کد خبر: 654094
تاریخ انتشار :

علی بیگدلی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» مطرح کرد

قطعنامه شورای حکام احتمالا اخطاری است

علی بیگدلی امیدوار است که شورای حکام در نشست فعلی قطعنامه تنبیهی علیه ایران صادر نکند و این کار را به نشست سپتامبر موکول کند.

قطعنامه شورای حکام احتمالا اخطاری است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز - شورای حکام نشست دارد و آنطور که برخی تحلیلگران پیش بینی می‌کنند، یک قطعنامه علیه ایران صادر خواهد کرد. استنادشان به گزارش اخیر آژانس و ادعای عدم پاسخگویی ایران در قبال سایت‌های مورد سوال یا افزایش میزان غنی‌سازی است. سفر گروسی به تل‌آویو هم مزید بر علت شده تا اینطور گمان رود که این سازمان بین‌المللی سر همراهی با ایران را ندارد.

از همین رو است که برخی نگران صدور قطعنامه جدید شده‌اند و گمان می‌کنند احتمال ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل هم وجود دارد. اقدامی که حتی اگر به واسطه همراهی روسیه و چین به قطعنامه جدید علیه ایران ختم نشود، نتیجه خوبی برای ما نخواهد داشت.

در این وضعیت برخی مثل کیهان به سیم آخر زده و زبان تهدید را در دستور کار قرار داده، از قطع همکاری با آژانس و ... می‌گویند. برخی هم اصرار دارند که ایران باید به فکر جل اعتماد آژانس باشد.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران البته معتقد هستند که شورای حکام بلافاصله و ظرف این هفته کار را تمام نخواهد کرد. مثلا علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین‌المللی معتقد است که اگر بنا به صدور قطعنامه باشد، یک قطعنامه اخطاری خواهد بود، نه تنبیهی. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: « سفر آقای گروسی به تل‌آویو سفر مهمی بود. اگر چه هنوز معلوم نیست که او چرا و با چه هدفی به این سفر رفته اما انجام این سفر نشان می‌دهد که سیاست هماهنگی علیه ایران شکل گرفته و امید چندانی به احیای برجام نیست».

وی افزود: «در صورت عدم احیای برجام ما با واکنش‌های بسیاری مواجه می‌شویم».

بیگدلی در پاسخ به اینکه واکنش احتمالی ایران به شکست مذاکرات یا صدور قطعنامه علیه ایران چه خواهد بود؟ گفت: «ایران هم اگر بخواهد دست به واکنش بزند باید غنی‌سازی را افزایش دهد و آن هم با واکنش رژیم صهیونسیتی و دیگران همراه خواهد بود. لذا شرایط خیلی سخت است.»

او با ابراز امیدواری به اینکه شورای حکام در نشست فعلی قطعنامه صادر نکند، گفت: «تصور من این است که شورای حکام قطعنامه تنبیهی علیه ایران صادر نکرده بلکه یک قعطنامه اخطاری علیه ایران بدهد تا موضوع بماند برای سپتامبر که شورای حکام جلسه دیگری دارد. اگر ما به همین روال پیش برویم در آن نشست سپتامبر به احتمال زیاد قطعنامه تنبیهی علیه ایران صادر می‌شود که آن قطعنامه می‌تواند پرونده ما را به شورای امنیت ببرد.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها