کد خبر: 651580
تاریخ انتشار :

یارانه نقدی | یارانه معیشتی | زمان واریز یارانه جدید

یارانه نقدی این افراد 2برابر شد | یارانه نقدی جدید کی واریز می‌شود؟

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه دهک مرفه جامعه بیشترین استفاده را از یارانه پنهان در کشور دارند، گفت: باید اقشار ضعیف جامعه سهم واقعی خود از یارانه‌ها را دریافت کنند.

یارانه نقدی این افراد 2برابر شد | یارانه نقدی جدید کی واریز می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یارانه نقدی برای حمایت از خانوارها پرداخت می شود. یارانه نقدی بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوارها واریز می شود.مبلغ یارانه نقدی برای هر نفر 44هزار و500 تومان است که طبق گفته مقام های دولتی یارانه نقدی امسال تغییراتی خواهد داشت. در ادامه به آخرین خبر از یارانه نقدی می پردازیم.

احمد راستینه در خصوص حذف رانت ارزی گفت: بزرگترین مسئله اقتصاد کشور غیرشفاف بودن منابع و مصارف است. متاسفانه هزینه تولید کالا در کشور به صورت دقیق و شفاف مشخص نیست و این به دلیل تخصیص یارانه پنهان به این بخش است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس اظهار داشت: با توجه به تخصیص یارانه‌های پنهان هزینه تمام شده تولید کالا در کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و همین امر موجب حاکم شدن فضای غیرشفاف در عرصه تولید شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید یکبار برای همیشه با محاسبه دقیق میزان یارانه‌های پنهان ما به سمت واقعی شدن قیمت تولید و مشخص شدن قیمت نهایی کالا حرکت کنیم و یارانه‌های پنهان را به حلقه پایانی زنجیره تولید اختصاص دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در این صورت سهم افراد از میزان یارانه پنهان در اقتصاد کشور شفاف مشخص شود و با تخصیص یارانه پنهان به حلقه پایانی اقتصاد کشور، دهک‌های متوسط و پایین جامعه سهم واقعی‌شان از یارانه پنهان را دریافت می‌کنند.

راستینه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی سه دهک مرفه جامعه بیشترین حجم مصرف و بهره‌مندی از یارانه پنهان در کشور را دارند اما دهک‌های پایین جامعه کمترین میزان بهره‌مندی از یارانه‌های پنهان را دارند.

وی اظهار داشت: برای کمک به درآمد سرانه و افزایش قدرت خرید طبقات متوسط و پایین جامعه باید یارانه‌های پنهان را به صورت مستقیم به این طبقات اختصاص دهیم.

عضو کمیسیوت فرهنگی مجلس عنوان کرد: ما باید واسطه‌ها را حذف کنیم و حجم بالایی از یارانه پنهان که توسط شبکه دلالی و شبکه‌های انحصاری در واردات و صادرات مدیریت می‌شود را از چرخه اقتصاد حذف کنیم.

یارانه نقدی

گزارش عملکرد بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در زمینه پرداخت «یارانه نقدی خانوار» و «اجرای طرح یارانه معیشتی خانوار» به ترتیب ۱۰۷ درصد و ۱۳۱ درصد مصارف برآورد شده محقق شد و بیش از ۸۳.۵ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در سال گذشته پرداخت شده است.

طبق نظر کارشناسان یکی از اقدام‌های کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای توسعه‌یافته اتخاذ سیاست‌های حمایتی، به‌ویژه از طریق پرداخت یارانه است. یارانه یکی از ابزارهای مهم در تنظیم سیاست‌های اقتصادی برای حمایت از اقشار مختلف مردم و اقتصاد جامعه به شمار می‌رود.

در بسیاری از کشورها تولیدکنندگان، چه در بخش صنعت و چه در بخش کشاورزی از انواع مختلف یارانه برای داشتن توان رقابت با محصولات مشابه خارجی برخوردار می‌شوند. توزیع آن منطقی و درست باشد. میزان یارانه، چگونگی پرداخت آن و مهم‌تر از همه، اینکه به چه کسانی تعلق می‌گیرد و به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد، جزو مهم‌ترین موضوع‌های اقتصادی کشور در سال‌های اخیر بوده است.

از اعلام رسمی آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از سوی «محمود احمدی‌نژاد»، رئیس‌جمهور وقت در تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۸۹، بیش از ۱۱ سال می‌گذرد. طی این سال‌ها، همواره استفاده از ظرفیت اجرایی این قانون جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری و همچنین ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی مورد تأکید واقع شده است.

از آن زمان تاکنون دولت هر ساله میزان قابل‌توجهی یارانه در بودجه‌های سالانه در نظر می‌گیرد. بر این اساس عملکرد بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که دولت در سال گذشته برای یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده بود که با تحقق ۱۰۷ درصدی به میزان ۴۵ هزار و ۶۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این نوع یارانه پرداخت کرده است.

همچنین در راستای اجرای طرح معیشتی خانوارها، ۳۱ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برآورد شده بود که با تحقق ۱۳۱ درصدی به میزان ۴۰ هزار و ۷۴۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان از این نوع یارانه پرداخت شده است.

براساس عملکرد قانون بودجه ۱۴۰۰ در مجموع بیش از ۸۳ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان یارانه در قالب قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و یارانه معیشتی به خانوارها پرداخت شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها