کد خبر: 653505
تاریخ انتشار :

عضو هیئت رئیسه مجلس:

حقوق نمایندگان چقدر است؟/ با هیچ وزیری در دولت تعارف نداریم

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: مقرر شده که در امور صنفی، مجلس ابتدا رأی‌گیری کند که آیا می‌خواهد درباره آن مسئله رأی‌گیری شفافی داشته باشد یا نه که رأی در مورد اول، شفاف خواهد بود یعنی مشخص می‌شود کدام نمایندگان موافق و کدام مخالف شفافیت هستند.

حقوق نمایندگان چقدر است؟/ با هیچ وزیری در دولت تعارف نداریم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش روابط عمومی شبکه افق سیما، اسفند ماه سال 98 بود که مردم برای یازدهمین بار به پای صندوق‌های رای رفتند تا نماینده خود را در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند. پس از انتخابات و مشارکت قریب به 50 درصدی مردم، مجلس یازدهم کار خود را آغاز کرد.

از ابتدای آغاز به کار، این دوره مجلس به دلیل حضور اکثریت اصولگرا و انقلابی به نوعی چشم امید مردم برای تغییر در شیوه اجرایی با کمک بازوی مهم قانون گذاری بود. 

رهبر معظم انقلاب نیز به همین امیدواری مردم در دیدار با نمایندگان دوره یازدهم اشاره کردند و فرمودند: مجلس یازدهم، مجلس امید و انتظار مردم است، نقطه‌ی امید مردم و مظهر امید مردم است؛ چرا؟ چون مردم در شرایط سخت اقتصادی پای صندوقها آمدند و به شما نمایندگان محترم رأی دادند؛ در شرایط سخت اقتصادی. چرا؟ چون امیدوار بودند. علی‌رغم همه‌ی این عواملی که دست ‌به دست هم داده بود تا مردم را از صندوق و از مجلس و از انتخابات مأیوس کند و ناامید کند، مردم آمدند و امیدوارانه به تشکیل مجلس شورای اسلامی رأی دادند و شماها را انتخاب کردند. پس این مجلس مظهر امید مردم است، مظهر انتظار مردم است؛ این بسیار نکته‌ی مهمّی است.

حال امروز این مجلس دو سال از دوره چهارساله خود را گذرانده و نیازمند آن است تا عملکرد نمایندگان آن مورد بررسی قرار گیرد. به همین منظور برنامه جهان آرا، موضوع برنامه شنبه شب خود را به این مسئله اختصاص داد و با دعوت از احمد امیرآبادی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به بررسی کارنامه دوساله مجلس یازدهم پرداخت.

این نماینده مجلس موضوعات مختلفی را حول عملکرد دو ساله مجلس یازدهم مطرح که اهم آن را با هم مرور میکنیم.

امیرآبادی گفت: گاهی یک وزیر یا نماینده که هر کدام اهل شهر و استانی هستند، تمایل دارند برای همان شهر و استان هم کاری انجام دهند و برای دوره بعد هم رأی بگیرند؛ وقتی این نگاه حاکم باشد در نظام بودجه‌ریزی با تحول مواجه نخواهیم شد.

وی ضمن انتقاد از برخی خصوصی‌سازی های غلط تاکید کرد: در خصوصی‌سازی‌ها به عنوان مثال یک واحد پتروشیمی را از وزارت نفت که متخصص همان مسئله است می‌گیرند و به یک وزارتخانه غیر مرتبط می‌دهند، خب تا این روند حاکم باشد، 130 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده از محل فروش اموال تملیکی دولت محقق نمی‌شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اینکه نمایندگان مجلس احساس تکلیف کردند تا کمک کنند و یک دولت انقلابی روی کار بیاید و مجلس و دولت برای حل مشکلات هماهنگ شوند خوب است ولی اگر سبب شود بحث نظارتی نمایندگان زیر سوال برود خوب نیست. قبول ندارم که نمایندگان با دولت تعارف دارند.

وی ضمن اشاره به موضوع ارز دولتی گفت: در قانون حذف ارز ترجیحی، اختیاراتی را به دولت دادیم ولی در نهایت نمایندگان مسئولیت این مصوبه را باید بپذیرند و اگر وزیری در اجرای قانون عملکرد خوبی نداشت و حقوق مردم ضایع می‌شود، اینطور نیست که ساکت بنشینند بلکه وارد میدان می‌شوند.

امیرآبادی ضمن اشاره به عملکرد دولت یادآور شد: به نظرم لازم است سه چهار وزیر، یک معاون و چند استاندار تغییر کنند، چون حدود یک سال زمان برای نشان دادن عملکرد کافی بوده است. هیئت رئیسه مجلس از نمایندگان خواست برای استیضاح صبر کنند شاید رئیس جمهور بخواهد خودش کابینه را ترمیم کند. الان نمایندگان، روی عملکرد وزیر ارتباطات حرف دارند. این دولت با دولت قبلی قابل مقایسه نیست ولی انتظار ما هم زیادتر است.

وی در ادامه ضمن اشاره به طرح شفافیت گفت: جزو نویسندگان طرح اولیه شفافیت بودم و اولین نفر هم قالیباف آن را امضا کرد ولی برخی مخالفان دلایلی داشتند ولی مخالف اصل شفافیت نبودند هر چند معتقدم اصل بر شفافیت است و بقیه فرع است. طرح شفافیت قوای سه گانه نیاز به 50+1 رأی دارد نه دو سوم نمایندگان

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مقرر شده که در امور صنفی، مجلس ابتدا رأی‌گیری کند که آیا می‌خواهد درباره آن مسئله رأی‌گیری شفافی داشته باشد یا نه که رأی در مورد اول، شفاف خواهد بود یعنی مشخص می‌شود کدام نمایندگان موافق و کدام مخالف شفافیت هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره به حقوق نمایندگان مجلس تاکید کرد: حقوق نمایندگان مجلس در حال حاضر 18 میلیون تومان است ولی آنچه به عنوان دفتر و نیروها دریافت می‌کنند جزو حقوق محسوب نمی‌شود چون باید عین همان را هزینه کنند. برخی نمایندگان از این محل صرفه‌جویی کرده و کارت‌های کمک معیشتی به برخی مراجعان می‌دهند.

امیرآبادی فراهانی در پایان ضمن اشاره به عملکرد زاکانی در مرکز پژوهش‎‌های مجلس گفت: آقای زاکانی کارهایی را در مرکز پژوهش‌ها شروع و سپس رها کرد و رهاشدگی آثار زیان باری برای مرکز پژوهش‌ها داشت مثل افزایش نیروها و تغییر ساختار بدون تصویب هیئت امنا. من خود یک بار به تغییرات بدون تصویب اعتراض کردم. امروز هم آقای نگاهداری هنوز نتوانسته است که این وضعیت به وجود آمده را اصلاح کند.

منبع: الف

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها