کد خبر: 653851
تاریخ انتشار :

نزدیک‌شدن روابط چین و روسیه به روایت لاوروف

به گفته لاوروف، تغییرات ساختاری در چشم انداز ژئوپلیتیک مدرن به عنوان یک کاتالیزور برای تعمیق هماهنگی سیاست خارجی مشترک بین مسکو و پکن عمل می‌کند.

نزدیک‌شدن روابط چین و روسیه به روایت لاوروف
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو از حمایت پکن در تلاش‌هایش برای حمایت از رویکردهای اصلی روسیه در شکل‌گیری ساختار امنیتی اروپا و برای موضع چین در قبال وضعیت اوکراین قدردانی می‌کند.

لاوروف در یک سخنرانی ویدئویی خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس «روسیه و چین: همکاری در عصر جدید» گفت: «ما از موضع متعادل و بی‌طرفانه دوستان چینی خود در مورد وضعیت اوکراین و اطراف آن بسیار قدردانی می‌کنیم. پکن از تلاش‌های ما برای دفاع از رویکردهای اصلی روسیه در شکل‌گیری معماری امنیتی در اروپا حمایت می‌کند».

به گفته لاوروف، تغییرات ساختاری در چشم انداز ژئوپلیتیک مدرن به عنوان یک کاتالیزور برای تعمیق هماهنگی سیاست خارجی مشترک بین مسکو و پکن عمل می‌کند.

وی افزود: ما به همراه دوستانمان از چین، رویکرد سازنده‌ای را در ایجاد روابط با کشورهای ثالث حفظ می‌کنیم. در عین حال، مواضع ما در مورد اکثریت قریب به اتفاق موضوعات کلیدی در دستور کار جهانی و منطقه‌ای یا منطبق یا بسیار نزدیک است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو و پکن مشترکاً از تقویت نقش هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در امور جهانی و پایبندی به اصل اساسی امنیت برابر و غیرقابل تقسیم حمایت می‌کنند که به معنای عدم تقویت امنیت خود به هزینه‌ دیگران است. ما با دوستان چینی خود با حرکت به سمت دموکراتیک کردن زندگی بین‌المللی متحد شده‌ایم تا صدای همه کشورها - چه بزرگ و چه کوچک - شنیده شود و گروه محدودی از کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده دیگر نتوانند قوانین بازی خود را به جهان دیکته کنند. ما همه تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه را به‌عنوان ابزار ناجوانمردانه دیکته سیاسی رد می‌کنیم.

لاوروف همچنین تاکید کرد که "فلسفه گفتگو و همکاری متقابل مشترک بین روسیه و چین در قلب "ابتکار امنیت جهانی" است که توسط شی جین پینگ، رهبر چین در افتتاحیه مجمع بوآئو برای کنفرانس سالانه آسیا بیان شد.

دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد: ما براساس راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای مسائل مهم جهانی مانند برنامه هسته‌ای ایران، وضعیت شبه جزیره کره و حل و فصل مناقشه در سوریه و افغانستان سخت کار می‌کنیم.

لاوروف همچنین بر اهمیت حفظ موفقیت آمیز همکاری بین مسکو و پکن در قالب‌های مختلف چندجانبه تاکید کرد و گفت: کشورهای ما از نزدیک مواضع خود را در سازمان ملل متحد، گروه ۲۰ ، سازمان همکاری شانگهای، بریکس [برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی]،  اپک [همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه] و سایر موارد هماهنگ می کنند.

او گفت: در پلتفرم های بین المللی توجه ویژه‌ای به تقویت فرآیندهای یکپارچگی منطقه ای، به ویژه در چارچوب EAEU [اتحادیه اقتصادی اوراسیا] و ابتکار «کمربند و جاده» چین شده است.

به گفته وی، همه اینها برای تقویت تعامل در مناطق آسیا-اقیانوسیه و اوراسیا، شکل گیری مشارکت بزرگ اوراسیا به نفع توسعه بیشتر زیرساخت‌های منطقه و رشد اقتصادی پایدار در قاره مشترک فراهم می شود.

جنگ ترکیبی غرب علیه روسیه درها را برای گسترش روابط چین باز  کرد

وزیر خارجه روسیه همچنین تصریح کرد: جنگ ترکیبی که توسط غرب علیه روسیه به راه انداخته شد، فرصت‌های جدیدی را برای گسترش همکاری‌ها بین مسکو و پکن باز می‌کند: همکاری در عصر جدید.

وی افزود: این یک واقعیت شناخته شده است که کلمه "بحران" در زبان چینی ترکیبی از دو کاراکتر است: "خطر" و "فرصت". من مطمئن هستم که جنگ ترکیبی آغاز شده توسط غرب دسته علیه روسیه فرصت‌های جدیدی را برای گسترش همکاری‌های عملی روسیه و چین از جمله در سرمایه گذاری و جنبه مالی باز می‌کند. لاوروف با یادآوری این موضوع که روسیه و چین قصد دارند استفاده از روبل و یوان را در تبادلات مالی متقابل افزایش دهند، گفت: در زمانی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا ارزهای خود را به ابزاری برای باج خواهی تبدیل کرده‌اند، ما قصد داریم یک زیرساخت مالی مستقل ایجاد کنیم و استفاده از روبل و یوان را به میزان قابل توجهی در تبادلات مالی خود افزایش دهیم.

لاوروف افزود: در این برهه سخت و سرنوشت‌ساز جهان، توسعه همه جانبه مشارکت راهبردی با جمهوری خلق چین در اولویت‌های سیاست خارجی روسیه باقی مانده است. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین روابط بین مسکو و پکن را "الگویی از کارایی، مسئولیت و آرزو برای آینده" توصیف کرده است. تجربه کار مشترک در شرایط جدید نشان می دهد که روابط ما دارای یک پتانسیل قدرتمند و واقعاً پایان ناپذیر است که با اطمینان آزمون قدرت را پشت سر گذاشته است. علیرغم فشار  و جنگ اطلاعاتی از سوی ایالات متحده و ماهواره‌های آن، ما نه تنها توانستیم طیف وسیعی از همکاری‌های دوجانبه را حفظ کنیم، بلکه آن را با یک دستور کار اساسی مرتبط اشباع کنیم. قالب ها و زمینه‌های جدیدی از تلاش‌های مشترک در حال ایجاد است. مقیاس و شدت چنین همکاری افزایش خواهد یافت.

لاوروف ابراز اطمینان کرد که رفاه آینده مردم روسیه و چین به این بستگی دارد که دو ملت تا چه حد می توانند به طور مؤثر به اهداف خود دست یابند.

دیپلمات ارشد روسیه خاطرنشان کرد که بردار راهبردی تلاش‌های مشترک بین دو کشور در درجه اول در نتیجه گفت وگوی همراه با اعتماد در بالاترین سطح شکل می‌گیرد.

وی بار دیگر تاکید کرد که رئیس جمهور روسیه در ۴ فوریه یک سفر تاریخی به پکن داشت و در آنجا اولین گفتگوی رو در رو با همتای چینی خود شی جین پینگ از زمان شیوع این بیماری همه گیر را انجام داد و یک سند سیاسی مهم و وزین را تصویب کرد: بیانیه مشترک در مورد روابط بین‌الملل در عصر جدید و توسعه پایدار جهانی.

او تاکید کرد: این مواضع مشترک در مورد مسائل امنیت بین المللی، روند دموکراتیک، حقوق بشر و توسعه پایدار را تضمین می کند. من می خواهم بر مفاد آن تاکید کنم، که قبلا توسط همکار محترم و دوست من وزیر امور خارجه چین وانگ یی با موفقیت انجام شد: برای همکاری ما هیچ محدودیتی و ممنوعیتی وجود ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که چین از دیرباز شریک اصلی تجارت خارجی روسیه بوده است. وی خاطرنشان کرد: "اقتصادهای ما با موفقیت یکدیگر را تکمیل می کنند. سال گذشته گردش مالی تجاری دوجانبه یک سوم رشد کرد و به حداکثر تاریخی رسید و از ۱۴۰ میلیارد دلار گذشت. امروز نیز پویایی مثبت جدی مشاهده می شود." "روسیه و چین به طور سیستماتیک همه برنامه‌های همکاری را اجرا می کنند. مشارکت انرژی یک ویژگی استراتژیک پیدا کرده است. پروژه‌های بزرگی در صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در حال اجرا هستند. ساخت پل‌های جاده‌ای و راه‌آهن بر روی رودخانه آمور تکمیل شده است. تردد به زودی آغاز خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها