کد خبر: 655448
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

موقعیت آقای وزیر

این طور که بنظر می‌رسد، فاطمی امین رفتنی است، منتها مجلس مایل است که آقای وزیر خودش استعفا داده و مجلس و دولت را رو در روی هم قرار ندهد. نگاه دولت اما این است که وزیرش بماند و از مجلس هم انتظار همراهی دارد.

موقعیت آقای وزیر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، انتقادات از دولت خیلی زودتر از آنچه که احتملا رئیسی گمان می‌کرد، شروع و ساز تغییر و ترمیم کابینه هم کوک شد. نیازی به توضیح نیست که دلیل این اوضاع، ناکارآمدی و ضعف برخی وزرای دولت است. نکته‌ای که از همان وقتی که رییسی نیروهای مورد نظر خود را به مجلس معرفی کرد تا برایشان رای اعتماد بگیرد، هم قابل حدس بود و گوشزد می‌شد؛ به هرحال سوابق و تجارب گزینه‌های انتخابی روزهای خوبی را نوید نمی‌داد. از آنجایی که نه گوش دولت به توصیه‌ها و انتقادات بدهکار بود و نه مجلسی‌ها قصد صف‌آرایی مقابل دولت همسو را داشتند دیدیم که مرحله رای اعتماد گرفتن غیر از یکی دو مورد خیلی ساده و بی‌دردسر طی شد. کار که شروع شد اما ضعف وزرای جوان و انقلابی هم معلوم شد. با همه اینها و به هر ضرب و زوری که بود این یک سال را سپری کردند. حالا اما اوضاع چنان است که از عملکرد برخی از آنها به هیچ وجه نمی‌توان دفاع کرد. شاهدش هم بلند شدن صدای انتقاد از مجلس اصولگرای یازدهم است.

از این رو و با در نظر گرفتن شرایط کشور به واقع حساس است و خطیر، از یک‌سو زمزمه‌هایی‌ درباره استیضاح برخی وزرا می‌شنویم و از طرف دیگر شایعاتی درباره استیضاح یا برکناری برخی دیگر به گوش می‌رسد. این گزاره‌ها البته از وقتی بیشتر مورد اعتنا قرار گرفت که عبدالملکی یعنی پرحاشیه‌ترین و خبرسازترین عضو دولت سیزدهم استعفا داده و از وزارت کار رفت. کارت زردی که مجلس به وزیر صمت داد نیز آفتابی بود دلیل آفتاب.

در مرحله بعد گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه چه کسی به عنوان دومین نفر از قطار کابینه پیدا خواهد شد، شروع شد. نگاه‌ها اما به اتفاق به سوی فاطمی‌امین یعنی وزیر صمت برگشت. اگرچه که برخی از سیاسیون و تحلیلگران با توجه به عملکرد دولت و فضای مجازی از احتمال رفتنی شدن وزیر جهاد کشاورزی هم می‌گویند.این‌طور که معلوم است اما تا رفتن فاطمی‌امین چیزی نمانده است. شاهدش همین اخباری که در یکی‌، دو روز گذشته حول محور او شنیده‌ایم. اول از همه اخباری غیررسمی از استعفای او حکایت کرد. بعد که استعفا تکذیب شد، گفتند که استیضاح او در مجلس اعلام وصول شده است. این هم اما تکذیب و معلوم شد که تازه استیضاح او به جریان افتاده است. درست است که اخبار اخیر به مرور از جدیت رفتن او کاسته اما واقع امر این است که نشان می‌دهد موقعیت وزیر صنعت، معدن و تجارت اصلا خوب نیست.مصداق این مدعا اظهارات لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین است. او که درخواست‌کننده استیضاح وزیر صمت در زمستان سال گذشته بود، به «ایلنا» گفته: فکر می‌کنم مجلس به اندازه به ایشان فرصت داد و چندین ماه است که از درخواست استیضاح ما می‌گذرد اما مجلس به دلیل اینکه ابتدای کار دولت بود و عرف هم بر این نبود که در زمان کمتر از یکسال استیضاح‌ها اجرا شود این موضوع را متوقف نگه‌ داشت اما فکر می‌کنم که دیگر فرصتی که به ایشان داده شد، تمام شده است».

این اما تنها نظر موجود در مجلس نیست. شاهد اینکه روزنامه «صبح نو» که نزدیک به قالیباف است، دیروز نوشته بود: «سیاست «استعفا پیش از استیضاح» که نمایندگان مجلس طرفدار آن بوده و هستند، چند امتیاز بزرگ با خود دارد؛ اولا باعث درونزایی تغییرات در دولت می‌شود؛ به بیانی، نیروهای ناکارآمد کابینه وقتی پیش از به‌حداکثررسیدن فشارها از ترکیب دولت کنار می‌روند(مانند عبدالملکی)، سایر نیروهای ناکارآمد نیز بر آن خواهند شد تا عِرض خود نبرده و با اراده خویش، کنار بکشند. ثانیا استعفای نیروهای ناکارآمد دولتی حسن بزرگ دیگری نیز دارد و آن، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی نمایندگانی است که از مدت‌ها پیش، اعتراض خود نسبت‌به مدیریت برخی وزارتخانه‌ها را ابراز داشته‌اند. ثالثا، تحقق سیاست «استعفا پیش از استیضاح» موجب خواهد شد تا جلوه و نمای همبسته دولت و مجلس مخدوش نشود و رسانه‌های مغرض داخلی و خارجی، پاستور و بهارستان را رودرروی یکدیگر فرض ندارند.»

فاطمی‌امین اما اینطور که معلوم است قصد استعفا ندارد. این را هم از تکذیب شایعات مربوطه می‌توان فهمید، هم از ناراحتی روزنامه ایران از طرح موضوع استیضاح وی. بر اساس آنچه دیروز روزنامه دولت نوشته بود، حتی می‌توان حدس زد که در این مورد رئیسی پشت وزیرش می‌ایستد و از مجلس هم انتظار همراهی دارد. چرا که اگر چنین نبود، نمی‌نوشت: «اگر تمام بخش‌ها همراهی نکنند، فرق این دولت با دولت گذشته که به لجبازی گذشت، چیست؟بهتر بود قبل از آنکه موضوع استیضاح مطرح شود، این سؤال پرسیده می‌شد که وزارت صمت و زیر مجموعه‌های آن سال گذشته چه شرایطی داشت؟»

به هر ترتیب، بر اساس آخرین اطلاعی که سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات‌رییسه مجلس داده است، طرح استیضاح فاطمی‌امین از سوی هیات‌رییسه مجلس به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شده و کمیسیون تخصصی یک هفته فرصت دارد تا درباره استیضاح اعلام نظر کند.

حال باید صبر کرد و دید که فاطمی‌امین از این موقعیت خطیر و حساس و به واقع نامطلوب چطور خارج می‌شود؛ در قامت وزیر یا به عنوان یک وزیر مستعفی یا عزل شده.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها