کد خبر: 654148
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با مهدی مطهرنیا

با بن‌بست مذاکرات سطح منازعه تغییر می‌کند

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: وقتی بن بست در بن بست ایجاد می شود سطح منازعه از حوزه دیپلماتیک به حوزه های دیگر میل پیدا می کند و می تواند مقدمه ای برای بروز تنش های عینی تر و رو در رویی های جدی تری باشد.

با بن‌بست مذاکرات سطح منازعه تغییر می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: این روزها نفس های برجام به شماره افتاده است، در آمریکا چنددستگی‌ها مانع از تصمیم دولت بایدن برای احیای برجام شد و حالا اقدام شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی منافذ باقی مانده برای احیای برجام را نیز با چالش جدی مواجه کرد.

مهدی مطهرنیا در گفتگو با نامه نیوز درباره سرنوشت برجام گفت: همواره مذاکره درباره پرونده هسته ای ایران در یک بن بست انجام شده است و دو طرف مذاکره کردند تا وضعیت این پرونده از حالت بن بست خارج شود. اینکه اکنون بگوییم «مذاکرات به بن بست رسیده» به معنی آن است که بن بستی در بن بست به وجود آمده و این موضوع را خطرناک می کند.

وی افزود: وقتی بن بست در بن بست ایجاد می شود سطح منازعه از حوزه دیپلماتیک به حوزه های دیگر میل پیدا می کند و می تواند مقدمه ای برای بروز تنش های عینی تر و رو در رویی های جدی تری باشد که هر دو طرف باید آماده پرداخت هزینه در این مورد باشند. اینجاست که بحث توازن قدرت و وزن کشی پایتخت ها در مقابل یکدیگر مطرح خواهد شد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اتحادها و ائتلاف ها حول تهران و مسکو می تواند شکل بگیرد. موضع چین درباره اینکه «دولت بایدن در کُندشدن مذاکرات سهیم هستند» یا آنچه برایان هوک مطرح کرد که «بایدن باید مرگ برجام را در عربستان اعلام کند»، شاهدی برای همین وضعیت بن بست در بن بست و ورود به نقطه دیگری از منازعه و ستیزش میان ایران با ایالات متحده آمریکا و همپیمانان منطقه ای و جهانی آن محسوب می شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها