کد خبر: 655911
تاریخ انتشار :

لغو قانون سقط جنین؛ تصمیمی که می تواند آمریکا را زیر و رو کند/ بایدن از گوشه رینگ فرار می کند؟

لغو قانون سقط جنین در آمریکا می تواند انقلابی در آمریکا ایجاد کند. یا حداقل روند فعلی قدرت را در این کشور به هم بریزد. شاید بتوان گفت آینده کاخ سفید به این تصمیم وابسته است.

لغو قانون سقط جنین؛ تصمیمی که می تواند آمریکا را زیر و رو کند/ بایدن از گوشه رینگ فرار می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دیوان عالی آمریکا در اقدامی سرنوشت‌ساز حکم قبلی خود درباره سقط جنین را ملغی کرد. این تصمیم به شدت جنجالی، باعث افزایش تنش ها و اعتراضات مردم مختلف شد. بسیاری از طرفداران حزب دموکرات، نمایندگان مجلس و سنا و همچنین شخص رئیس جمهور جو بایدن به این تصمیم اعتراض کردند. دیوان عالی آمریکا در حال حاضر در دست جمهوری خواهان است و بسیاری نگرانند که افزایش تعداد نمایندگان جمهوری خواه در کنگره و سنا و نیز احتمال ورود شخصی مانند دونالد ترامپ به کاخ سفید باعث نابودی کامل ارزش های مورد توجه دموکرات ها شود.

چگونه طرفداران یک حزب تحریک می شوند؟

ممکن است اتفاقات اخیر باعث ایجاد تغییراتی در فرآیند سیاسی آینده آمریکا شود. این اتفاق یک بار در سال 2020 افتاد. در آن سال، دونالد ترامپ توانست حدود 70 میلیون رای بیاورد اما جو بایدن نیز توانست بیش از 70 میلیون رای آورده و رئیس جمهور آمریکا شود. علت این همه رای در سبد دموکرات‌ها چه بود؟

برای کسب رای، چند حوزه و نهاد باید با یکدیگر به ائتلاف رسیده و مشتاق شوند که به یک شخص یا جبهه رای دهند. در راس همه نهادها، حزب مربوطه و شاخه های مختلف آن قرار دارند. بعد از آن، نهادهای سیاسی و بعد، نهادهای غیرسیاسی قرار دارند و در انتها نیز، طبقات غالبا غیرسیاسی مردمی هستند که به سمت یک شخص یا جبهه جذب می شوند.

 در سال 2020 نگرانی از قدرت گیری مجدد ترامپ به حدی قوی بود که مانند یک سیل یا جریان از حزب دموکرات جوشید و به طبقات مختلف سیاسی و غیرسیاسی رسید. ترس از ترامپ باعث شد دو جبهه دموکرات ها یعنی جریان محافظه کار طرفدار اوباما و کلینتون و بایدن و جریان تحول گرای غالبا سوسیالیست یا اقلیت گرا مانند طرفداران برنی سندرز به یک توافق قاطع برسند. سازمان های سیاسی مختلف، لابی های دموکرات و نیز سازمان های مردم نهاد مرتبط به حزب دموکرات از جو بایدن حمایت کردند. بعد از آن، نهادهای مختلف غیرسیاسی مانند سازمان‌های طرفدار محیط زیست، مراکز حمایت از سیاهپوستان و اقلیت های نژادی و جنسی و مذهبی و به خصوص گروه های مختلف فمنیست از بایدن حمایت کرده و در آخر هم طبقات مختلف مردم از جمله سلبریتی ها و طیف طبقات خاکستری در ایالات بی گرایش به دموکرات ها یا جمهوری خواهان از بایدن حمایت کردند تا در نهایت دونالد ترامپ در انتخابات شکست بخورد.

آنچه باعث شد چنین ائتلافی اتفاق بیفتد ترسیدن مردم غالبا غیرسیاسی از ترامپ بود. طیف وسیعی از مردم و نهادهایی که هیچ توجهی به سیاست ندارند از ابقای ترامپ احساس ترس کردند و تصمیم گرفتند به بایدن رای بدهند. چنین ترسی در سال 2016 وجود نداشت و به همین دلیل، ائتلاف دموکرات ها در همان مرحله اول به شکست انجامید. طرفداران برنی سندرز، علیرغم درخواست شخص او، حاضر نشدند بعد از انتخابات درون حزبی از هیلاری کلینتون دفاع کنند و بسیاری مایوس و ناامید دست از صندوق رای کشیدند و همین امر باعث شد دونالد ترامپ جمهوری خواه پیروز انتخابات شود.

ترس بزرگ بایدن را نجات می دهد؟

در حال حاضر ممکن است بار دیگر ترسی بزرگ در بین طرفداران دموکرات ها شکل بگیرد. بخش قابل توجهی از طرفداران دموکرات ها را زنان و فمنیست ها تشکیل می دهند. این طیف وسیع مردمی حالا به شدت نگران شده و ترسیده اند. دموکرات ها به شدت احتیاج به تهییج طرفدارانشان دارند تا بتوانند در انتخابات کنگره پیروز شوند. در صورت شکست در انتخابات کنگره ممکن است کاخ سفید نیز به راحتی به دست یک جمهوری خواه مثل ترامپ بیفتد. تهییج زنان می تواند حداقل در انتخابات پیش رو به کمک دموکرات ها بیاید.

از طرف دیگر، میزان محبوبیت جو بایدن هر لحظه در حال  کمتر شدن است و مردم آمریکا نیز عموما تمایل ندارند که دوباره وارد بازی «دموکرات – جمهوری خواه» شوند. افزایش تصمیمات تند و افراطی جمهوری خواهان در دیوان عالی، سنا و کنگره شاید تکانی به این طیف وسیع بدهد تا بار دیگر از ترس جمهوری خواهان از بایدن حمایت کنند.

در انتخابات ریاست جمهوری آتی بار دیگر آرای طبقات خاکستری تعیین کننده خواهد بود و این طبقات هنوز تصمیم نگرفته اند به کدام رنگ  و حزب رای دهند. طبقات متوسط شهری به شدت طرفدار ترامپ و جمهوری خواهان هستند اما اقلیت ها، فقرا و دانشگاهیان ( که طرفداران بالقوه دموکرات ها هستند) در مورد بایدن و حزبش مردد هستند. با تصمیم اخیر دیوان عالی بسیاری از زنان و فمنیست ها به سمت دموکرات ها گرایش پیدا خواهند کرد اما مشخص نیست سایر طبقات غالبا حامی دموکرات ها در آینده به بایدن گرایش پیدا می کنند یا نه. این امر بستگی به تصمیمات جمهوری خواهان دیوان عالی و سنا دارد. باید دید این اشخاص می توانند طرفداران دموکرات ها را تحریک کنند یا نه؟

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها