کد خبر: 655548
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با نمازی:

اعتبار مجلس در گروه استیضاح فاطمی‌امین

از بگو مگوی روزنامه دولت و رسانه‌های نزدیک به قالیباف درباره استیضاح وزیر صمت اینطور استنباط می‌شود که دولت تمایلی به کنار گذاشتن فاطمی‌امین ندارد و باید دید که مجلس از موضع خود عقب نشینی می‌کند یا خیر؟

اعتبار مجلس در گروه استیضاح فاطمی‌امین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز - استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت انگار به یک موضوع اختلافی بین دولت و مجلس بدل شده یا خواهد شد. نشانه‌ها حداقل اینطور نشان می‌دهد. مصداق این مدعا شایعه تکذیب استعفای فاطمی‌امین است که تکذیب شد و ثابت کرد وزیر صمت مثل وزیر کار قصد همراهی ندارد و فشارهای وارد شده از سوی مجلس تن نمی‌دهد. فقط این نیست و اینطور که به نظر می‌رسد، دولت نیز پشت این سرسختی فاطمی‌امین برای ادامه کار ایستاده است. شاهد هم رویکرد روزنامه ایران که ارگان مطبوعاتی دولت است. این روزنامه در شماره سه‌شنبه اعلام وصول استیضاح را غیرقانونی اعلام کرده بود و در شماره چهارشنبه هم مدعی شد که این کار پشت پرده‌های سیاسی دارد! 

در عین حال شاهد واکنش رسانه‌های نزدیک به قالیباف از جمله «صبح نو» و «فردا» نیز بودیم. جدای از این دعوای رسانه‌ای اما حرف این است که اگر این پافشاری دولتی‌ها به ماندگار شدن فاطمی‌امین ادامه یابد، کار به کجا می‌رسد؟ آیا مجلس یازدهم که از ابتدا تاکید بر همراهی با دولت داشته کوتاه خواهد آمد؟ این اقدام احتمالی چه تاثیری بر افکار عمومی دارد؟

وضعیت به نظر خطیر می‌رسد و سیاسیون نیز تاکید دارند که مجلس نباید از انجام وظایف و استفاده از ابزار قانونی خود عقب‌نشینی کند. علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله همین افراد است که اساسا رایزنی‌های پنهانی برای به استعفا واداشتن وزیر را یک نوع بدعت دانسته و نقد می‌کند.

او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» تاکید می‌کند که انجام استیضاح بهتر است و می‌گوید: « در استیضاح نقاط ضعف مطرح می‌شود و وزیر امکان دفاع از خود را خواهد داشت. از کجا معلوم که ادعاهایی نمایندگان درباره وزیر درست باشد. اگر ایرادهای نمایندگان درست باشد هم برای رئیس جمهور تجربه می‌شود تا در انتخاب بعدی، گزینه بهتری را انتخاب کند. همچنین برای آن گزینه مورد نظر تجربه می‌شد که بداند چه مشکلاتی پیش پای او است. مجلس نیز تجربه می‌کند و درک می‌کند که نباید روی روابط به یک کاندیدا رای ندهد».

نمازی که روی کار آمدن برخی وزرای ناکارآمد را به گردن مجلس هم می‌داند، معتقد است که اکنون بعد از یک سال وقت رسیدگی به این وضعیت است. او می‌گوید: « حتما باید استیضاح انجام شود. اگر استیضاح انجام نشود معلوم خواهد شد که مجلس به ادعاهای خود دقت ندارد. مجلس نباید از کنار این موضوع عبور کند.»

نمازی خاطر نشان کرد: «اتفاقی که برای عبدالملکی افتاد به اعتبار مجلس اضافه کرد چون او مجبور به استعفا شد. اگر در قضیه فعلی روال به همین صورت ادامه یابد و فاطمی امین استعفا ندهد، مجلس باید استیضاح را پیش ببرد و در غیر این صورت به اعتبار خود لطمه وارد خواهد کرد».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها