کد خبر: 651234
تاریخ انتشار :

پیام ترسناک انتخابات فرانسه برای اتحادیه اروپا

دستان مکرون بسته است

اکنون سران اروپایی به وضوح اعتراف کرده اند که در عین پیروزی مکرون، نمی توان از پاریس به مثابه یک نقطه ثقل سیاسی و امنیتی محکم برای اروپای واحد یاد کرد. از سوی دیگر، بحرانهای پیش روی رئیس جمهور فرانسه نسبت به دور اول ریاست جمهوری وی به مراتب گسترده تر و عمیق تر است.

دستان مکرون بسته است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، اگرچه امانوئل مکرون رئیس جمهورکنونی فرانسه در رقابت با مارین لوپن رهبر جبهه ملی این کشور توانست با جلب آرای سلبی پیروز شود و برای دومین در متوالی در کاخ الیزه باقی بماند اما این پیروزی مولد آرامش برای سران اتحادیه اروپا و منطقه یورو نبوده است! اکنون سران اروپایی به وضوح اعتراف کرده اند که در عین پیروزی مکرون، نمی توان از پاریس به مثابه یک نقطه ثقل سیاسی و امنیتی محکم برای اروپای واحد یاد کرد. از سوی دیگر، بحرانهای پیش روی رئیس جمهور فرانسه نسبت به دور اول ریاست جمهوری وی به مراتب گسترده تر و عمیق تر است. 

یکی از این چالشها، وجود یک جریان اپوزیسین قوی به رهبری ملی گرایان افراطی می باشد. جریانی که طی سالهای 2017 تا 2022 میلادی یعنی دوره اول ریاست جمهوری مکرون نسبت به قبل فربه تر شده است. یکی از ویژگی های جریان راست افراطی در فرانسه، قدرت یارگیری اجتماعی گسترده در این کشور است. فراموش نکنیم که در انتخابات اخیر  فرانسه یک نفر از هر سه فرانسوی به هیچ‌یک از کاندیداها رای نداده است. میزان مشارکت در انتخابات  فرانسه حدود ۷۲ درصد بود، که این کمترین رقم در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از سال ۱۹۶۹ میلادی بوده است. بر اساس گزارش بی بی سی، تعداد غایبان این انتخابات هم بیش از ۲۸ درصد پیش‌بینی شده که رقمی تاریخی در زمینه عدم مشارکت سیاسی و نشانه‌ای از اعتراض به رهبران سیاسی فرانسه از سوی مردمی است که با شرایط اقتصادی نامناسب دست و پنجه نرم می‌کنند.سیگنالی که اساسا به سود اروپای واحد نیست! 

امانوئل مکرون در حالی برای یک دوره پنج ساله دیگر در کاخ الیزه ماندگار می‌شود که مهم‌ترین چالش او جلب رضایت غایبان و یا افرادی است که به او رای داده‌اند، اما از عملکردش ناراضی‌ هستند. رهبران سیاسی فرانسه، حالا باید برای سازماندهی مجدد و مبارزه در انتخابات پارلمانی در ماه ژوئن آماده شوند. مکرون در حال حاضر اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد، اما نامزدهای شکست خورده دور اول از جمله ژان لوک‌ملانشون،رهبر جریان چپ افراطی و مارین لوپن نامزد اصلی رقیبش در دور پایانی، از همان دیشب کمپین‌های جدید خود را برای شکست مکرون در انتخابات پارلمانی پیش‌رو آغاز کرده‌اند.نظرسنجی‌ها نشان‌‌ می‌دهد ۶۳ درصد از رأی دهندگان می‌خواهند مکرون اکثریت خود را در پارلمان از دست بدهد.اگر این اتفاق بیافتد او دولتی خواهد داشت که ناچار به ائتلاف با احزاب دیگر خواهد بود.ائتلاف مکرون با احزاب سوسیالیست و جمهوریخواهان این کشور ، معنایی جز استقرار یک دولت آسیب پذیر و شکننده در پاریس نخواهد داشت. بی دلیل نیست که برخی تحلیلگران اروپایی از دولت مکرون به عنوان دولتی حداقلی در پاریس یاد می کنند. 

بر خلاف شعارهای انتخاباتی مکرون، اکنون رئیس جمهور فرانسه با دستانی بسته تر در راس هرم قدرت در کشورش قرار گرفته است. امانوئل مکرون، که ۴۴ سال دارد، پنج سال پیش با وعده تغییر به میدان آمد اما حالا بسیاری می‌گویند کارنامه قابل قبولی نداشته است.دوره ریاست‌جمهوری او مصادف با بحران کرونا و همچنین تظاهرات‌ گسترده در اعتراض به گران‌شدن بهای سوخت و افزایش سن بازنشستگی بود و اکنون هم جنگ اوکراین و افزایش تورم، باعث نارضایتی بسیاری از فرانسویان شده است.در چنین وضعیتی ائتلاف رئیس جمهور فرانسه با احزاب سنتی این کشور جهت کنار زدن دو جریان راست افراطی و چپ افراطی در پارلمان نمی تواند چندان موثر باشد! خصوصا اینکه مکرون در ادامه راه ناچار است برای تامین رضایت احزاب ائتلافی و سران آنها دست به عصاتر از گذشته حرکت کند. 

آنچه سران اتحادیه اروپا و منطقه یورو را بیشتر نگران می سازد، مربوط به پررنگ شدن نقش مارین لوپن در رهبری جریانهای افراطی در سرتاسر قاره سبز خواهد بود. با توجه به کسب بیش از 40 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، لوپن تحرکات خود در اروپا را معطوف و محدود به کشور خود نخواهد کرد و کل جریانهای ملی گرا و افراطی را در اروپا تغذیه خواهد کرد. قبلا و در جریان برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا نیز شاهد این نقش آفرینی پررنگ از سوی مارین لوپن بودیم.انتخاباتی که در آن دهها نفر از نمایندگان جریان ملی گرای افراطی از کشورهای مختلف به پارلمان اروپا در بروکسل راه پیدا کردند. قدرت یافتن حداکثری راستگرایان افراطی در اروپا نتیجه ای جز انهدام ساختار اتحادیه اروپا و منطقه یورو نخواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها