کد خبر: 651474
تاریخ انتشار :

نامه نیوز گزارش می دهد؛

سورپرایز پمپئو ؛ خبر غیر منتظره برای ترامپ

پمپئو سودای ریاست جمهوری آمریکا را دارد!، آیا ترامپ به وزیر خارجه اش میدان می دهد؟

سورپرایز پمپئو ؛ خبر غیر منتظره برای ترامپ
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی و بین الملل نامه نیوز : طی روزهای اخیر،وزیر امور خارجه سابق آمریکا با شدت و حرارت بیشتری از احتمال حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری سخن به میان می آورد! این در حالیست که هنوز نزدیک به سه سال تا آن زمان ( برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2024) زمان باقیست. سوال اصلی اینجاست که که ورود زودهنگام پمپئو به کارزار انتخابات با چه هدفی صورت می گیرد؟ آیا ممکن است شاهد شکل گیری زوج انتخاباتی "ترامپ-پمپئو" یا حتی حضور پمپئو به جای ترامپ در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آتی باشیم؟

اخیرا مایک پمپئو با خودداری از رد احتمال شرکت در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴، به این شایعات دامن زده است که احتمالا در دور آینده، خود را نامزد ریاست‌جمهوری خواهد کرد.با این حال پمپئو در گفت‌وگوی روز چهارشنبه با شبکه فاکس نیوز گفت در صورتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، در انتخابات شرکت نکند، او خود را نامزد خواهد کرد.ترامپ در سخنرانی‌ خود در کنفرانس سالیانه «اقدام سیاسی محافظه‌کاران (سی پَک) در شهر اورلاندو فلوریدا، تلویحا گفته بود که ممکن است شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ را مدنظر قرار دهد. شون هَنیتی، مجری فاکس نیوز، از پمپئو پرسید که آیا اگر دونالد ترامپ در نهایت از رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ خارج شود، آیا او «در نظر دارد به کارزار انتخاباتی وارد شود یا خیر؟» آقای پمپئو در پاسخ گفت: «شون! من همیشه آماده یک مبارزه خوب هستم. آمریکا برای من بسیار مهم است. من و شما مدت‌های مدیدی است که بخشی از جنبش محافظه‌کار بوده‌ایم. قصد دارم در این موضع باقی بمانم.»

بر اساس ایندیپندنت، پمپئو در سخنرانی هفته گذشته‌ خود در کنفرانس «سی پَک» هم از سیاست خارجی دستگاه رهبری پیشین آمریکا مبنی بر باور «اول، آمریکا» و نقش خود به عنوان یک دیپلمات، تمجید کرد. پمپئو خطاب به حضار در کنفرانس گفت که معاهده آب‌وهوای پاریس که جو بایدن پس از خروج دونالد ترامپ از آن،  بار دیگر در ماه ژانویه به جمع اعضای آن پیوسته، «یک فانتزی برای دیپلمات‌های نخبه» است.چند تن دیگر از اعضای حزب جمهوری‌خواه از جمله تام کاتن، جاش هاولی و تد کروز که خود را کاندیدای بالقوه ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ می‌بینند هم در کنفرانس «سی پک» سخنرانی کردند. تد کروز همچنان به خاطر رفتن به تعطیلات در کنکون مکزیک، در گرماگرم بحران طوفان زمستان تگزاس، هدف انتقادات شدید قرار دارد.

مایک پمپئو اکنون تنها 1 تا 4  درصد در میان جمهوریخواهان محبوبیت دارد. بسیاری از جمهوریخواهان سنتی معتقدند پمپئو بدترین وزیر خارجه تاریخ ایالات متحده بوده و اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی از وی ( جهت احراز پست ریاست جمهوری) حمایت کند بدترین اقدام ممکن را صورت داده است. این مسئله می تواند منجر به دو دستگی و شکاف میان جمهوریخواهان در ایالات مهم و تعیین کننده تبدیل شود. ضمن آنکه برخی نامزدهای دیگر حزب جمهوریخواه نیز نقشه ای مشابه پمپئو را در سر می پرورانند! به عنوان مقال ران دی سانتیس و کریستی نوم و دونالد ترامپ جونیور، فرزند ارشد رئیس‌جمهوری سابق، هم از نامزدهای کارزار ریاست‌جمهوری آینده به شمار می‌آیند.

Picture1

حزب جمهوری‌خواه در حال حاضر در مورد خط‌مشی آینده‌ خود دچار اختلاف‌نظر است. برخی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا پس از ابراز خشم در مورد شورش روز ششم ژانویه ساختمان کنگره، اکنون دست از انتقاد از دونالد ترامپ برداشته‌اند.هفته گذشته، میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنا، ضمن اشاره به اینکه ترامپ مسئول  شورشی بوده که پنج کشته بر جای گذاشته است، گفت که از نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حمایت می‌کند! به‌رغم محبوبیت رئیس‌جمهوری سابق، تنها ۵۵ درصد شرکت‌کنندگان در کنفرانس «سی پک» گفته‌اند که خواهان شرکت او در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ هستند. در هر حال، احتمال دارد ترامپ در صورتی که نتواند به سبب پرونده سنگین حمله ششم ژانویه 2021 در انتخابات شرکت کند، از پمپئو در کارزار سیاسی سال 2024 حمایت کند. البته در صورتی که ترامپ مستقیما در رقابتهای انتخاباتی حضور یابد نیز احتمال دارد از پمپئو به عنوان معاون خود ( به جای مایک پنس) استفاده کند.نباید فراموش کرد که مایک پنس به سبب عدم تایید ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 2020، به شدت از سوی رئیس جمهور سابق آمریکا مورد عتاب قرار گرفته است. این در حالی بود که پمپئو در مواضعی که پس از انتخابات سال 2020 اتخاذ کرد، به صورت تلویحی و حتی مستقیم ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در گردش آرای پستی در ایالات مهم و سرنوشت ساز را مورد تایید قرار داد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها