کد خبر: 654006
تاریخ انتشار :

بهشتی‌پور: قطعنامه احتمالی تاثیر اقتصادی ندارد

حسن بهشتی‌پور صدور قطعنامه احتمالی علیه ایران را مساله‌ای مهم و قابل تامل می‌داند. تاکید هم می‌کند که باید با تمام توان مانع از صدور آن شد اما به این هم اشاره دارد که صدور این قطعنامه از نظر اقتصادی تاثیر چندانی نداشته و شرایط را بدتر از این که الان است، نمی‌کند.

بهشتی‌پور: قطعنامه احتمالی تاثیر اقتصادی ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز- گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مثل همیشه هنوز ارائه نشده در رسانه‌ها درز کرده، نگرانی‌هایی را از بابت اثرگذاری بر سرنوشت مذاکرات هسته‌ای و احیای آن ایجاد کرده است. برخی کارشناسان مثل قنادباشی که پیش‌تر با «فردا» گفت‌وگو کرده بود، اعتبار چندانی برای این گزارش قائل نبوده و اثرگذاری آن بر مذاکرات را نیز خیلی جدی نمی‌گیرد. اما برخی تحلیلگران و رسانه‌ها این گزارش و رویکرد آژانس را عاملی برای افزایش فشارها به ایران تلقی کرده و اثرگذاری آن را نیز نادیده نمی‌گیرند.

حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌المللی از جمله افرادی است که احتمال صدور قطعنامه را نادیده نمی‌گیرد، به خصوص که به گفته او تصمیم شورای حکام در این رابطه می‌تواند برخلاف اساسنامه آن که از اتفاق آرا سخن می‌گوید، بر اساس روال سال‌های اخیر و با رای اکثریت آرا انجام شود. به گفته بهشتی‌پور در صورت رای اکثریت 35 عضو شورای حکام پرونده به شورای امنیت خواهد رفت. 

وی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه را از نظر حقوقی دارای هزینه می‌داند و می‌گوید: «برخی فقط نگاه اقتصادی دارند و بر همین اساس می‌گویند که صدور قطعنامه تاثیری ندارد زیرا ما همین الان هم تحت حداکثر فشارها و تحریم‌ها هستیم. این نگاه غلط نیست و واقعا تحریم و فشار بیشتری نمانده که بعد از قطعنامه جدید اعمال کنند اما مساله این است که اگر تصمیم‌گیرندگان نگاه حقوق بین‌المللی داشته باشند، درک خواهند کرد که صدور قطعنامه خیلی مهم است و با تمام توان خود برای جلوگیری از صدور آن تلاش می‌کنند. دلیلش هم ساده است و آن اینکه برگ به برگ این قطعنامه‌ها مستندسازی علیه ایران است. بنابراین آنهایی که اهمیت این موضوع در حقوق بین‌الملل را می‌دانند حتما تلاش خواهند کرد که مانع این کار شوند.» / منبع: فردا

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها