کد خبر: 651353
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

رضایی در دولت ماندگار شد؟

حضور محسن رضایی در جلسه دیروز ستاد اقتصادی دولت را احتمالا باید پایان شایعات درباره حذف او از دولت دانست.

رضایی در دولت ماندگار شد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز- از همان اولی که دولت رئیسی شروع به کار کرد و نیروهایش را یکی یکی انتخاب می‌کرد، ناهماهنگی و چندصدایی در تیم اقتصادی او بیش از همه به چشم می‌آمد و با هشدارهایی هم همراه بود. کارشناسان بارها تاکید کردند که در این اوضاع نابسامان معیشتی و اقتصادی نمی‌شود چند فرمانده را کنار هم گذاشت و انتظار داشت که برنامه‌های دقیق و درستی هم اجرا شود و نتیجه داشته باشد.

پاسخ رئیسی هم صرفا تاکید بر نقش مخبر به عنوان فرمانده اقتصادی بود. آن هم درحالی که محسن رضایی را به عنوان معاون اقتصادی انتخاب کرده بود. از همان موقع تصور می‌شد که محسن رضایی نقشی تشریفاتی داشته باشد و دور از انتظار هم نبود که از این وضعیت راضی نباشد. 

تغییرات اخیر در تیم کمیسیون اقتصادی دولت نیز از نگاه کارشناسان محصول همان اوضاع است. برای همین به رغم تاکیدات دولتی‌ها از سخنگوی دولت گرفته تا معاون اجرایی که خودش از یکی از حذفی‌های کمیسیون مذکور است یا محمد مخبر؛ تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها حول محور حذف احتمالی محسن رضایی می‌گردد. به خصوص که در این مدت ساکت هم بوده و حرفی نزده است.

علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکز حزب کارگزان از جمله سیاسیونی است که تصور می‌کند، رضایی از تیم دولت رفتنی باشد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «یکی از عجیب‌ترین تصمیماتی که دولت می‌توانست اتخاذ کند همین حذف معاونان اقتصادی و اجرایی از کمیسیون اقتصادی بود. تصمیمی که احتمالا در نتیجه اختلافاتی که در تیم اقتصادی دولت وجود دارد، گرفته شده است.»

وی افزد: «مسئولان دولتی تاکید دارند که با درخواست محسن رضایی و صولت مرتضوی ترکیب کمیسیون تغییر کرده  اما باید پرسید که چگونه می‌شود معاون اقتصادی رییس‌جمهور عضو کمیسیون مربوطه یعنی کمیسیون اقتصادی نباشد؟! این اصلا قابل قبول نیست که بگوییم این افراد به خاطر مشغله کاری خواستار تغییر ترکیب کمیسیون اقتصادی شده باشند!»

او با تاکید بر اینکه «این تصمیم دولت ناشی از اختلافات احتمالی بین محسن رضایی و رییس‌جمهور است» گفت: «احتمالا در نتیجه این اختلافات آقای محسن رضایی از معاونت اقتصادی رییس‌جمهور حذف می‌شود تا کسی بیاید که بتواند در کمیسیون اقتصادی هم عضو باشد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: «به اعتقاد من، اگر رییس‌جمهور با آقای محسن رضایی مشکلی دارد یا باید مشکل را حل کند یا معاون اقتصادی دیگری را انتخاب کند که حتما عضو کمیسیون اقتصادی هم باشد. چون در آنجا مباحث و مسائلی مطرح می‌شود که نظر معاون اقتصادی بر تصویب یا رد آن خیلی اثر دارد و نبود آن اشکال جدی ایجاد می‌کند. وقتی هم که تصمیمات کمیسیون اقتصادی بخواهد اجرایی شود، معاون اقتصادی باید بر اجرای آن نظارت داشته باشد. اگر قرار باشد که معاون اقتصادی نقشی در تصویب و تایید برنامه‌های اقتصادی دولت نداشته باشد، اصلا برای چه وجود دارد؟!»

وی تصمیم اخیر دولت را در راستای تقویت جایگاه مخبر دانست و گفت: «از ابتدا هم از نظر مردم و کارشناسان این تعارض وجود داشت و سوال می‌شد که چطور می‌شود رییس‌جمهور معاون اقتصادی داشته باشد اما مسوولیت تصمیمات اقتصادی به عهده معاون اول باشد. به نظر می‌رسد که در دولت اکنون پی برده‌اند که این رویه مصداق موازی‌کاری است و یکی از این‌ها باید حذف شود لذا تصمیم به حذف محسن رضایی گرفته‌اند که در قدم اول از کمیسیون اقتصادی حذف شده و در قدم دوم احتمالا از معاونت اقتصادی و تشکیلات هیات دولت حذف خواهد شد.»

بعد از همه این گمانه‌زنی‌ها اما دیدیم که محسن رضایی در جلسه ستاد اقتصادی دولت که عصر یکشنبه برگزار شد، شرکت کرد. حضور او در این جلسه و نشستن کنار مخبر که حالا جایگاه تقویت‌شده‌تری به عنوان فرمانده اقتصادی دولت دارد، نشان داد که یا آنچه گمان می‌رفت از اساس اشتباه بود یا اینکه محسن رضایی قصد ندارد به این سادگی‌ها عقب‌نشینی کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها