کد خبر: 653775
تاریخ انتشار :

واکنش رئیس مجلس به گرانی‌های شدید اخیر در کشور

تسنیم/ رئیس مجلس با بیان اینکه مشکلات اقتصادی داخلی وجود دارد بنابراین باید طوری عمل کنیم که در پایان برنامه پنج‌ساله ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم، گفت: براساس قانونی که برای کالاهای اساسی تدوین شده، کالابرگ الکترونیکی ارائه می‌شود و دولت و مجلس تلاش می‌کنند که با ارائه کالابرگ، چند قلم کالا با همان قیمت مناسب سال قبل، به دست افراد برسد.

واکنش رئیس مجلس به گرانی‌های شدید اخیر در کشور
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دومین کنگره ملی 8 هزار شهید استان همدان و یادواره سردار شهید حاج میرزا محمد سلگی و 850 شهید شهرستان نهاوند ظهر امروز (چهارشنبه، 11 خرداد ماه) با حضور دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مصلای این شهرستان برگزار شد.

شهادت‌طلبی هرگز جنگ طلبی نیست

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در این مراسم با اشاره به اینکه امروز همه دستاوردهای مادی و معنوی خودمان را مدیون شهدا هستیم، افزود: در واقع هر چه داریم از عزت، استقلال، آزادی و قدرت از فرهنگ جهاد و شهادت برخاسته است؛ البته شهادت‌طلبی هرگز جنگ طلبی نیست بلکه به معنای مبارزه با ظلم، حفظ عزت و هویت دادن به جامعه و استقلال و امنیت است؛ به نوعی این مهم یعنی سیر تربیت و رشد شهروندان در هر کجایی از کشور که زندگی می‌کنند.

رئیس قوه مقننه ضمن بیان اینکه مردم در روزهای سخت دفاع مقدس داوطلبانه و بدون داشتن مسئولیت برای ایجاد امنیت، به میدان جنگ آمدند، گفت: این مهم در حالی است که مردم همواره هر تصمیمی که مسئولان نظام گرفته‌اند را پذیرفته و سختی‌ها را تحمل کرده‌اند لذا همه ما وظیفه داریم کارآمدی را در تصمیم‌گیری‌ها، مدیریت و تلاش‌هایمان را در زندگی مردم نشان دهیم و خدمتگزار باشیم.

وی با اشاره به اینکه در سال جدید مبحث مربوط به برنامه هفتم توسعه در دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در حال تنظیم است، گفت: این موضوع در جلسات سران قوا و جلسات مشترک دولت و مجلس مطرح بوده و مصمم هستیم برنامه هفتم را با دقت، مدبرانه، هوشمندانه تنظیم کنیم؛ در واقع با استفاده از تجربیات گذشته و اجرای 6 برنامه قبلی، به گونه‌ای اقدام کنیم که ضعف‌های گذشته هرگز تکرار نشود و نقاط قوت نیز با توجه به شرایط ادامه یابد.

باید طوری عمل کنیم که در پایان برنامه پنج‌ساله ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم

قالیباف در این راستا افزود: مشکلات اقتصادی داخلی وجود دارد. همچنین ظرفیت ها و منابع مادی و انسانی نیز باید با توجه به حوادثی که در منطقه رخ می‌دهد مانند جنگ اوکراین که در انرژی و امنیت آن و همچنین امنیت غذایی در مقیاس جهانی و منطقه ای تاثیر گذاشته، مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین باید طوری عمل کنیم که در پایان برنامه پنج‌ساله ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ما ظرفیت های بسیاری دارد که در شرایط سخت نیز می توان در مسیر یاد شده گام برداشت، گفت: برای تحقق این مهم باید دو اصل را رعایت کنیم که موجب پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین پیروزی در دوران دفاع مقدس و نهایتاً موجب مقابله با توطئه دشمنان طی 4 دهه گذشته شده است؛ در واقع باید نخست به سنت های الهی باور داشته باشیم، این موضوع موجب شده با عزت در مقابل دشمنان مستکبر و ظالم بایستیم و بر مشکلات اقتصادی غلبه کنیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه باید به مردم و جوانان به عنوان پیش قراولان فرصت داده شود، تصریح کرد: هر جا که بستر حضور مردم در صحنه تصمیم‌گیری را فراهم نکردیم، آسیب دیدیم. امروز یکی از مشکلات جدی و اساسی در عرصه اقتصادی این است که مهمترین فرصت ها در اختیار سیستم های دولتی است در حالی که باید در اختیار مردم باشد، لذا در برنامه هفتم توسعه در این مسیر حرکت خواهیم کرد تا این موضوعات حل شود.

قالیباف با اشاره به اینکه باید ساختار بودجه و ناترازی آن اصلاح شود، افزود: در این میان باید ناترازی بانک‌ها و مشکلات سرمایه‌گذاری حل شود و جلوی تورم و گرانی گرفته شود، بنابراین باید به جوانان فرصت دهیم و برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

وی با اشاره به برخی اقدامات مجلس یازدهم در راستای رفع دغدغه های مردم بیان کرد: مجلس یازدهم از زمان روی کار آمدن اقدامات جدی و اساسی انجام داده، اما پیاده سازی و اجرای قانون نیز مهم است؛ در واقع گاهی قانون وجود دارد، اما اجرایی نمی شود، یا ضعیف اجرا می شود؛ بنابراین در مجلس مستمر بر اجرای قانون پافشاری می کنیم.

براساس قانونِ خوب مجلس کل روند جریان کار در کشور تغییر کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه مربوط به مجوزهای کسب و کار به عنوان یکی از مشکلات مردم در مجلس مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: براساس این قانونِ خوب، کل روند جریان کار در کشور تغییر کرد. در واقع قبلا اگر جوانی درخواست صدور مجوز داشت باید در سیستم های اداری چندین سال رفت و آمد می کرد، اما امروز همه اشخاصی که مجوز می خواهند در دو حالت می توانند اقدام کنند.

قالیباف در این زمینه افزود: برخی درخواست ها ثبت محور است، یعنی از درگاهی که پیش بینی شده به صورت الکترونیک ثبت شده و فرد می تواند بعد از 3 روز کار خود را شروع کند؛ همچنین برخی مجوزها تاییدمحور است، یعنی باید تایید شده و دستگاه مربوطه حداکثر 3 ماه فرصت دارد تا پاسخ درخواست کننده را بدهد.

وی با یادآوری اینکه یکی دیگر از اقدامات مجلس یازدهم در حوزه جهش تولید، کار و دانش بنیان ها صورت گرفته است، گفت: این قانون از اردیبهشت ماه برای اجرا ابلاغ شده و ظرفیت های خوبی در حوزه مالی، قضایی، سرمایه گذاری و... فراهم می کند.

در قانون بودجه برای حدود 6 میلیون نفر در کشور که بیمه سلامت نداشتند، اعتباری بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان پیش بینی شد

رئیس قوه مقننه کشورمان در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات مجلس یازدهم تصریح کرد: در قانون بودجه برای حدود 6 میلیون نفر در کشور که بیمه سلامت نداشتند، اعتباری بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان پیش بینی شد، بر این اساس بیمه سلامت برای همه اشخاصی که در کشور هستند، به صورت غیرحضوری فراهم شد و دولت نیز کار را شروع کرد، لذا در 3 ماه اول سال بیش از 3 میلیون نفر تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند.

قالیباف اظهار کرد: همچنین برای بیماران صعب‌العلاج نیز کارتی صادر شده و آیین نامه اجرایی آن توسط دولت در حال تنظیم است تا حمایت ویژه از این افراد صورت گیرد؛ 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای این حوزه پیش بینی شده تا افراد در شرایط سخت اقتصادی حمایت شوند.

جزئیات ارائه کالابرگ الکترونیکی

وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته حمایتی مجلس یازدهم از اقشار مختلف مردم، گفت: براساس قانونی که برای کالاهای اساسی تدوین شده، کالابرگ الکترونیکی ارائه می شود و همچنین به عنوان کمک معیشتی برای دو ماه پرداختی صورت گرفت و دولت و مجلس تلاش می کنند که با ارائه کالابرگ و چند قلم کالا با همان قیمت مناسب سال قبل، به دست افراد برسد. دولت و مجلس تلاش خواهند کرد با اجرای قانون یاد شده مشکلات مردم حل شود و تورم و گرانی در برنامه هفتم توسعه سال به سال کاهش یابد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها