کد خبر: 652436
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه نیوز» با علی بیگدلی

خوشبینی‌های مورا و خطیب زاده جدی نیست

علی بیگدلی معتقد است که اظهارانظرهای خوشبینانه بورل یا خطیب‌زاده برای آن است که فضای مذاکره حفظ شود اما به معنی ایجاد تحولی در روند مذاکرات نیست.

خوشبینی‌های مورا و خطیب زاده جدی نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز در نشست خبری خود تاکید کرد که از مرحله قبل از سفر مورا به ایران، چند قدم جلوتر رفته‌ایم. همچنین از ارائه ابتکارات ایران و انتظار برای تصمیم واشنگتن گفت. این درحالی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بعد از سفر معاون خود به تهران خوشبینانه از از سرگرفته شدن مذاکرات گفته بود.

با در نظر گرفتن این نظرات باید امیدوار بود که گشایشی در روند مذاکرات ایجاد شود اما برخی از تحلیلگران داخلی چنین نظری ندارند. مثلا علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» و در پاسخ به اینکه پیشنهادات احتمالی ایران چه بوده است؟ گفت: «پیشنهادات ایران همان چیزهایی بوده که هم آقای خطیب‌زاده و هم آقای امیرعبداللهیان مطرح‌ کرده‌اند و آن هم این است که سپاه باید از لیست تروریستی خارج شود. اگر این بار به یک نتیجه مطلوبی رسیده‌ بودند، باید یک بیانه‌‌ای صادر می‌کردند و آداب دیپلماسی این است. وقتی این کار را نکردند یعنی اگرچه آقای جوزپ بورل خوشبینی‌هایی داشته است، اما به نتایج مطلوب نرسیدند و ایران هم عقب نشینی نکرده است».

وی افزود: «به نظر نمی‌رسد که ما بتوانیم به نتیجه برسیم مگر اینکه ایران نوع نگاه خود را نسبت به فضای بین‌المللی و منطقه‌ای تغییر دهند.».

بیگدلی ادامه داد: «بعد از سفر آقای مورا به اروپا هیچ اظهار نظر جدیدی نشد و حتی آقای باقری هم اظهارنظر خوشنودی نداشت و معلوم می‌شود که این سفر نتیجه مطلوبی نداشته است».

وی خوشبینی‌های بورل و خطیب‌زاده را جدی نگرفت و گفت: «این ها به این خاطر است که ما می‌خواهیم فضا را حفظ کنیم و نمی‌خواهیم ارتباط خود را با مذاکرات برجام قطع کنیم. غربی‌ها نیز همین طور هستند و نمی‌خواهند که مذاکرات برجام را تعطیل کنند و آن را کش می‌دهند. آمد و رفت‌ها برای همین است چون دلشان می‌خواهد که زحمت‌هایی که تا حالا کشیده شده، به نتیجه برسد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها