کد خبر: 655507
تاریخ انتشار :

اتحادیه اروپا: به توافق نهایی در وین خیلی نزدیک هستیم

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام همچنان جریان دارد، تصریح کرد: به توافق نهایی خیلی نزدیک هستیم.

اتحادیه اروپا: به توافق نهایی در وین خیلی نزدیک هستیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پیتر استانو  روز سه‌شنبه در نشست خبری از بروکسل افزود که دستیابی به توافق نهایی از اجرای کامل برجام اطمینان حاصل می‌کند اما هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد که هنوز برای تلاش‌های آخر در راستای از سرگیری اجرای برجام فرصت باقی مانده و «به همین خاطر نماینده عالی (جوسپ بورل) و تیم او در تلاش هستند تا مذاکرات وین را به جمع‌بندی برسانند»

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که جوسپ بورل «نهایت تلاش خود را می‌کند تا اطمینان حاصل کند که به اجرای کامل این توافق بسیار مهم برگردیم»

وی در خصوص اقدامات جبرانی ایران در پی تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: «ما نگران هستیم و به همین خاطر است که باید به اجرای کامل برجام برگردیم.»

استانو گفت: «تنها زمانی که تعهدات به طور کامل اجرا شود، زمانی که فعالیته‌های اتمی ایران ۱۰۰ درصد تحت نظر باشد و مشارکت کنندگان تعهدات خود را تحت برجام اجرا کنند این توافق به طور کامل فعال می‌شود»

استانو در پاسخ به این سئوال که مانع رسیدن به توافق نهایی از ناحیه ایران چیست گفت که اتحادیه اروپا درباره موضع طرف‌های مشارکت کننده در گفت‌وگوها اظهارنظر نمی‌کند. «ما بعنوان هماهنگ کننده تمام تلاش خود را به‌کار می بندیم تا به مشارکت کنندگان کمک کنیم که به توافق برسند و اطمینان حاصل کنیم که برجام به طور کامل اجرا می‌شود. اما این یک روند دیپلماتیک است و ما درباره محتوای گفت‌وگوها نظر نمی‌دهیم.»

مذاکرات وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به دلیل تعصبات غلط و تعلل در تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا برای جبران اقدامات غیرقانونی این کشور در قبال ایران و برجام، به یک وضعیت بن‌بست کشیده شده است.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی اخیر با جوسپ بورل تاکید کرد: تهران از مذاکره منطقی و مبتنی بر نتیجه همواره استقبال کرده است اما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار ضروری است طرف مقابل رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد.

وی افزود: ایران هیچ گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است به همین دلیل همواره در گفت وگوها ابتکارات مهمی را برای رسیدن به توافق مطلوب ارائه کرده ایم اما باید مذاکره نتیجه بخش باشد. | منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها