سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که محمد امامی به جرم اخلال کلان در نظام اقتصادی - 20 سال حبس، رد مال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است، او همچنین خبر داد که سید احمد هاشمی شاهرودی به 10 سال حبس و رد مال متهم شده است. شهاب الدین غندالی رئیس سابق بانک سرمایه نیز به 12 سال و 6 ماه حبس محکوم شد. اما فرد دیگری که نام او برده نشده است و گفته شده که از همدستان آنها بوده به حبس طویل المدت یعنی 20 سال محکوم شده است که مشخص نیست چه کسی است. سخنگوی قوه قضائیه گفته است که «چون رای غیابی صادر شده نام او برده نمیشود»

گفتنی است در این پرونده چند نفر ناگهان مفقودالاثر شدند و هیچ ردی از آنها در میان نیست که امتداد پیشتر بارها به پرونده آنها از جمله «حاج اکبر یقینی» پرداخته بود. 

در جلسه پنجم دادگاه سرمایه پای داماد آیت‌الله هاشمی شاهرودی هم به میان آمد. البته نه فقط او،‌ بلکه نام فردی با عنوان قادری که از شرکای این خانواده به حساب می‌آید نیز شنیده شد.

در جریان دادگاه، خیرالله بیرانوند مدیرعامل اسبق این بانک پس از تفهیم اتهام به ارائه دفاعیات خود پرداخت و ضمن رد اتهامات وارده معتقد بود جمعی از افراد علیه او در بانک توطئه کردند.

او سپس به ذکر شواهدی از این توطئه پرداخت و ضمن ارائه مدارک آن به قاضی مسعودی مقام می‌گوید:« در تهاتر ملک لواسان که متعلق به آقایان شاهرودی و امامی بود گزارش کارشناسی این ملک برخلاف روال در بانکها با عنوان مدیرعامل پاسخ داده شده است و با توجه به اینکه من آن را رویت نکردم و هیچگاه در اتوماسیون بانک وارد نشده بود ، آن را یک توطئه علیه خود می‌دانم.»

وی در توضیحات بیشتری در باره این نامه گفت: «در این نامه ارزش ملک ۴۵ میلیارد تومان کارشناسی شده است اما در نامه بعدی با همان شماره نامه، اما با کارشناسانی متفاوت و امضای آقایان زاهدی و فاروغی ارزش ملک مذکور ۲۰۵ میلیارد تومان کارشناسی شده و در پرونده گذاشته شده است.» (تسنیم، ۱۲ تیر ۹۸)

ملکی که ارزش آن از ۲۵ میلیارد با گذاشتن تنها یک صفر در میان دو رقم  ۲۰۵میلیارد ارزش‌گذاری می‌شود، از سوی این افراد برای دریافت وام کلان وثیقه گذاری شده است. نکته مهم این است که رفته رفته پای نزدیکان آیت الله هاشمی شاهرودی نیز به این پرونده باز شده است و جزئیاتی از آن در جریان دادگاه در حال علنی شدن است.

نام سیداحمد هاشمی شاهرودی در این پرونده وجود دارد. او برادرزاده و داماد آیت الله هاشمی شاهرودی است که به همراه امامی (سرمایه گذار سریال شهرزاد) با این وثیقه وام کلانی دریافت کردند. اما از آنجا که وثیقه‌ آنها ارزشی نداشت اقساط خود را پرداخت نمی‌کردند. بعدها نیز خواهان بخشودگی در جریمه۶ درصدی شدند و جالب اینکه به اعتبار گفته های بیرانوند مورد بخشش هم قرار می گیرند. 

بیراوند گفته بود: «آقای زاهدی مدیر اعتبارات در وقت خودشان توضیح دهند که چرا کل وجه التزام را که شامل اصل سود و جرائم است بخشیده‌اند.» 

امیر قادری یکی از شرکای آنها بود که نامش در دادگاه مطرح شد. قادری در شرکت‌ پیک راه ابریشم به همراه احمد هاشمی شاهرودی و سیده ادیبه هاشمی شاهرودی سرمایه‌گذار و نایب رئیس هیات مدیره است. مدیرعامل شرکت سیده ادیبه هاشمی شاهرودی است و در حوزه صادرات و واردات هر نوع کالایی از جمله لوازم آرایشی و خودرو فعالیت می‌کند.

نام سید احمد هاشمی شاهرودی، نیز در شرکت‌های زیر آمده است: پیک راه ابریشم، توسعه تجارت مرین، فردانش پژوهان، تجارت آفرین سون قشم که در برخی از آنها با محمد امامی شراکت و همکاری دارند. 

قهرمانی نماینده دادستان در جلسه پنجم دادگاه گفته بود: « بخشایش در خرداد ماه سال ۹۱ دلاویز را به بانک سرمایه می‌آورد و از مهرماه تسهیلات رضوی شروع می‌شود یک ماه بعد از حضور دلاویز در بانک، یک تیم به بانک می‌آید و اعضای این تیم احمد هاشمی شاهرودی، محمد امامی، آرمان اولیایی، آقای اکبری، میثم دهقان ( همکار امامی) و مجتبی ظهرابی بودند. ظهرابی کسی است که اسناد را امحا کرده و الان متواری است.»

حالا بر اساس حکم دادگاه آنها باید پولها را پرداخت کنند، اما بخش اصلی و مغفول ماده این پرونده کسانی هستند که ناگهان نیست و ناپیدا شدند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها