کد خبر: 653990
تاریخ انتشار :

قمار یونان با نفتکش‌های ایرانی/ آیا گاز اسرائیل در توقیف نفتکش‌های ایرانی توسط یونان نقش دارد؟

گزارش‌ها و تحلیل‌های مختلفی در رابطه با توقیف نفتکش‌های ایرانی توسط مسئولان یونانی منتشر شد که چند روز تیتر اکثر رسانه‌های جهان را به خود اختصاص داد.

قمار یونان با نفتکش‌های ایرانی/ آیا گاز اسرائیل در توقیف نفتکش‌های ایرانی توسط یونان نقش دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در بسیاری از تحلیل‌ها علت این اقدام، درخواست واشینگتن از آتن برای انجام این مهم عنوان شده و آن را گروکشی‌های دو طرف اصلی مذاکره‌کننده در وین در خارج از میز مذاکرات توصیف کرده‌اند.

اما احتمالاً این اقدام یونان اهدافی فراتر از همسویی با خواست آمریکا و خارج از چارچوب‌های سیاسی و بده‌بستان‌های دیپلماتیک و امنیتی داشته باشد، گرچه تمامی این پارامترها را هم می‌توان در اقدام مزبور لحاظ کرد اما به نظر می‌رسد در پس آن اهداف بلندمدت‌تری پنهان باشد.

کارشناسان مسائل خاورمیانه با وجود آنکه چند روزی تمرکز خاصی بر این اتفاق داشتند اما کمتر به ابعاد دورتر این اقدام، نه برای ایران و طرف خریدار نفت ایران و نه حتی برای آمریکا و لیست بلندبالای تحریم‌هایش، بلکه برای طرف ثالثی به نام اسرائیل و صدالبته برنامه‌های یونان به منظور بهره‌مندی اقتصادی از تل‌آویو اشاره کردند.

با نگاهی به ضرباهنگ سریع تحولات در منطقه و جهان، به محوری شدن مساله اقتصاد و تامین انرژی در سایه بحران جنگ اوکراین پی می‌بریم.

این در حالی است که همزمان با این بحران حرکت چراغ‌خاموش اما سریع اسرائیل برای بازاریابی منابع گازی تازه کشف‌شده‌اش در سطح جهان نیز دیده می‌شود.

اسرائیل که در حال حاضر جز مصر و اردن مشتری دیگری برای گاز خود ندارد درصدد استفاده حداکثری از بحران انرژی شکل‌گرفته در سایه تحریم گاز روسیه و انتقال گاز خود به اروپاست؛ در کنار ترکیه و مصر، یونان نیز یکی از نامزدهای میزبانی از خط لوله انتقال گاز به اروپا محسوب می‌شود.

گرچه ترکیه از چند ماه پیش با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای اردوغان به سمت تل‌آویو و نیز مصر با توجه به وجود خط لوله انتقال گاز به این کشور از برنامه‌های یونان پیشی گرفته‌اند، اما یونانی‌ها هم از کسب این دستاورد ناامید نشده‌اند و تلاش‌های خود را در این زمینه ادامه می‌دهند.

در همین راستا آنها به مساله نفتکش‌های ایرانی به مثابه تخم دوزرده‌ای نگاه می‌کنند که هم همسویی با خواست واشینگتن را برایشان محقق کرده و هم راه آنها را به سوی جلب نظر تل‌آویو هموار می‌کند، گرچه در نظر بسیاری از کارشناسان این قمار چندان موفقیت‌آمیز نیست.

منبع: اعتمادآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها