کد خبر: 652547
تاریخ انتشار :

ابوالفتح: موضع واشنگتن سخت‌تر نشود، بهتر نمی‌شود

امیرعلی ابوالفتح به سفرهای دیپماتیک اخیر و ایجاد گشایش در مذاکرات هسته‌ای امیدی ندارد و معتقد است که موضع آمریکایی‌ها اگر از این که هست، سخت‌تر نشود؛ بهتر نخواهد شد.

ابوالفتح: موضع واشنگتن سخت‌تر نشود، بهتر نمی‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه نیوز، فردا نوشت: دو مهمان مهم یعنی انریکه مورا و امیر قطر بعد از انجام رایزنی‌های خود در تهران رفتند و ابراز امیدواری‌هایی نیز نسبت به ازسرگیری مذارکرات یا احیای برجام صورت گرفت اما این موضوع تحلیلگران داخلی را خوشبین نکرده است و همچنان تصور می‌شود که اولا توپ در زمین امریکا است. دوما امریکا موضع خود را تغییر نداده و به خواسته‌های ایران تن نمی‌دهد. موضع ایران نیز کاملا مشخص است لذا انتظار گشایش در فرایند و احیای برجام به نظر بی‌مورد می‌رسد.

از جمله تحلیلگرانی که این دیدگاه را دارد، امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل بین‌المللی است. او اصلا به موثر بودن سفرهای اخیر خوشبین نیست. ابوالفتح در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «من شخصا اصلا خوشبین نیستم. چون طرف اصلی نه ایران است و نه اروپا. طرف اصلی آمریکا است که اعلام کرده نمی‌خواهد سپاه را از فهرست تحریم‌ها بیرون آورد، نمی‌خواهد از فهرست تروریستی خارج کند، کنگره آمریکا هم روز به روز قوانین سخت‌تری را تصویب می‌کند. آینده توافق اصلا معلوم نیست و اگر دولت جمهوری‌خواهان به قدرت برسد همان روز اول دوباره برجام را پاره می‌کنند. اگر هم در کنگره به قدرت برسند، قوانینی را تصویب می‌کنند بنابراین دلیلی برای خوشبینی نمی‌بینم.

وی افزود: «سفر آقای انریکه مورا به ایران هم هیچ کمکی نمی‌کند چون اصلا بحث این نیست که ایران رضایت بدهد یا نه. این امریکا است که تحریم کرده و ایران زیر تحریم است لذا رضایت ایران ملاک نیست و مهم راضی کردن آمریکا است که فعلا هم اتفاق نمی‌افتد. من خوشبین نیستم اما امیدوارم که پیش بینی من درست از آب در نیاید».

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به اینکه پس قدردانی بلینکن از امیرقطر به خاطر نقش سازنده‌اش چه معنایی دارد؟ گفت: «من به امیر قطر احترام می‌گذارم به هرحال او رهبر یک کشور است اما وقتی نخست وزیر بریتانیا، رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان نتوانند کاری کنند، او چه کاری می‌تواند انجام دهد. انها در دولت ترامپ توانستند ترامپ را قانع کنند که از برجام بیرون نیاید و نه در این مدت توانسته‌اند بایدن را قانع کنند. در این فضا امیر قطر چه نقشی می‌تواند داشته باشد. تشکری هم که آقای بلینکن کرده در قالب عرف دیپلماتیک است اما مساله این است که بالافاصله بعد از اینکه بورل گفته که گره مشکل باز شده، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یا سخنگوی کاخ سفید گفت که هیچ اتفاقی نیفتاده و اگر ایران خواسته‌های فرابرجامی داشته باشد دسترسی به توافق امکان پذیر نیست مگر آنکه به نگرانی‌های فرابرجامی ما هم توجه کنند. »

وی افزود: «منظورش هم این است که اگر می‌خواهید سپاه از فهرست تروریستی بیرون بیاید برجام موشکی و برجام منطقه‌ای را بپذیرید، تازه آن وقت هم معلوم نیست چون قانونی که در سنا تصویب شده به رئیس جمهور آمریکا دیگر اجازه نمی‌دهد که سپاه را از فهرست تروریستی بیرون اورد. بنابراین اگر ایران این را بخواهد اول باید کنگره را قانع کند. قانع شدن کنگره هم یعنی اجرای طرح 12 ماده‌ای پمپئو. این اول و اخر چیزی است که امریکایی‌ها از ایران می‌خواهند. حالا دولت ترامپ می‌گفت ایران همه این شروط را یکجا بپذیرد. دولت باید با یک بند بالا و پایین و مرحله‌ای می‌خواهد ایران را راضی کند.»

ابوالفتح ادامه داد: «اینکه الان چه اتفاقی می‌افتد، بستگی به واشتنگن دارد و من بعید می‌دانم که واشتنگن موضع خود را تغییر دهد. به نظر من موضع واشنگتن از این که الان هست خراب‌تر و سخت‌تر نشود، بهتر نمی‌شود. مخالفان بسیار قدرتمندی در امریکا وجود دارد که اگر بایدن بخواهد به نفع برجام اقدامی کند، یعنی خودکشی سیاسی کرده است و آن هم در سال انتخابات! دقت کنید که درباره اینکه سپاه از فهرست تروریستی به شرطی خارج شود که کنگره تصویب کند، رای گیری کردند. این با سیاسی که دولت دموکرات اجرا می‌کند مغایرت دارد اما دیدیم که 27، 28 دموکرات به آن رای دادند. یعنی مساله جمهوری‌خواهان نیستند. مساله این است که بدنه تصمیم گیر در امریکا به شدت ضد برجام است و در این شرایط خیلی دور از انتظار است که واشتنگن نظر خود را عوض کند مگر اینکه ایران بخواهد امتیازارت بسیار زیادی بدهد که حتی آن امتیازات هم کمک کننده نیست اگر آن 12 شرط پمپئو پذیرفته نشود. به نظر من امریکا بدون برجام هسته‌ای و موشکی و منطقه‌ای به هیچ وجه حاضر به کوتاه آمدن نیست.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها