کد خبر: 653751
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با قاسم محبعلی

تصمیم سیاسی در شورای حکام

قاسم محبعلی معتقد است که صدور قطعنامه یا عدم صدور قطعنامه علیه ایران بستگی به یک تصمیم سیاسی در شورای حکام دارد و خیلی به گزارش آژانس که فنی تلقی می‌شود، ارتباطی ندارد.

تصمیم سیاسی در شورای حکام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، گزارش اخیر آژانس بین‌المللی مبنی بر اینکه ایران پاسخ‌های لازم را درباره سه سایتی که آژانس بابت آنها نگران است، نداده و اشاره به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده داغ‌ترین بحث حوزه سیاست خارجی است. دلیلش هم نزدیک بودن جلسه شورای حکام و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران است. برخی از کارشناسان و رسانه‌ها با تاکید بر ناحق بودن گزارش آژانس و یا نقش آن در اعمال فشار بر ایران از کنار احتمال صدور قطعنامه گذشته و یا آن را نادیده می‌گیرند. برخی دیگر اما سعی دارند که واقع‌بین بوده و وضعیت را با دقت کامل رصد و تحلیل کنند.

قاسم محبعلی مدیرکل پیشین وزارت خارجه در این گروه جای می‌گیرد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» می‌گوید: «این موضوع با توجه به توقف برجام، ممکن است که موجب یک تصمیم سیاسی از سوی آمریکا و اروپا شود تا شورای حکام قطعنامه‌ای صادر کرده و پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستد.»

وی در پاسخ به اینکه احتمال صدور قطعنامه چقدر است؟ می‌گوید: «گزارش آژانس می‌تواند یک فنی تلقی شود اما اینکه شورای حکام چه تصمیم می‎گیرد، یک بحث سیاسی است. کمااینکه دفعات قبلی هم چنین گزارش‌هایی وجود داشت اما تصمیم اروپایی‌ها و ۱+۵ این بود که موضوع را در همین سطح نگه داشته و به شورای امنیت نکشانند. اکنون اما اگر تصمیم سیاسی از سوی آمریکایی و اروپایی‌ها اتخاذ شود، بسته به اینکه نقش چین و روسیه چقدر باشد، ممکن است که پرونده ایران به شورای امنیت برود و در این صورت طبیعی است که امکان دارد برجام کلا متوقف شده و احیای آن از دستور کار خارج شود.»

محبعلی در پاسخ به اینکه احتمال حمایت چین و روسیه از ایران و ممانعت از صدور قطعنامه علیه ما چقدر است، نیز گفت: «در جلسه شورای حکام رای اکثریت مطرح است و وتو نقشی ندارد لذا نتیجه بستگی به این دارد که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تا چه اندازه اعضا را جذب کنند و بتوانند اکثریت را به دست آورند. اما اگر مساله را به شورای امنیت ارجاع دهند، شرایط شاید تغییر کند. البته به نظر من در آنجا هم چین و روسیه تاثیری نخواهند گذاشت، چراکه احیای برجام نیازمند یک قطعنامه جدید است. روس‌ها که نشان داده‌اند مخالف احیای برجام هستند لذا به نظر می‌رسد که تنها موافق احیای برجام در شورای امنیت چینی‌ها باشند.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها