کد خبر: 653748
تاریخ انتشار :

تحرکات غرب برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران

خراسان/ همزمان با گزارش یک سویه آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پولیتیکو به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت که هفته آینده درباره یک قطعنامه علیه ایران بحث خواهد شد.

تحرکات غرب برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اوضاع مذاکرات هسته‌ای ظاهرا خوب نیست و نشانه‌های امیدوار کننده روز به روز کمتر می‌شود. البته غربی‌ها، رسانه‌ها و خبرنگاران شان هم در این کاهش امیدواری‌ها نقش و اثر مهمی دارند. مثلا با وجود این که وزیرخارجه کشورمان در داووس همچنان امیدوارانه سخن گفته و از باز بودن پنجره دیپلماسی و انتظار برای تصمیم غربی‌ها می‌گوید، رابرت مالی در کمیته روابط خارجی تاکید کرد که موضوع سپاه حل نخواهد شد و وقت زیادی باقی نمانده و ... . با در نظر گرفتن همین وضعیت است که تحلیل گران داخلی نیز حصول توافق، حداقل به این زودی‌ها را بعید می‌دانند. در بین این ناامیدی‌ها اما خبرهای بدتری از سوی غربی‌ها می‌رسد. مثلا این که خبرنگار پولیتیکو به نقل از یک منبع دیپلماتیک توئیت کرده و نوشته که احتمالا در هفته آینده درباره یک قطعنامه علیه ایران بحث خواهد شد؛ این که آیا چنین قطعنامه ای تصویب می شود یا خیر سوال دیگری است.نکته قابل توجه اما همزمانی طرح این احتمال با گزارش جدید آژانس است که در آن ادعا شده ایران همچنان به سوالات در خصوص منشأ ذرات اورانیوم یافت ‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام‌ نشده پاسخ نداده است.در گزارش فصلی جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آن نیز به رصد رویترز رسیده است، آمده که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با رشد تقریبی 9.9 کیلوگرم به میزان 43.1 کیلوگرم رسیده است.عرب ‌نیوز نیز گزارش داد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۸ برابر حدود تعیین ‌شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ رسیده است.این گزارش البته از سوی ایران بدون واکنش نمانده   و سرپرست نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، آن را غیرسازنده و مخرب دانسته است. او گفته: آژانس باید متوجه عواقب مخرب انتشار چنین گزارش‌های یک‌ سویه‌ای باشد که می‌تواند بهانه لازم را به دست مخالفان روابط ایران و آژانس و احیای برجام بدهد.به گفته محمدرضا غایبی،  جمهوری اسلامی ایران به‌ رغم این که از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطرح شده علیه کشورمان بر اساس اطلاعات ساختگی است که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته،  برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده از طریق اعلام آمادگی برای تعامل مستدل و فنی با آژانس تلاش کرد تا ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی، با هدف حل و فصل نهایی این ادعاها ، با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسئولان ذی ربط آژانس طی دو ماه گذشته ، توضیحات و مستندات فنی  لازم را در خصوص ادعاهای مطرح شده در اختیار آژانس قرار دهد. وی دیروز به خبرنگاران گفت: گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری‌ های گسترده ایران با آژانس نیست. جمع‌بندی گزارش عینا همان مطالبی است که مدیرکل حتی پیش از پایان مراحل پیش بینی شده در بیانیه مشترک، در پارلمان اروپا  قبل از برگزاری دور سوم مذاکرات فنی ارائه کرد.غایبی تصریح کرد: این گزارش متاسفانه با کنار گذاشتن استدلالات مبسوط، مستدل و فنی مطرح شده از سوی طرف ایرانی  و نامعتبر خواندن غیر منصفانه آن ها، همچنان بر مفروضات از پیش تعیین شده آژانس تکیه می کند  و بر این اساس جمع بندی یک طرفه خود را ارائه می‌دهد.

خطیب‌زاده: گزارش آژانس منصفانه نیست

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در نشست با اصحاب رسانه درخصوص گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: متأسفانه این گزارش بازتاب دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد به صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی را به آژانس داد و چند دور مفصل نشست حضوری برگزار شد که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد.متأسفانه آن چه در این گزارش دیده می شود چیز جدیدی نیست و همانی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به صورت شتابزده اعلام کرد. این گزارش از همان زمان و حتی قبل از نشست سوم ایران و آژانس جمع بندی شده بود و به نظر می‌رسد شتاب زدگی در این جمع بندی وجود دارد. گزارش منصفانه و متوازن نیست و بیم این می‌رود فشار صهیونیست‌ها و برخی کنشگرها باعث شده مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود و انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها