کد خبر: 655853
تاریخ انتشار :

نوبندگانی: سفر بورل به معنی احیای برجام نیست

جمالی نوبندگانی از سرگیری مذاکرات هسته‌ای که به نظر می‌رسد بعد از سفر بورل و اخبار برجامی اخیر محتمل است را مثبت می‌داند اما معتقد است که این به معنی احیای برجام نیست.

نوبندگانی: سفر بورل به معنی احیای برجام نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: فضای مذاکرات هسته‌ای از آن رکودی که در ماه‌های گذشته دچار شده بود، فاصله گرفته و شاهد تکاپوی بیشتری در این زمینه هستیم. آنطور که مقامات ایرانی پیش‌تر گفته بودند، طرف ایرانی قبل از صدور قطعنامه اخیر شورای حکام پیشنهاد خود را طرح کرده بود. پیشنهادی که یک خبرنگار آمریکایی به نقل از منابع آگاه آن را کلی گویی و نه راهکار دانست و میدل ایست هم مدعی شد که بر اساس این پیشنهاد ایران به خروج قرارگاه خاتم الانبیاء به جای سپاه از تحریم رضایت داده است! 

درباره درستی یا نادرستی این گمانه زنی‌ها که از سوی رسانه‌های غربی مطرح شده نمی‌توانیم قضاوت کنیم اما آنچه که مسلم است، به صرافت افتادن طرف غربی برای از سرگیری مذاکرات است. آن شام کاری که مقامات اتحادیه اروپا و نماینده آمریکا در مذاکرات صرف کردند و بعد هم سفر جوزپ بورل به تهران مصداق این مدعا است.

سوال اما اینجا است که در پی این تحولات باید منتظر احیای برجام بود؟ خوشبینی‌ها در این زمینه چقدر افزایش یافته است؟

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال با اشاره به تمایل طرفین برجام برای احیای این توافق، گفت: «اینکه از اخبار و تحولات و تحرکات اخیر نتیجه بگیریم که برجام در آینده نزدیک به نتیجه خواهد رسید، قدری خوش‌بینانه است. به این خاطر که بالاخره همه طرف‌ها به دنبال نتیجه‌گیری حداکثری برای خود هستند و به بحث‌هایی رسیده‌اند که هر دو طرف مذاکره روی آن حساس هستند. از آنجایی که مسائل حساس است هم مذاکرات زمان می‌برد و هم فشارها بیشتر است. ضمن اینکه اتفاقاتی که در رژیم صهیونیستی و آمریکا به خاطر انتخابات‌های آتی رخ خواهد داد، بر این مذاکرات اثرگذار است. تحرکاتی که در منطقه افزایش یافته نیز آثار خود را دارد. تحولات اخیر در ترکیه، عربستان، سفر بایدن به عربستان و… همه بر بحث برجام اثرگذار است.»

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با «فردا» با اشاره به اینکه «برجام دچار یک بیماری مزمن شده است» گفت: «باید دید که می‌توان این بیماری را درمان کرد یا خیر. فعلا از وضعیت بدبینانه اخیر که به نظر می‌رسید شکست مذاکرات نزدیک باشد، فاصله گرفته‌ایم. از آنجایی که ایران، اروپا و آمریکا مایل به شکست برجام نیستند، جای امیدواری را ایجاد کرده اما اینکه تصور کنیم خیلی سریع به احیای برجام خواهیم رسید هم خیلی زیادی خوش‌بینانه است.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها