کد خبر: 651591
تاریخ انتشار :

​معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان: درگیری‌های دارفور ساختگی است

معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان کسانی که در "کمین نشسته‌اند" را به دست داشتن در وخامت درگیری‌های بین قبایل دارفور واقع در غرب این کشور متهم کرد.

​معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان: درگیری‌های دارفور ساختگی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، محمد حمدان دقلو، معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی خاطرنشان کرد، درگیری‌های قبیله‌ای در دارفور ساختگی و برنامه‌ریزی شده است و کسانی هستند که در سودان و دارفور کمین کرده‌اند.

وی در ادامه افزود، رخدادهای کرینک و الجنینه بدون بازخواست، شناسایی جنایتکاران و ارجاع عاملان آن به دستگاه قضایی نخواهد گذشت.

دقلو از تشکیل چندین کمیته قانونی و سیاسی در کنار یک کمیته بی‌طرف به ریاست دادستان کل برای انجام تحقیقات در خصوص این رخدادها خبر داد.

معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان همچنین تصریح کرد، مشکلات قبیله‌ای حتی با حضور جامعه جهانی و یونامید رخ داده است.

براساس بیانیه‌های رسمی دولتی، درگیری‌های مسلحانه‌ای بین برخی گروه‌های قبلیه‌ای در ایالات دارفور غربی سودان طی هفته‌های اخیر از ماه آوریل گذشته رخ داده است که در نتیجه آن حدود ۲۰۰ غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

دادستانی عمومی سودان، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که خلیفه احمد، دادستان کل این کشور دستوری مبنی بر تشکیل کمیته تحقیق و بررسی درباره حوادث خونین اخیر در غرب دارفور را صادر کرد.

براساس این بیانیه،‌ این کمیته وظیفه تحقیق و بررسی حوادث اخیر در شهرک "کرینک" و شهر "الجنینه" در غرب ولایت دارفور را دارد که منجر به کشته شدن چندین تن و خسارت‌ به دارایی‌های خصوصی و دولتی شد.

همچنین این کمیته موظف است که علل و دلایل شروع این درگیری‌ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مقامات محلی و منطقه‌ای در مقابله با این درگیری‌ها را مورد بررسی و تحقیق قرار دهد.

این تصمیم دادستانی عمومی سودان با توجه به اختیارات مندرج در قانون گرفته شده است.

اعتراضات خارطوم و انتقاد از البرهان

حمیدتی همچنین به طور غیرمستقیم از عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان  به دلیل وضعیت در سودان انتقاد کرد.

این انتقاد همزمان با اعتراضات عصر سه شنبه در خارطوم برای برکناری البرهان ایراد شد.

در این تظاهرات صدها تن با سر دادن شعارهایی از جمله "مردم خواهان سرنگونی البرهان هستند" و «مردم خواهان سقوط رژیم هستند» خواهان برکناری نظام حاکم و روی کار آمدن دولتی مدنی شدند.

تظاهرکنندگان همچنین لاستیک‌هایی را  آتش زده و جاده‌های مجاور را مسدود کردند و با نیروهای پلیس که برای متفرق کردن تظاهرات، گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی گسترده پرتاب کردند درگیر شدند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها