کد خبر: 655941
تاریخ انتشار :

ظهره‌وند: غربی‌ها فهمیده‌اند معادلات بین‌المللی تغییر کرده است

ابوالفضل ظهره‌وند گفت: غربی‌ها به‌ویژه اروپایی‌ها عملگرا هستند و در موقعیت‌های مختلف تصمیمات متفاوتی می‌گیرند.

ظهره‌وند: غربی‌ها فهمیده‌اند معادلات بین‌المللی تغییر کرده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: به‌نظر می‌رسد پس از سفر اخیر مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به ایران وضعیت مذاکرات متفاوت خواهد شد و حتی احتمال به نتیجه‌رسیدن آن در کوتاه‌مدت هم وجود دارد.

ابوالفضل ظهره‌وند، تحلیلگر مسال سیاست خارجی، در تحلیل ابعاد سفر بورل به ایران، به «فردا» گفت: «سفر آقای بورل و اظهاراتش در تهران با سخنان دو هفته پیش او کاملا متفاوت است. نکته مهم دیگر آن است که ابتکار عمل برای سفرش به تهران با خودش بوده و نه مقامات ایرانی؛ یعنی او خودش خواسته که به ایران سفر کند. دلیلش آن است که غربی‌ها به‌شدت نیاز به برجام دارند زیرا می‌دانند معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای تغییر کرده و در این تغییرات روند به نفع اروپایی‌ها و آمریکا پیش نمی‌رود و اگر بخواهند با همین شیوه ادامه دهند، روزهای سختی در انتظارشان است».

او ادامه داد: «اروپایی‌ها می‌دانند که جایگزین‌یافتن برای سوخت روسیه کار ساده‌ای نیست و اگر سوخت نداشته باشند، به مشکل برمی‌خورند. آن طرح ناتوی عربی غربی‌ها هم که از حالا معلوم است محکوم به شکست است و بیشتر از حرف نخواهد رفت. انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا هم نزدیک است و باتوجه به تورم بالایی که در این کشور وجود دارد، وضعیت جناح حاکم بد خواهد شد. اروپا و حتی ژاپن هم درگیر تورم هستند. پس همه دریافته‌اند که شرایط سال 2022 با سال 2015 کاملا متفاوت است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «این نکته را هم باید اشاره کنم که به هر حال غربی‌ها به‌ویژه اروپایی‌ها عملگرا هستند و در موقعیت‌های مختلف تصمیمات متفاوتی می‌گیرند و ایران باید حواسش باشد که در دام بازی‌های چندگانه آنها نیفتد».

او درخصوص تحرکات ضدایرانی صهیونیست‌ها به ویژه اقدامات آنها علیه مذاکرات اظهار کرد: «رژیم صهیونیستی اصلا قابلیت عملیات‌های مهم علیه ایران را ندارد و نباید چند عملیات کور آنها را به معنای قدرت بالای آنها فرض کرد. دولت در این رژیم سقوط کرده و نظم سیاسی خاصی در این رژیم حکمفرما نیست. آنها بیشتر عملیات روانی می‌کنند و می‌کوشند که با عملیات روانی خواسته خود را جا بیندازند. هر اقدام ضدایرانی که انجام شده هم نتیجه‌بخش نبوده است؛ مثلا گروسی به سرزمین‌های اشغالی می‌رود و محتوای گزارشش درباره ایران را از صهیونیست‌ها می‌گیرد؛ خب بعد از آن چه اتفاقی افتد؟ اکنون به ایران نمی‌تواند بیاید و رابطه‌ خودش و آژانس را با ایران مخدوش کرد. حالا گزارش را برد به شورای حکام؛ باز هم چه اتفاقی افتاد؟ آیا پرونده ایران به شورای امنیت رفت؟ هیچ اتفاقی رخ نداد. برای ما مشکلی به وجود نمی‌آید. حتی اگر دور کشورمان دیوار هم کشیده شود، ما از پس اداره کشورمان برمی‌آییم و این غربی‌ها هستند که اکنون ترس از نرسیدن سوخت از روسیه را دارند و می‌بینیم که آلمانی‌ها می‌روند و هیزم می‌خرند زیرا اگر یک روز سوخت نداشته‌ باشند، از سرمای شدید اروپا یخ می‌زنند».

ظهره‌وند در پایان گفت: «من پیش‌بینی می‌کنم اگر موضوع رفع تحریم سپاه حل نشود، مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد زیرا ایران عقب‌نشینی نخواهد کرد. هرچند این را هم بگویم که غربی‌ها یک هدف دیگر هم در پی احیای احتمالی برجام دارند؛ آنکه ایران را منفعل کنند زیرا می‌دانند اگر برجام بازهم اجرایی شود عملا ایران نمی‌تواند به عنوان یک بازیگر مستقل در کنار روسیه و چین حضور داشته باشد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها