کد خبر: 654775
تاریخ انتشار :

ترامپ از کاخ سفید دورتر شد

خیز جدید برای حذف سیاسی رئیس جمهور جنجالی

خیز جدید برای حذف سیاسی  رئیس جمهور جنجالی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گزارش اخیر کنگره آمریکا در خصوص حوادث شم ژانویه 2021، منجر به ناامیدی طرفداران ترامپ از حضور دوباره وی در مسند قدرت شده است.این گزارش ، نوعی تفهیم اتهام به ترامپ محسوب می شود .اتهامی که به نظر می رسد رئیس جمهور سابق آمریکا نیز اسناد زیادی برای تبرئه خود از آن ندارد! 

طرفداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کاپیتول در واشنگتن یورش بردند تا مانع از اعلام پیروزی جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ شوند.در پی آن، کنگره آمریکا از حدودا یک سال پیش با تشکیل کمیته‌ای ۹ نفره شامل هفت نماینده دموکرات و دو جمهوری‌خواه، در این خصوص شروع به تحقیق کرد. این کمیته از آن زمان تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار سند را مورد بررسی قرار داده و با بیش از هزار شاهد از جمله پسر، دختر و داماد ترامپ مصاحبه کرده است.حال، بنی تامپسون، رئیس این کمیته ضمن ارائه اولین نتایج این تحقیقات، دونالد ترامپ را متهم کرده که "تظاهرکنندگان را به شورش تحریک کرد.''

بر اساس گزارش شبکه دویچه وله، او تاکید کرده است که هجوم به ساختمان کاپیتول "نقطه اوج تلاش برای کودتا" بود و "دونالد ترامپ در مرکز این توطئه قرار داشت.''

ساختمان کاپیتول، مقر کنگره آمریکا و دو نهاد قانونگزار مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده در واشنگتن است.در مقابل، ترامپ همچنان مواضع متناقضی را در این خصوص اتخاذ می کند! او از یک سو اتهام تحریک طرفدارانش به شورش را نمی پذیرد و از سوی دیگر، از جنبش موسوم به ششم ژانویه به عنوان جنبشی اصیل و مردمی یاد می کند که در صدد مقابله با تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا بوده است! به عبارت بهتر، ترامپ به صورت همزمان ادعای خود در خصوص تقلب در آرای پستی را مطرح کرده و از سوی دیگر، سخنی را با هدف تخطئه حمله کنندگان به کنگره بر زبان نمی آورد. ترامپ  پیش از اعلام نخستین نتایج تحقیقات این کمیته درباره حوادث ۶ ژانویه ۲۰۲۱، حمله طرفدارانش به ساختمان کاپیتول در آن روز را ''بزرگترین جنبش'' در تاریخ آمریکا توصیف کرده است! وی در این خصوص می گوید:

"۶ ژانویه، فقط اعتراض نبود بلکه بزرگ‌ترین جنبش در تاریخ کشورمان بود برای اینکه آمریکا را دوباره باعظمت کنیم.موضوع اعتراض‌های ۶ ژانویه، انتخاباتی بود که در آن تقلب شد و به سرقت رفت و درباره کشوری که قرار بود به جهنم برود.»

این سخنان درحالی بیان می شود که ویلیام بار وزیر دادگستری آمریکا در دولت ترامپ، اتهام تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ را ''مزخرف'' دانسته است. در جلسه اعلام نتایج کمیته تحقیق کنگره آمریکا همچنین فیلمی از گفت‌وگوی این کمیته با ویلیام بار، وزیر دادگستری پیشین آمریکا به نمایش درآمد که او در این فیلم، می‌گوید بعد از برگزاری این انتخابات، چندین بار در این زمینه با ترامپ گفت‌وگو کرده است.بار می‌گوید: «من به صراحت به ترامپ گفتم که با ادعای تقلب در انتخابات و دزدیده شدن رای‌ها موافق نیستم؛ این مزخرف است.»

او می‌گوید بارها به ترامپ گفته که هیچ نشانی از تقلب در انتخابات نمی‌بیند و حتی یک سال و نیم بعد از برگزاری انتخابات نیز نشانه‌ای نمی‌بیند تا نظرش را در این خصوص تغییر دهد.کمیته تحقیق کنگره آمریکا همچنین فیلم گفت‌وگو با ایوانکا، دختر ترامپ را به نمایش درآورد. وقتی از ایوانکا درباره اظهارات ویلیام بار پرسیده شد، او گفت: «من هم آنچه را که بار گفته، می‌پذیرم.»

با همه این اوصاف، ترامپ هنوز از ادعای تقلب دست بردار نیست! با این حال کنگره آمریکا بر روی ادعای تقلب  از سوی رئیس جمهور سابق آمریکا متمرکز نیست .اکمیته تحقیق کنگره در صدد آن است که ترامپ را بابت کودتا محاکمه کند. برخی تحلیلگران معتقدند اگر حرکت طرفداران ترامپ وسیع تر بود و در سرتاسر آمریکا گسترش پیدا می کرد و حمایت اکثر جمهوریخواهان را به همراه داشت، قطعا شاهد شکل گیری شورشهای خیابانی مستمر در ایالات متحده بودیم .در چنین شراطی ترامپ به وضوح می داند که اگر اتهام وی به اثبات برسد( که احتمال آن نیز با توجه به گزارش اخیر کنگره افزایش یافته است )، دیگر شانسی برای حضور دوباره در انتخابات ریاست جمهورس 2024 نخواهد داشت. در این صورت ، وی احتمالا باید از نامزد جمهوریخواه یا مستقل دیگری  در انتخابات حمایت کند!

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها