کد خبر: 655555
تاریخ انتشار :

نقد تند عضو سابق شورای شهر تهران به مصوبه جنجالی مجلس

دیده‌بان ایران/ عضو سابق شورای شهر تهران با انتقاد شدید از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش نمایندگان مجلس یازدهم برای افزایش اختیارات شورای‌عالی فضای مجازی و همچنین سلب حق مردم برای شکایات احتمالی از این شورا، مصداق بارز تخطی از اصل ۷۳ قانون اساسی است.

نقد تند عضو سابق شورای شهر تهران به مصوبه جنجالی مجلس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 زهرا نژاد بهرام که تا چندی قبل در قامت یکی از اعضای هیئت رییسه شورای شهر تهران حضور داشت، در همین رابطه می‌گوید؛ مردم به این امید به نمایندگان مجلس رأی داده‌اند که از طریق آنها بتوانند از حقوق خود دفاع کنند، اما در عمل شاهد هستیم مجلسی تشکیل شده که بشدت در محدودسازی برخی از شئونات زندگی مردم فعال است.

او معتقد است؛ شورای نگهبان به عنوان یک نهاد نظارتی بالادستی باید با رد مصوبه اخیر نمایندگان مجلس در خصوص مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی، مانع از تضییع حقوق مردم شود.

مجلسی ها دست از محدود کردن حقوق مردم بکشند

زهرا نژاد بهرام فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران در واکنش به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی با موضوع «مستثنی شدن مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی از رسیدگی در دیوان عدالت اداری»، اظهار کرد: عملکردی که تا کنون نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی از خود به جا گذاشته‌اند، متاسفانه منجر به محدود کردن حقوق مردم در برخی از امور شده است.

وی تأکید کرد: «اصل هفتاد و سوم قانون اساسی» به صراحت اعلام کرده که مردم اجازه دارند در ارتباط با قوانین و ارکان حاکمیتی، شکایات خود را برای بررسی و رسیدگی با دیوان عدالت اداری در میان بگذارند. متاسفانه در سالهای اخیر تبصره‌ای با عنوان شرح وظایف دیوان عدالت اداری به این قانون اضافه شده (تبصره ماده ۱۲)، که بخش‌هایی از حاکمیت از جمله؛ شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان، تصمیمات قوه قضاییه، شورای‌عالی امنیت ملی و... را از اصل ۷۳ مستثنی کرده که در جای خود قابل تأمل و دارای اشکال است.

مجلس عمل خلاف قانون اساسی انجام داده است

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب بیان داشت: نباید فراموش کنیم قانون اساسی به صراحت اعلام کرده افراد می‌توانند در همه موارد شکایات خود را برای دادخواهی به دیوان عدالت اداری تقدیم کنند و اگر نهاد و یا بخشی از این اصل مستثنی می‌شود، نشانگر آن است که برخلاف اصول قانون اساسی اقدامی صورت گرفته است.

نژاد بهرام با انتقاد شدید از مصوبه اخیر مجلس برای مستثنی کردن یک نهاد جدید از اصل هفتاد و سوم قانون اساسی، عنوان داشت: نمایندگان مجلس یازدهم تصمیم گرفته‌اند که مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی را نیز همچون برخی از نهادهای مذکور از شمول رسیدگی در دیوان عدالت اداری خارج کنند.

وی گفت: نمایندگان مجلس باید به صورت شفاف اعلام کنند بررسی شکایات احتمالی از مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی را با چه استدلالی از صلاحیت دیوان عدالت اداری که در ذیل قوه قضاییه فعالیت می‌کند، خارج کرده‌اند.

عضو سابق شورای شهر تهران با یادآوری تلاش بخشی از نمایندگان مجلس یازدهم برای به تصویب رساندن طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی، آن هم در فضایی خارج از صحن علنی پارلمان، به دیده بان ایران گفت: شاهد هستیم که پس از اعتراض بخش زیادی از جامعه و حتی بدنه نخبگانی با طرح صیانت، امروز در اقدامی جدید نمایندگانی که با رأی وارد مجلس شده‌اند، طرحی را به تصویب رسانده‌اند هیچ منطقی برای آن وجود ندارد.

شورای نگهبان با مصوبه اخیر نمایندگان مجلس در رابطه با شورای‌عالی فضای مجازی مخالفت کند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: از نهادهای نظارتی که در رأس آن شورای نگهبان قرار دارد، انتظار می‌رود برای دفاع از حقوق مردم با مصوبه اخیر نمایندگان مجلس مخالفت کنند.

وی اضافه کرد: نمایندگانی که باید در جایگاه حمایت از مردم و تسهیل امر تظلم‌ خواهی ایشان قرار داشته باشند، امروز در حال محدود کردن دایره حقوق مردم هستند.

خطاب به بهارستان‌نشینان: واقعا نماینده مردم هستید؟

نژاد بهرام با دفاع از حقوق مردم در استفاده از فضای مجازی، عنوان داشت: باید بپذیریم که زندگی و کسب و کار بخش زیادی از جامعه با فضای مجازی گره خورده و نمایندگان مجلس که برآمده از آرای مردم هستند، نباید به خود اجازه دهند که همین فضا نیز از مردم سلب و یا برای ایشان محدود شود. یک علامت سوال بزرگ در برابر مردم ایجاد شده که آیا کسانی که به نیابت از آنها در مجلس حضور دارند، واقعا نماینده ملت هستند؟

عضو سابق شورای شهر تهران در بخش دیگری از این گفت‌وگو با سایت دیده بان ایران در مواجهه با این پرسش که چرا واکنشی در برابر محدودیت‌های اعمال شده بر فضای مجازی و اینترنت از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، دیده نمی‌شود، ابراز داشت: یکی دیگر از انتظاراتی که از نمایندگان مجلس وجود دارد این است که بر اقدامات محدودکننده دولت در فضای وب نظارت جدی کنند.

سرعت اینترنت برای کارهای عادی مردم نیز دیگر پاسخگو نیست

وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم که سرعت اینترنت به حدی کاهش پیدا کرده که یک محقق و یا فعال در حوزه وب برای به دست آوردن داده‌ها‌ و اطلاعات مورد نیاز خود از اینترنت، با سختی مواجه است. 

نژادبهرام خاطرنشان کرد: تحریم‌ها در سالهای اخیر عاملی شد تا بخشی از فضای بین‌المللی موجود در اینترنت به روی کاربران ایرانی بسته و یا محدود شود، در چنین فضایی شاهد هستیم که پس از استقرار دولت سیزدهم محدودیت داخلی نیز بر این فضا تحمیل شده که مشکلات مردم را دوچندان کرده است.

مدعیان مردم‌سالاری دینی، مدافع حقوق مردم باشند

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: مسؤولان جامعه‌ای که داعیه مردم‌سالاری دینی را دارد، باید بیش از سایر جوامع به حقوق مردم توجه کند، و برای پاسداشت و حراست از حقوق ایشان تمام توان خود را به کار بگیرند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها