کد خبر: 654190
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با یوسف مولایی

خروج از آژانس ظن و گمان‌ها درباره ما را تقویت می‌کند

یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل احتمال صدور قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل را جدی نمی‌داند اما معقتد است که همین قطعنامه شورای حکام نیز به زیان ما است و آثار بسیاری دارد.

خروج از آژانس ظن و گمان‌ها درباره ما را تقویت می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، آنطور که پیش‌تر از سوی رسانه‌ها و افرادی مثل اولیانوف گفته شده، امروز شورای حکام درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام نظر می‌کند و با توجه به گزارش منفی آژانس و حرف‌ها و ادعاهایش در نشست خبری روز دوشنبه، اصلا بعید نیست که کار به صدور قطعنامه بکشد. اگرچه برخی تحلیلگران مثل علی بیگدلی معتقدند که این قطعنامه احتمالا اخطاری خواهد بود. برخی از کارشناسان مثل حسن بهشتی‌پور بر این باورند که قطعنامه جدید اثر اقتصادی چندانی بر وضعیت ما نخواهد داشت زیرا پیشتر همه فشارهای ممکن از سوی غربی‌های اعمال شده است! این اما به معنی بی‌اثر قطعنامه از نظر حقوق بین‌الملل نیست و به همین خاطر نیز شاهدیم که مقامات ایرانی در روزهای گذشته بارها درباره پاسخ تهران به قطعنامه احتمالی هشدار داده‌اند.

طیفی در ایران اما فراتر از هشدار رفته و گزینه‌های روی میز را یکی یکی برشمرده و تحلیل می‌کند. پیش از همه هم کیهان که علاقه زیادی به خروج از NPT دارد! در مقابل اما کارشناسان و رسانه‌هایی هستند که بر ضرورت تدبیر و خویشتنداری تاکید می‌کنند تا در یک بازی باخت - باخت وارد نشویم.

یکی از این تحلیلگران یوسف مولایی، کارشناس حقوق‌ بین‌الملل است. او صدور قطعنامه علیه ایران را نشانگر تیره و تار شدن روابط ایران و آژانس دانسته و آن را موجب افزای نگرانی‌های جهانی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌داند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «در پی صدور قطعنامه علیه ایران دولت‌ها در صدد تشدید تحریم یا کاهش همکاری‌های خود به خصوص در عرصه اقتصادی با ایران برخواهند آمد. این رویکرد آثار اقتصادی و سیاسی بسیاری دارد. ضمن اینکه اگر آژانس از این مرحله نتیجه نگیرد، ممکن است که مثل دفعات قبل پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل بفرستد».

وی البته احتمال صدور قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران را خیلی نمی‌داند و معتقد است که «در شورای امنیت ممکن است که فدراسیون روسیه همکاری نکرده و مانع صدور قطعنامه شود اما طرح موضوع در آنجا موجب تشدید فضای نگرانی است و کشورها به این فکر خواهند افتاد که به صورت فردی عکس العمل نشان دهند. شاید هم ائتلافی علیه ایران شکل بگیرد».

مولایی ادامه داد: «یک قطعنامه حتی اگر هیچ اقدام پشت سر آن صورت نگیرد، به خودی خود، مناسبات ما را با آژانس بین المللی انرژی اتمی دچار مشکل می‌کند و این خودش یک آسیب و ضرر است».

وی در پاسخ به اینکه خروج از NPT  و قطع همکاری با آژانس در واکنش به این قطعنامه احتمالی، چه عواقبی دارد؟ گفت: «این‌ها اقدامات نسنجیده و احساسی است. فرض کنیم که همه فعالیت و همکاری با آژانس را قطع کنیم یا اصلا از ‌NPT هم خارج شویم؛ هیچ اقدام ایجابی و مثبتی برای حل مشکلات ایران صورت نگرفته است. خروج از آژانس و قطع رابطه ظن و گمان‌هایی که درباره انحراف ایران از فعالیت هسته‌ای صلح آمیز وجود دارد، را افزایش می‌دهد. همچنین سبب می‌شود، کشورهایی که دنبال بهانه هستند تا دنیا ما را بر علیه ما متحد کنند، فعال می‌شوند و به اهداف خود نزدیک خواهند شد».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «ایران باید خویشتنداری کرده و تلاش کند که آژانس را متقاعد کند. ایران باید دلایلی را ارائه کند که ثابت شود برداشت آژانس اشتباه بوده و ایران در مسیر درست فعالیت هسته‌ای حرکت می‌کند. ما در موقعیتی نیستیم که با رفتار و اظهارات خود همه را نسبت به خود بدبین کنیم. این رویه حدس و گمان‌هایی که به زیان ما است را شایع خواهد کرد و سبب می‌شود که ایران به عنوان کشوری معرفی شود که با فعالیت‌های هسته‌ای خود دنیا را به خطر می‌اندازد. طبیعتا دنیا امکانات بیشتری برای مقابله با ما دارد لذا باید بازدارندگی ایجاد کرده و اجازه ندهیم که کشورهای مختلف و آژانس به سوی مقابله بیشتر با ما حرکت کنند».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها