کد خبر: 651298
تاریخ انتشار :

آش شور گرانی و بی‌کیفیتی خودرو

مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات مشروط خودرو (کلیات ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو) موافقت کرد با آنکه واردات خودرو می‌تواند تا حدودی از انحصار ۲ خودروساز داخلی بکاهد اما راهکار اساسی ساماندهی صنعت و بازار خودرو است

آش شور گرانی و بی‌کیفیتی خودرو
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وطن امروز نوشت: آش بی‌کیفیتی و گرانی خودروهای داخلی آنقدر شور شده که مسؤولان سیاسی و غیرسیاسی همگام با مردم برای نقد کردن آن از یکدیگر پیشی می‌گیرند. کار به جایی رسیده که حتی رئیس‌جمهور هم به صف منتقدان شرایط صنعت خودرو پیوسته و روزی نیست نماینده‌ای از مجلس شورای اسلامی در نطق یا گفت‌وگوی رسانه‌‎ای لب به انتقاد از آشفته‌حالی خودرو نگشاید. دیروز برای چندمین بار رئیس مجلس شورای اسلامی هم به شرایط کنونی صنعت خودرو اعتراض کرد و گفت: «در شرایطی قیمت تمام‌شده خودرویی مثل پراید ۲۰۰ میلیون تومان است که حتی با ارز حدود ۲۵ هزار تومانی هم می‌توان خودروهایی با قیمت ۵‌هزار و ۵۰۰ دلار با کیفیت بسیار عالی وارد کشور کرد». حالا اخبار امیدوارکننده‌ای از آزاد شدن واردات طبق ماده 4 طرح ساماندهی خودرو به گوش می‌رسد. البته اساسا دولت برای واردات خودرو پس از پایان اردیبهشت‌ سال جاری مشکلی نداشت اما این طرح را می‌توان مشوقی برای دولت دانست. 

به گزارش «وطن‌امروز»، عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی 8اردیبهشت خبر موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو را در گفت‌وگو با پایگاه خبری مجلس اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه همراه با قالیباف در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافتیم و دیدگاه مجلس درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو را تشریح کردیم، گفت: در این جلسه مجمع تشخیص، کلیات ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو تصویب شد. وی گفت: پیش از این شورای نگهبان به ماده ۴ طرح مذکور ایراد گرفته بود که مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد، بنابراین برای تعیین‌تکلیف این موضوع، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. تالارپشتی با بیان اینکه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمع‌بندی مناسبی در جلسه اخیر داشت، افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام کلیات ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو را تصویب کرد اما از آنجا که برخی معتقد بودند این موضوع ایراداتی دارد مقرر شد ایرادات مذکور در کمیسیون‌های تخصصی برطرف شود. وی با بیان اینکه بر اساس ماده مذکور در صورت صادرات خودرو، خدمات خودرو و نیرومحرکه می‌توان خودرو وارد کرد، تصریح کرد: در جلسه مجمع که با حضور قالیباف برگزار شد موضوعات تشریح شد و این ماده به رای گذاشته و تصویب شد. 

* توجه به تولید داخلی در کنار واردات

رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز این موضوع را در صحن علنی تایید کرد. محمدباقر قالیباف در جلسه علنی در پاسخ به تذکر علی بابایی، نماینده ساری در انتقاد از وضعیت بازار خودرو گفت: مصوبه واردات خودرو بعد از آنکه در مجلس مورد بحث قرار گرفت، در ۲ جلسه مفصل در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد که در آن جلسه بنده و رئیس کمیسیون صنایع و معادن حضور داشتیم. در نهایت کلیات طرح واردات خودرو با یکی دو بند اصلاحی تایید شد. وی با تاکید بر اینکه بحث خودرو در کشور مهم است، گفت: بحث‌های صورت گرفته در کمیسیون و مجلس درباره خودرو کارشناسی بوده است؛ در موضوع واردات خودرو، اینگونه نیست که فقط خودرو وارد کنیم بلکه همان‌طور که در قانون آمده به موضوع تولید در داخل کشور هم توجه می‌شود اما در حال حاضر روش تولید در کشور اشکالات فنی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. رئیس مجلس با اشاره به جلسه مجمع تشخیص برای بررسی طرح واردات خودرو گفت: در جلسه مجمع تشخیص مفصل توضیح دادم که چطور باید وضعیت خودرو را در کشور اصلاح کنیم. در شرایطی قیمت تمام شده خودرویی مثل پراید ۲۰۰ میلیون تومان است که حتی با ارز حدود ۲۵ هزار تومان هم می‌توان خودروهایی با قیمت ۵ هزار و ۵۰۰ دلار با کیفیت بسیار عالی وارد کشور کرد. وی ادامه داد: این موضوع خواسته مجلس بوده و مجمع هم همراهی کرد و در نهایت هم در ارتقای کیفیت تولید و قیمت تمام‌شده و تیراژ تولید موثر خواهد بود. از پافشاری مجلس و همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکر می‌کنم. در ادامه علی بابایی با استناد به اصل سوم قانون اساسی گفت: چه کسی باید وضع خودرو را مدیریت کند؟ تا دیروز گفته می‌شد مجمع تشخیص مصلحت نظام واردات خودرو را تایید نکرده ولی اکنون که تصویب شده است. نماینده مردم در مجلس ادامه داد: قیمت پراید در کشور ما به ۲۰۵ میلیون تومان رسیده است، چه کسی باید پاسخگوی این وضعیت باشد؟ وزیر صمت چکاره است؟ آیا نباید مجلس نظارت کند؟ دولت آقای رئیسی نیز که به نفع مردم تلاش می‌کند، باید پاسخگو باشد. 

بر اساس ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو، در صورت صادرات خودرو، خدمات و همچنین نیرو محرکه می‌توان خودرو وارد کرد. واردات محدود خودرو تا حدودی می‌تواند ترک کوچکی بر دیوار انحصار 2 خودروساز داخلی وارد کند اما نباید فراموش کنیم که آزادسازی کلی واردات با توجه به نارسایی‌های ارزی کنونی کشور امکان‌پذیر نیست. با این تفاسیر در کنار واردات محدود غیرارز احتیاج است که 2 خودروساز داخلی کشورمان هم تولید خود را افزایش دهند تا از این طریق تا حدودی از عقب‌افتادگی عرضه از تقاضا کاسته و قیمت‌ها در بازار کنترل شود.

YsD3mbSJvImc

خودروسازان از مردم عذرخواهی کنند     

رئیس پلیس راهور ناجا از سازمان استاندارد و خودروسازان دعوت کرد هر چه زودتر از مردم به دلیل تولید خودرو با نازل‌ترین کیفیت عذرخواهی کنند. 

سردار سید کمال هادیانفر در واکنش به انتقاد مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد که گفته بود «ژنرال‌های سلبریتی اخیرا در برخی فضاها ورود می‌کنند»، تاکید کرد: من ژنرال سلبریتی نیستم و برای رئیس سازمان استاندارد متاسفم که از چنین عناوینی استفاده می‌کند.  وی افزود: ما اصلا در کشور ژنرال سلبریتی نداریم؛ ما سربازیم و به سربازی ولایت افتخار می‌کنیم. به همین خاطر به ایشان می‌گویم در ایران چنین کسی پیدا نمی‌کنند. رئیس پلیس راهور در ادامه با انتقاد مجدد از کیفیت خودروهای ساخت داخل گفت: ما درباره کیفیت خودرو همچنان پیگیر هستیم، چون این وظیفه خدایی است و فردا باید در آن دنیا پاسخگو باشیم. ضمن اینکه افزایش کیفیت خودرو مطالبه مقام معظم رهبری و شخص رئیس‌جمهور است و از همه مهم‌تر پای جان مردم و امنیت مردم در میان است. سردار هادیانفر با طرح این سوال که وقتی در هر ساعت ۲ نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند، می‌شود خودروساز بگوید نقشی ندارد؟ افزود: تصادف هر روز اتفاق می‌افتد اما این دلیل نمی‌شود هر روز مردم هم بمیرند. کجای دنیا چنین اتفاقی می‌افتد که با هر تصادف کسی بمیرد؟ پراید الان به هر شیء ثابت یا متحرکی می‌خورد تلفات یا مجروح می‌دهد، برای همین من برای این ماشین از عنوان ارابه مرگ استفاده کردم. وی تصریح کرد: باید کیفیت ایمنی خودروها درست شود. این قطعی است. ما هر ساعت ۲ کشته داریم و از این موضوع نمی‌گذریم. تصادف امر اجتناب‌ناپذیری است اما اینکه کسی داخل ماشین آتش بگیرد و از آهن پاره نتواند خارج شود، به هیچ چیزی غیر از غیراستاندارد بودن خودروها ربط ندارد. 

سردار هادیانفر در ادامه با حمایت مجدد از واردات خودرو گفت: تاکید ما بر این است که حتما یک بازار رقابتی وجود داشته باشد چون یکی از آیتم‌های اصلی که در سال ۸۵ باعث شد آمار کشته‌های تصادفات رانندگی از ۲۵ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر برسد، آزاد شدن واردات خودروی ایمن بود. چون همان موقع که واردات آزاد شد، خودروسازها گرفتار شدند و رفتند آپشن‌های جدید مانند کیسه هوا و... به خودروهای‌شان اضافه کردند!

رئیس پلیس راهور همچنین با دعوت از رئیس سازمان استاندارد و خودروسازها برای عذرخواهی از مردم تاکید کرد: این افراد حتما عذرخواهی کنند و از همین فردا کیفیت و ایمنی خودروها را افزایش دهند. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها