کد خبر: 653921
تاریخ انتشار :

حقوق کارگران | دستمزد کارگران

تصمیم نهایی دولت برای حقوق کارگران | حقوق کارگران چقدر می شود؟

عبدالملکی وزیر تعاون با بیان این که خوشبختانه در هفته آینده نظر نهایی دولت در مورد حقوق کارگری اعلام خواهد شد، گفت: رفاه کارگران برای دولت انقلابی در اولویت است و در همین راستا نیز رشد بی سابقه‌ای را در افزایش حقوق کارگران در سال جاری شاهد بودیم.

تصمیم نهایی دولت برای حقوق کارگران | حقوق کارگران چقدر می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حقوق کارگران پایین ترین حقوق پرداختی از طرف دولت است. در روزهای اخیر شاهد اظهار نظرهای جنجالی در رابطه با نوع و میزان پرداخت حقوق کارگران بوده ایم. در طرح های طرح شده حقوق کارگران طرح مزد منطقه ای بیشتر از طرح های دیگر باعث رنجش کارگران به بی عدالتی های پرداختی شده است. در مورد دستمزد منطقه ای به عنوان حقوق کارگران کارشناسان بحث های مفصلی داشته اند که در ادامه به  آخرین خبرها از میران حقوق کارگران  را می خوانیم.

حقوق کارگران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: رفاه کارگران برای دولت انقلابی در اولویت است و در همین راستا نیز رشد بی سابقه‌ای را در افزایش حقوق کارگران در سال جاری شاهد بودیم.

«حجت الله عبدالملکی» امروز جمعه در دیدار با کارگران و بازنشستگان شرکت سنگ اهن مرکزی ایران در بافق، ضمن تشکر از کارگران و بازنشستگان این مجموعه، سالگرد ارتحال امام راحل(ره) را تسلیت گفت و تصریح کرد: جامعه کارگری برای امام(ره) همواره یک جامعه بسیار مهمی بوده است و چه قبل از انقلاب و هم بعد انقلاب تاکید زیادی در مورد این قشر داشتند.

وی با قرائت بخشهایی از بیانیه امام در سال ۵۷به مناسبت روز کارگر، عنوان کرد: به جرائت می گویم در چند ماه گذشته اقداماتی که برای جامعه کارگری انجام شده در ۲۰سال گذشته بی سابقه  بوده است.

وزیر تعاون با بیان این که خوشبختانه در هفته آینده نظر نهایی دولت در مورد حقوق کارگری اعلام خواهد شد، گفت: رفاه کارگران برای دولت انقلابی در اولویت  است و در همین راستا نیز رشد بی سابقه‌ای را در افزایش حقوق کارگران در سال جاری شاهد بودیم.

وی در این رابطه از کارفرمایان کشور جهت اجرای این مصوبه قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه قریب به اتفاق کارفرمایان کشورمان این مصوبه را اجرا کرده‌اند که جای قدردانی دارند.

عبدالملکی با بیان این که بر رعایت حقوق کامل کارگران تاکید داریم، گفت: دولت و شخص آقای رئیس جمهور به دنبال هر اقدامی برای رفاه کارگران و بازنشستگان کارگری هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: معتقدیم تکمیل زنجیره ارزش در خود منطقه باید متناسب و در حد انتظار ایجاد شود و طرح‌های افتتاح شده امروز مجموعه سنگ اهن مرکزی نیز در همین راستا بوده است.

به گفته وی، طرح افزایش خلوص باطله های معدن که در این مجموعه ۷۰میلیون تن است و نیز آغاز عملیات اجرایی کارخانه آهن اسفنجی بافق با ۱.۷ میلیون تن محصول از جمله این طرحهای مفید در آینده این منطقه است.

حقوق کارگران

​وزیر کار با بیان اینکه افزایش ۵۷ درصدی حقوق باید در مورد کسانی که مشمول قانون کار می‌شوند اجرا شود، گفت: اگر کارفرمایی اجرا نکرده باشد تخلف است و ما به این تخلف رسیدگی خواهیم کرد.

حجت الله عبدالملکی وزیر کار در مورد افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران، گفت: افزایش ۵۷ درصدی حقوق برای تمام کسانی که مشمول قانون کار هستند باید اجرا شود و اگر کارفرمایی اجرا نکرده باشد تخلف است و ما به این تخلف در بازرسی‌های گسترده‌ای که انجام خواهیم داد رسیدگی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: آمارها در تامین اجتماعی بیانگر این است که این مهم برای اغلب کارگران اجرا شده و به دلیل اینکه لیست‌های مربوطه به فروردین ماه را آخر اردیبهشت ماه دریافت کردیم افزایشی که انتظار داشتیم در اثر افزایش حداقل دستمزد اتفاق بیفتد در درآمد تامین اجتماعی خود را نشان داده بنابراین برآورد این است که به ندرت کسانی هستند که اجرا نکرده باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کارگرانی که مشمول قانون کار می‌شوند می‌توانند از کارفرمایی که افزایش ۵۷ درصدی حقوق را اجرا نمی‌کند شکایت کنند.

لطف الله سیاهکلی با بیان اینکه از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ قیمت کالاها افزایش زیادی داشته است، اظهار کرد: برخی از کالاها با افزایش ۱۰ برابری مواجه بوده است اما حقوق کارگران و کارمندان در واقع یک حرکت لاک پشتی داشته است.

وی تاکید کرد: متاسفانه حقوق کارگران و کارمندان متناسب با رشد تورم و قیمت کالاها نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قیمت همه محصولات چند برابر شده است، گفت: نمی شود محصول کارخانه‌ای چند برابر شود اما حقوق کارگران تغییری نکند البته تاثیر حقوق کارگران در هزینه‌ها زیر ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه شاهد تغییرات خوبی در زمینه افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ بودیم گفت: این سوال مطرح است که با وجود تغییرات صورت گرفته آیا کارفرمایان توان پرداخت این افزایش حقوق را دارند؟ البته ممکن است برخی از شرکت ها توان پرداخت هزینه افزایش حقوق را داشته باشند ولی مابقی شرکت ها حتما با مشکل مواجه خواهند شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اقدام صورت گرفته باید کامل شود، بیان داشت: ما باید به بنگاه های اقتصادی و تولیدی تسهیلات بانکی کم بهره بدهیم تا آنها بتوانند فرایند تغییر و تطبیق افزایش حقوق را انجام دهند لذا اگر دست به این اقدام نزنیم ممکن است برخی کارگاه ها دست به تعدیل نیروهای خود بزنند و این اتفاق بسیار ناخوشایند است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ما به دنبال افزایش اشتغال هستیم، بیان داشت: نباید این اشتغال اندک در کشور هم زیر سوال برود بنابراین حتماً باید این مسئله مورد پیگیری قرار گیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما باید به کارفرمایان هم توجه داشته باشیم،تاکید کرد: ما باید با حمایت از کارفرمایان به نحوی عمل کنیم که کارفرمایان هم بتوانند از پس تعهدات خود برآیند.

وی با بیان اینکه واقعا حقوق کارگران پایین است، گفت: هم اکنون که حقوق کارگران را اضافه کردیم حقوق کارگران باز هم پایین است و متناسب با هزینه های آنها نیست البته از سوی دیگر کارفرمایان هم باید توان پرداخت هزینه های جدید را داشته باشند بنابراین این مسئله، یک مسئله دو طرفه است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها