کد خبر: 654042
تاریخ انتشار :

سیدمحمود دعایی درگذشت + زندگی‌نامه

سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات عصر امروز در بیمارستان آتیه تهران دار فانی را وداع گفت.

سیدمحمود دعایی درگذشت + زندگی‌نامه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جلال خوش‌چهره روزنامه‌نگار پیشکسوت کشورمان و از نزدیکان سیدمحمود دعایی مدیرمسول روزنامه اطلاعات با تایید خبر درگذشت او، دلیل درگذشت وی را حمله قلبی در ساعات عصرگاهی امروز یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ اعلام کرد و گفت: حجت‌الاسلام دعایی پیش از این به دیابت، فشار خون و نارسایی قلبی مبتلا بود.

وی ادامه داد: حجت‌الاسلام دعایی تا آخرین لحظات حیاتش درباره شماره فردای روزنامه اطلاعات با تحریریه در ارتباط بود. او از چند روز قبل به دلیل ضعف جسمانی در بیمارستان بستری شده بود، اما به درخواست خود به منزل انتقال یافت؛ تا این‌که دوباره با شدت بیماری به بیمارستان آتیه انتقال یافت.

خوشچهره در تکمیل این خبر اظهار داشت: ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه عصر امروز، حمله قلبی به این ایشان عارض شد و تلاش پزشکان برای احیای حجت‌الاسلام دعایی بی‌نتیجه ماند و ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه عصر امروز، وی در بیمارستان آتیه جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

سیدمحمود دعایی (۳۰ فروردین ۱۳۲۰ یزد - ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ تهران)، روحانی و سیاستمدار ایرانی است. او عضو مجمع روحانیون مبارز از سال ۱۳۶۶ تاکنون، سرپرست مؤسسه اطلاعات از سال ۱۳۵۹ تاکنون و نماینده ۶ دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی از ابتدای تشکیل مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۳۸۳ بوده‌ است.

دعایی یکی از همراهان امام خمینی(ره) در دوران اقامت ایشان در شهر نجف بود. وی سفیر ایران در عراق بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ بود. به مرحوم دعایی در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر اهدا شد.

وی عصر امروز ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ در منزلش درگذشت.

مراسم تشییع مرحوم دعایی فردا ساعت ۹ صبح از حسینیه جماران به سوی حرم امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

پایگاه خبری نامه‌نیوز، درگذشت این پیشکسوت رسانه و یار دیرین امام خمینی (ره) را تسلیت می‌گوید.

دعایی

بیوگرافی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی

سیدمحمود دعایی فرزند سیدمحمد در سال ۱۳۲۰ از پدری یزدی و مادری کرمانی در یزد متولد شد و در ۴ سالگی به اتفاق مادرش که کرمانی بود در کرمان اقامت گزید. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد حوزهٔ علمیه کرمان به نام مدرسهٔ معصومیه شد و به تحصیل علوم اسلامی مشغول شد. بعد از اتمام سطوح اولیه تحصیلی در کرمان به حوزهٔ علمیهٔ قم رفت و بعد از تکمیل سطوح عالیه در سال ۱۳۴۶ رویدادهای سیاسی تحت تعقیب رژیم شاه قرار گرفت و مخفیانه به عراق رفت و در آنجا تحصیلات علوم اسلامی را ادامه داد. در این دوران تلاش‌های وسیعی جهت استردادش صورت گرفت که مأموران رژیم گذشته در این زمینه موفق نشدند.

دعایی قبل از پیروزی انقلاب در خارج و داخل ایران از فعالین سیاسی بوده و در خلال این مدت به اروپا و کشورهای آسیای غربی (چون سوریه، لبنان، اردن، عربستان، پاکستان، و افغانستان) سفر کرده‌است. او در جریان مبارزات سیاسی خارج از کشور مدت ۷ سال سخنگوی نهضت روحانیت مبارز در ایران بود و نمایندگی امام خمینی را به عنوان رابط بین مسئولین عالی‌رتبه عراقی با او به عهده داشت و همچنین رابط بین سازمان‌ها و انجمنهای اسلامی و مبارز دانشجوئی و برخی شخصیتهای مبارز خارج از کشور با وی بود. همچنین وی در زمان اقامت در عراق تهیه‌کننده و مجری برنامهٔ رادیویی نهضت روحانیت در ایران بود که در مبارزه با رژیم پهلوی پخش می‌شد.

دعایی

او بعد از انقلاب در اوائل سال ۱۳۵۸ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق عازم بغداد شد. در اردیبهشت ۱۳۵۹ با حکم حضرت امام خمینی (ره) به سرپرستی موسسهٔ اطلاعات منصوب شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها