کد خبر: 640015
تاریخ انتشار :

درخواست احزاب سودانی برای لغو حالت فوق‌العاده و اتحاد علیه کودتاچیان

احزاب و سازمان‌های سودانی خواستار لغو حالت فوق‌العاده و اتحاد جهت شکست کودتاچیان در سایه تداوم اعتراضات مردمی در خیابان‌های این کشور شدند.

درخواست احزاب سودانی برای لغو حالت فوق‌العاده و اتحاد علیه کودتاچیان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت عربی ۲۱، حزب «المؤتمر الشعبی» سودان خواستار لغو حالت فوق‌العاده و آزادی بازداشتیان سیاسی این کشور شد.

در همین راستا، کمال عمر، دبیر سیاسی حزب "المؤتمر الشعبی" به شدت حمله به همایش سیاسی گروه اعلامیه آزادی و تغییر در عصر جمعه را محکوم و تاکید کرد، این اقدام به منزله تهدیدی برای صلح آمیز بودن کنش و فعالیت سیاسی و آزادی بیان است.
شامگاه جمعه رسانه‌های داخلی سودان اعلام کردند، همایشی که گروه‌های آزادی و تغییر (ائتلاف حاکم سابق در این کشور) در شمال خارطوم برگزار کردند، شاهد درگیری‌های تن‌به‌تن و شلیک گاز اشک‌آور از سوی گروهی ناشناس با لباس شخصی بود.
انجمن مشاغل سودان نیز این حمله را محکوم و اعلام کرد، این اقدام با رویکرد و عملکردهای شورای مرکزی مغایرت دارد و این حمله هدف قرار دادن منبرها و سکوهای عمومی و تلاشی برای بستن دهان‌ها به شمار می‌آید.

ده‌ها سودانی روزهای پنج‌شنبه و جمعه در تظاهراتی شبانه در برخی محله‌های شهر خارطوم شرکت کرده و برقراری حاکمیت مدنی را خواستار شده و مخالفت خود را با کودتای نظامی در این کشور اعلام کردند.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد اعتراضاتی در مخالفت با تصمیماتی چون اعلام وضعیت فوق‌العاده، انحلال شورای حاکمیتی و دولت انتقالی، برکناری عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور، بازداشت رهبران احزاب و برخی مسؤولان است که گروه‌های سیاسی آنها را کودتای نظامی خواندند.

عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان ۲۱ نوامبر گذشته با حمدوک توافقنامه سیاسی را امضا کرد که بر اساس آن حمدوک به سمت خود بازگشته، یک کابینه شایسته‌سالار تشکیل شده، زندانیان سیاسی آزاد شده و دو طرف تعهد دادند با هم برای تکمیل مراحل برقراری دموکراسی در این کشور همکاری کنند.

اما برخی گروه‌های سیاسی و مدنی مخالفت خود را با این توافقنامه اعلام کرده و آن را تلاش برای مشروعیت‌بخشی به کودتا دانسته و تعهد دادند تا برقراری کامل حاکمیت مدنی در سودان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها