کد خبر: 651882
تاریخ انتشار :

یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

یارانه نقدی 2 برابر شد | واریز یارانه نقدی چند برابری به حساب سرپرستان

محمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌های مجلس از چگونگی فرآیند آزادسازی ارز ۴۲۰۰ خبر داد.

یارانه نقدی 2 برابر شد | واریز یارانه نقدی چند برابری به حساب سرپرستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یارانه نقدی برای حمایت از خانوارها پرداخت می شود. یارانه نقدی بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوارها واریز می شود.مبلغ یارانه نقدی برای هر نفر 44هزار و500 تومان است که طبق گفته مقام های دولتی یارانه نقدی امسال تغییراتی خواهد داشت. در ادامه به آخرین خبر از یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

پس از اعلام معاون اقتصادی رئیس‌جمهور مبنی بر پرداخت یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی جزئیات جدیدی مبنی بر شیوه پرداخت اعلام شد.

به نقل از دانشجو، نماینده بانک مرکزی با حضور در کمیته هدفمندی یارانه‌ها در مجلس از نرم‌افزاری رونمایی کرده است که نشان می‌دهد پس از آزادسازی قیمت‌ها چگونه افراد از میزان یارانه خود مطلع می‌شوند.

بنا به اطلاعات موجود مردم پس از خرید هر نوع نان از هر فروشگاهی، رسید تراکنش خود را دریافت می‌کنند که در ذیل آن، جزئیات میزان باقی مانده سهمیه یارانه نان و میزان واریز یارانه نانوایی نیز مشخص خواهد شد.

این نرم‌افزار برای تمام پایانه‌های فروشگاهی متصل به بانک مرکزی، فعال است.

میرتاج‌الدینی گفت: به ازای هر خرید نان برای مردم برگ خرید صادر می‌شود که فرد اطلاع می‌یابد که چقدر نان خریده است و چقدر از کارت یارانه‌اش کسر شده یا چقدر در کارت یارانه‌اش باقی مانده است.

 

رئیس تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال جاری، همچنین از تخصیص یارانه نان و سایر اقلام کالا‌های اساسی به کارت اعتباری مردم خبرداد.

او گفت: همزمان با آزادسازی، کارت اعتباری باید شارژ شود و به عبارت دیگر آزادسازی زمانی رخ خواهد داد که کارت یارانه شهروندان موجودی کافی داشته باشد.

میرتاج‌الدینی پیش‌تر اعلام کرده بود که اگر دولت نتواند زیرساخت‌های آزادسازی را تامین کند به مدت دو ماه نخست اجرای آزادسازی مبلغ نقدی یارانه‌ها را به حساب افراد سرپرست خانوار واریز خواهد کرد.

او در عین حال دیروز گفت که این اقدام وقتی قرار بود انجام شود که دولت زیرساخت‌های آزادسازی ارز ترجیحی را مهیا نکرده باشد درحالی که دولت الان این زیرساخت‌های بانکی و اطلاعاتی را مهیا کرده، ولی هنوز زمان آزادسازی ارز ۴۲۰۰ در کالا‌های اساسی اعلام نشده است.

وی افزود: اعتبار شارژ شده در کارت اعتباری افراد غیرقابل برداشت است و در حساب بانک مرکزی قرار دارد.

بانک مرکزی نیز صبح روز بعد از خرید مردم، یارانه فروشگاه‌ها را به حساب صاحبان آن کسب‌وکار واریز می‌کند.

یارانه نقدی

هرچند هنوز دولت زمان آزادسازی اقلام باقی‌مانده کالا‌های اساسی را اعلام نکرده است، اما دیروز محمدرضا میرتاج‌الدینی درباره چگونگی اجرای آزادسازی این اقلام توضیحاتی داد.

او گفت: هر چقدر آزادسازی در شرایط عادی انجام شود برای دولت بهتر است.

به گفته وی، چگونگی آزادسازی در اختیار دولت است، اما احتمالا کالا‌های اساسی با یکدیگر آزاد خواهند شد.

رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌های مجلس افزود: آزادسازی سایر کالا‌های اساسی مانند نهاده‌های دامی یکجا انجام می‌شود.

به گفته میرتاج‌الدینی شیوه اجرای آزادسازی جزئیاتی دارد که نمی‌شود همه را توضیح داد و درعین حال برخی از مشکلات هم در اجرا پیش می‌آید.

مثلا یارانه اعتباری برای خرید کالا که واریز می‌شود به یک عده که در لیست نیستند شاید در اول کار داده نشود، یقینا یکی از مشکلات این خواهد بود که این افراد اعتراض می‌کنند که چرا به ما یارانه ندادند.

وی گفت: دولت باید دسترسی این افراد را برای درج اطلاعات در سامانه رفاه ایرانیان باز کند تا افراد را بلافاصله شناسایی و پایش کند تا این افراد هم به لیست یارانه بگیران اضافه شوند.

به گفته رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌ها، در اجرای آزادسازی نرخ ارز ترجیحی حتما مدیریت شبانه‌روزی تمام دستگاه‌های اجرایی دولت نیاز است و همه استانداران و مدیران باید آماده باشند که کمترین مشکل را هم مدیریت کنند.

به گفته وی، آنچه قابل توزیع به عنوان یارانه به مردم است حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است (یعنی یارانه گندم و یارانه کالا‌های اساسی).

یعنی دولت کمی بیشتر از دو برابر یارانه نقدی و معیشتی می‌تواند یارانه مستقیم به جای ارز ترجیحی به مردم بدهد که در قالب کارت یارانه و به صورت اعتباری و نه یارانه نقدی پرداخت می‌شود و این یارانه صرفا برای خرید کالا در فروشگاه‌های دارای کارت‌خوان خواهد بود.

میرتاج‌الدینی افزود: اعتبار یارانه نقدی و معیشتی ۷۴ هزار میلیارد تومان در سال است که در تبصره ۱۴ قانون بودجه سال جاری قید شده است؛ بنابراین کل یارانه که با این اعتبار به همان یارانه بگیران نقدی و معیشتی می‌توان داد کمی بیشتر از دو برابر نقدی خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها