کد خبر: 652961
تاریخ انتشار :

احتمال سقوط کابینه صهیونیستها در بحبوحه احیای برجام

کاهش تمرکز تل آویو بر مذاکرات وین

طی روزهای اخیر، اختلافات داخلی در کابینه ائتلافی" بنت –لاپید" افزایش پیدا کرده است، تا جایی که به دلیل کاهش حد نصاب حداکثری طرفداران کابینه در کنست ( پارلمان رژیم صهیونیستی) ممکن است شاهد فروپاشی کابینه و پارلمان و برگزاری انتخابات چندباره در سرزمینهای اشغالی باشیم. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در صورت برگزاری انتخابات دوباره نیز ماهها طول خواهد کشید تا کابینه جدید در اراضی اشغالی تشکیل شود.

کاهش  تمرکز تل آویو بر مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

اکنون احتمال فروپاشی کابینه ائتلافی" بنت –لاپید" نسبت به هر زمان دیگری بیشتر است. روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» اعلام کرده که حزب راستگرای رژیم صهیونیستی (لیکود) قصد دارد لایحه انحلال کابینه بنت را در پارلمان ارائه کند.در هر حال، کابینه نفتالی بنت، توازن خودش را از دست داده است. در چنین شرایطی شاهد نزدیک شدن کابینه ائتلافی کنونی در تل آویو هستیم، کابین ای که به سختی تشکیل شدو هنوز یکسال نیز از تشکیل آن سپری نشده است! چنین مسئله‌ای به معنای برگزاری پنجمین انتخابات زودهنگام در اراضی اشغالی در کمتر از سه سال خواهد بود.در ابتدا، شکاف در کابینه نفتالی بنت از اینجا آغاز شد که درگیری لفظی بین میخال وودگر، نماینده صهیونیسم دینی و ادد سلمن، نماینده حزب راستگرا بر سر دستورات وزیر بهداشت رخ داد که به بیمارستان‌ها اجازه داد تا از نان تخمیر شده در تعطیلات عید پسح یهودیان استفاده کنند، در حالی که این اقدام در شریعت یهودیت حرام است. این بحث با خروج ادد سلمن، نماینده حزب راستگرا از ائتلاف حاکم پایان یافت و ائتلاف حاکم به ریاست نفتالی بنت، اکثریت پارلمانی را از دست داد.در ادامه، ریناوی زعبی نماینده عرب پارلمان رژیم اشغالگر قدس نیز گفته است که از ائتلاف حاکم بر تل آویو خارج خواهد شد. 

در عین حال، حتی استقرار مجدد نتانیاهو در مسند نخست وزیری نیز بحرانهای جاری در اراضی اشغالی را تشدید خواهد کرد ضمن آنکه احتمال نخست وزیری وی نیز با توجه به عدم توانایی وی در ائتلاف با احزاب راستگرا اندک خواهد بود. بسیاری از ساکنان اراضی اشغالی نسبت به بازگشت نتانیاهو به قدرت دید منفی و بازدارنده ای دارند. حتی این مسئله در میان سیاستمدارانی که قبلا متحد نتانیاهو بوده اند نیز قابل مشاهده می باشد.  آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی کابینه نفتالی بنت با حمله به نتانیاهو به او پاسخ داد که او مسئول شرایط فعلی است و قطعا در این شرایط نباید سخنی به میان بیاورد!  این‌ها فقط بخشی از جنگ لفظی است که ثابت می‌کند تل آویو در مسیری حرکت می‌کند که همراه با بحران‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی است و این سوال مطرح می‌شود که آیا تل آویو در هفتاد و چهارمین سالگرد تأسیس این رژیم جعلی و غاصب،  به سوی برگزاری انتخابات جدید حرکت می‌کند؟شواهد موجود نشان می دهد که چنین اتفاقی به زودی رخ خواهد داد.در این صورت، صرفا معادلات داخلی در اراضی اشغالی دستخوش تغییر وو آشفتگی قرار نخواهد گرفت و بخشی از این آشفتگی، به معادلات امنیتی این رژیم تسری پیدا خواهد کرد. 

نکته قابل تامل این است که احتمال دارد چنین رخدادهایی در اراضی اشغالی دقیقا در بحبوحه مذاکرات جدید وین و در اوج پروسه احیای برجام رخ دهد. در چنین شرایطی صهیونیستها ( علی رغم اینکه به صورت مشترک با برجام مخالف هستند ) ، قدرت تمرکز خود را بر مذاکرات تا حدودی از دست خواهند داد. اخیرا وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر به اراضی اشغالی  از نخست وزیر این رژیم  که مخالف احیای توافق هسته ای (برجام) است، پرسیده چه راه حل جایگزین دیگری به جای آن برای مهار غنی سازی اورانیوم توسط ایران  پیشنهاد می کند.نفتالی بنت نیز نتوانسته است پاسخ قانع کننده ای در این خصوص بدهد و صرفا اعلام کرده است که باید تحریمها راعلیه تهران تشدید کرد! نفتالی بنت تاکید کرده است که توافق هسته ای میلیاردها دلار در اختیار ایران قرار خواهد داد و در عین حال مانع از تبلور دانش هسته ای در کالبد فعالیتهای هسته ای آن نخواهد شد. در هر حال، اکنون لابی های صهیونیستی در اروپا و آمریکا، تلاش می کنند تا جای کابینه درآستانه فروپاشی اسرائیل را در این برهه حساس بگیرند اما به نظر می رسد تشدید بحرانهای داخلی در اراضی اشغالی بر روی حدود و ثغور فعالیت لابی های صهیونیستی و نحوه همکاری آنها با یکدیگر تاثیرگذار خواهد بود. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها