کد خبر: 654852
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با امیرعلی ابوالفتح

از آژانس دلخوریم اما در NPT می‌مانیم

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: هم اکنون جمع بندی ایران آن است که در NPT بماند به همین دلیل در NPT مانده است چون اگر جمع بندی اش تصمیم دیگری بود تاکنون اعلام می کرد.

از آژانس دلخوریم اما در NPT می‌مانیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: بعد از تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، سطح همکاری های ایران و آژانس تغییر کرد. در این میان برخی ایده خروج از NPT را مطرح کردند. نمونه اخیر طرح این ایده، در جلسه فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام اتفاق افتاد که سعید جلیلی پیشنهاد خروج ایران از NPT را داد و علی لاریجانی و آملی لاریجانی با این پیشنهاد مخالفت کردند.

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با نامه نیوز درباره پیشنهاد برخی سیاسیون برای خروج ایران از NPT گفت: هر کشوری هر کاری می تواند انجام دهد. عضویت در یک سازمان یا در یک پیمان جزء اختیارات هر کشور است بنابراین می تواند در آن سازمان یا پیمان بماند یا از آن خارج شود، در موضوع NPT نیز این اتفاق مسبوق به سابقه است چون کره شمالی از NPT خارج شد.

وی افزود: به لحاظ تئوریک اگر ایران بخواهد از یک پیمان بین المللی خارج شود، می تواند فرایند حقوقی اش را طی و سپس اعلام کند دیگر در این پیمان عضویت ندارد. در این میان نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که مصلحت سنجی ها باعث می شود یک کشور به یک پیمان بپیوندد یا نپیوندد، در آن پیمان بماند یا از آن پیمان خارج شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: هم اکنون جمع بندی ایران آن است که در NPT بماند به همین دلیل در NPT مانده است چون اگر جمع بندی اش تصمیم دیگری بود تاکنون اعلام می کرد. البته افراد آزاد هستند نظرات شان را اعلام کنند اما نظام تصمیم گیری در کشور به شکل دیگری عمل می کند.

وی ادامه داد: ما با مرحله خروج از NPT خیلی خیلی فاصله داریم چون اصلا این بحث در نظام تصمیم گیری ما مطرح نیست. شاید یکی از آخرین برگ های ایران خروج از NPT باشد ولی ما هنوز راه بسیار طولانی داریم تا در آن نقطه قرار بگیریم که نظام تصمیم گیری در ایران بررسی کند که از NPT خارج شویم یا خیر.

ابوالفتح یادآور شد: هم اکنون در موضوع همکاری، آژانس از ما دلخوری و گله دارد و ما نیز از آژانس دلخوری و گله داریم و در تلاش داریم که این گله گذاری ها مطرح شود تا یک نقطه مرزی الطرفین به دست آید. این موضوع نیز بر مذاکرات وین و مذاکرات وین نیز بر تصمیمات شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اثر می گذارد.

وی افزود: در سایه زورآزمایی‌های سیاسی، حقوقی و افکارعمومی، هر کسی یک فشاری را وارد می کند، بعد منتظر می شود تا ببیند طرف مقابل چه واکنشی نشان می دهد. در واقع ما در این مرحله داریم اوضاع را ارزیابی می کنیم تا به یک نقطه تعادل برسیم.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: گرچه در مراکز دانشگاهی و اندیشکده ها شاید درباره موضوع خروج از NPT بحث و راجع به گزینه های مختلف سناریونویسی شود اما بعید می دانم در مراکز تصمیم گیری ایران به طور مشخص شورای عالی امنیت ملی چنین مباحثی بحث شده باشد. البته اطلاعاتی ندارم که بگویم این موضوع در شورای عالی امنیت ملی بحث شده است یا خیر اما حدس و گمانم این است که این به عنوان یک موضوع مورد بحث نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها