کد خبر: 653049
تاریخ انتشار :

موج‌سواری برجامی با خبرهای جعلی/ پشت پرده پیگیری خط شکست مذاکرات

در روزهای اخیر فضاسازی پیرامون آخرین وضعیت گفت‌وگوهای هسته‌ای میان جمهوری‌اسلامی ایران و گروه‌۱+۴ ابعاد تازه‌ای به‌خود گرفته ‌است و آمریکایی‌ها می‌کوشند با ایجاد فضای رسانه‌ای جهت‌دار، مسئولیت انفعال خود برای تصمیم‌گیری دراین زمینه را متوجه ایران کنند.

موج‌سواری برجامی با خبرهای جعلی/ پشت پرده پیگیری خط شکست مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه همشهری نوشت: برهمین اساس هم بود که طی روزهای گذشته شاهد انتشار اخبار جهت‌داری ازسوی رسانه‌های غربی و آمریکایی بودیم که خط «مقصرنمایی ایران» را دنبال می‌کردند و می‌کوشیدند مذاکرات را در «خطر شکست» نشان دهند و «مطالبات فرابرجامی ایران» را عمده‌ترین دلیل این موضوع بیان کنند.

آخرین موج خبرسازی‌ها دراین زمینه به انتشار اخبار جعلی درباره دیدار اخیر رهبر انقلاب و امیرقطر مربوط می‌شد. در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها تلاش کردند با ارجاع به یک خبر شبکه الجزیره درباره این دیدار، اینگونه القا کنند که رهبری به هیأت قطری اعلام کرده که «آماده سازش درباره پرونده ایران است»؛ خبری که به‌وضوح جعلی بودن آن آشکار است و از خبرسازی ساده‌لوحانه پیرامون آخرین وضعیت گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و ۱+۴ حکایت دارد.

یک خبرسازی مشکوک

این خبرسازی آشکار که بازنشر گسترده آن نشان‌دهنده یک طراحی جدید برای پنهان کردن واقعیت ماجرا در مذاکرات هسته‌ای است، با واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان مواجه شد و سعید خطیب‌زاده ضمن اینکه چنین روایتی از دیدار رهبرمعظم‌انقلاب با امیرقطر را «کاملا غلط» دانست، تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد حتی در ترجمه از الجزیره هم دقت کافی صورت نگرفته و یک شیطنت‌ رسانه‌ای و تبلیغاتی درمیان است.

وی همچنین تأکید کرد که رهبر انقلاب هیچ سخنی از سازش به میان نیاورده‌اند بلکه به امیر قطر فرموده‌اند: «ما همیشه گفته‌ایم که مذاکرات باید نتیجه‌دار باشد، نه وقت تلف‌کردن. آمریکایی‌ها می‌دانند برای این کار باید چه اقدامی انجام بدهند.»

خطیب‌زاده به این موضوع هم اشاره کرده ‌است که «از مضمون فرمایش رهبری کاملاً مشخص است توپ در زمین آمریکاست که باید برای اجرای تعهداتش تصمیم سیاسی عاقلانه بگیرد.»

این خبرسازی‌ها درحالی در روزهای اخیر شدت گرفته‌ است که مقام‌های ارشد کشورمان و به‌ویژه وزیرامورخارجه ایران در روزهای اخیر در رایزنی‌های خود با مقام‌های اتحادیه اروپا به روشنی تأکید کرده ‌است که جمهوری‌اسلامی همچنان مانند گذشته و براساس راهبردهای اعلام شده خود، به‌دنبال حصول توافق مثبت و منصفانه‌ای در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ۱+۴ است که آمریکا را به اجرای تعهداتش در برجام برگرداند.

پیگیری خط شکست مذاکرات

دراین میان اما خبرسازی‌های پیرامون گفت‌وگوهای برجامی به همین جا ختم نشد و رسانه‌ها و برخی فعالان سیاسی - رسانه‌ای غربی در روزهای اخیر تلاش کردند با پیگیری خط «شکست مذاکرات»، مسئولیت این موضوع را متوجه ایران کنند. برهمین اساس هم بود که تلاش کردند اینگونه القا کنند که «شواهد و قرائن از اعلام قریب‌الوقوع «شکست مذاکرات برجام» توسط تیم بایدن خبر می‌دهد.»

در چنین شرایطی بود که لورا روزن خبرنگار آمریکایی که در حوزه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ فعال است در توییتی نوشت: «مقام‌های اروپایی هشدار و ناامیدی فزاینده‌ای را ابراز می‌کنند که بایدن احتمالا اجازه دهد توافق هسته‌ای ایران شکست بخورد.»

روزن همچنین به نقل از یک دیپلمات اروپایی درگیر در مذاکرات برجامی عنوان کرد: «تا آنجا که من موضوع را می‌بینم، هر دوطرف به دوجهت مختلف می‌روند و فاصله درحال کاهش نیست. این خبرنگار آمریکایی همچنین تصریح کرده‌ است که «این دیپلمات اروپایی سفر مورا به تهران را یک حرکت بدون پیشرفت توصیف کرد.»

تهدیدهای توخالی

ازسوی دیگر مقام‌های رژیم صهیونیستی نیز در روزهای اخیر تلاش کردند با ابزار تهدید ایران به مقابله نظامی، گفت‌وگوهای هسته‌ای را تحت‌تأثیر قرار دهند؛ موضوعی که حتی با واکنش منفی رسانه‌های این رژیم نیز مواجه شد. در چنین شرایطی هم بود که شبکه صهیونیستی «کان» اذعان کرد همه ادعاهای این رژیم درخصوص اقدام علیه ایران فقط درحد حرف بوده و تل‌آویو تنهاست.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها