کد خبر: 656053
تاریخ انتشار :

افشاگری رسانه عربی از پیام اطمینان‌ بخش مصر به ایران

شفقنا/ منابع آگاه مصری اعلام کردند جریان قوی در درون نیروهای مسلح مصر و شورای امنیت ملی این کشور وجود دارد که کاملا با ایده مشارکت قاهره در هر گونه ائتلاف نظامی علیه ایران مخالف است.

افشاگری رسانه عربی از پیام اطمینان‌ بخش مصر به ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش العربی الجدید، این منابع تاکید کردند: فرماندهان نظامی بلندپایه به صراحت در نشست‌های اخیر در نیروهای مسلح اعلام کرده‌اند که با ورود به هر نوع تقابل نظامی مستقیم با ایران کاملا مخالف هستند؛ امری که در جلسات شورای امنیت ملی هم تکرار شده است.

منابع یاد شده به العربی الجدید گفتند: این جلسات پس از آن برگزار شد که اخباری درباره تشکیل ناتو خاورمیانه برای مقابله با ایران منتشر شده است و برخی تلاش می‌کنند که مصر را وارد این پیمان نظامی کنند.

پیش از این، عبدالله دوم، پادشاه اردن اخیرا از حمایت خود از تشکیل ناتو خاورمیانه خبر داده و گفته بود: من از نخستین کسانی خواهم بود که از تشکیل این پیمان نظامی حمایت خواهم کرد.

پیام اطمینان‌بخش مصر به ایران

در همین راستا، منابع آگاه مصری تصریح کردند: یکی از اهداف اصلی سفر «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر به عمان این بود که پیام اطمینان‌بخشی به ایران ارسال کند با این محتوا که مصر تمایلی به ورود به هر نوع تقابل نظامی با ایران ندارد؛ امری که پیش از نشست قریب الوقوع سران کشورهای عربی و امریکا در عربستان در تیمه ماه آتی روی می دهد، نشیستی که انتظار می‌رود درآن درباره تشکیل ائتلاف نظامی عربی بحث شود و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مصر انتظار دارند که اعلام کند در این ائتلاف مشارکت خواهد کرد.

منابع یاد شده خاطرنشان کردند: موضع مخالف در ورود به تقابل نظامی مستقیم با ایران تنها موضع شخصی السیسی نیست بلکه بیانگر عقیده قوی در درون نهاد نظامی مصر است که به هیچ عنوان نیازی به تقابل با ایران بنا به دلایل بسیاری نمی‌بیند؛ از جمله اینکه ایران ابدا با مصر دشمنی نکرده است بلکه برعکس، میان دو طرف توافق اعلام نشده‌ای درخصوص عدم تعرض به منافع یکدیگر وجود داشته است.

این منابع همچنین دور از ذهن نداستند که در سفر اخیر «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر به قاهره و دیدار با السیسی درباره این موضوع گفت‌وگو شده باشد چرا که دوحه موضعی متوازن در بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه‌ای به خصوص روابط با تهران دارد.

تلاش‌ها برای واردسازی مصر به ائتلاف نظامی در تقابل با ایران

العربی الجدید در ادامه به نقل از منابع آگاه خود نوشت: برنامه واردسازی مصر به ائتلاف نظامی ناتو عربی که احتمالا اسرائیل هم به شکل غیر مستقیم در آن حضور خواهد داشت توسط طرف‌های متعدد منطقه‌ای و برخی دیپلمات‌های غربی انجام می‌شود که دائم می‌گویند: «مصر با این ارتش بزرگ چکار می‌کند و قاهره باید به نقش‌آفرینی در مقابله با ایران بپردازد.»

در همین رابطه، یک دیپلمات پیشین مصری اظهار داشت: با فشار شدید کشورهای خلیج فارس بر دولت مصر برای وادارسازی قاهره به ورود به پیمان نظامی احتمالی و بکارگیری اهرم کمک‌های اقتصادی، السیسی احتمالا به سیاست بازی بر روی طناب‌های متعدد روی خواهد آورد؛ سیاستی که بارها در گذشته از آن استفاده کرده است.

وی گفت: السیسی با کشورهای حوزه خلیج فارس در مساله ناتو عربی همگامی کرده و بر ایستادگی مصر با این کشورها در مقابله با تهدیدات علیه آنها تاکید خواهد کرد اما همراهی مصر بیش از این نخواهد بود و در عین حال به ایران این سیگنال را می فرستد که عملا تمایلی به ورود به تقابل نظامی مستقیم با این کشور ندارد.

این دیپلمات مصری اظهار داشت: منطقه اکنون در آسنانه تقابل جدید قرار دارد که ممکن است در لبنان باشد، در هر جنگ نیابتی جدید در منطقه، ایران دشمنان خود را با قدرت هدف قرار خواهد داد، مصر این را به خوبی می‌داند لذا تمایلی به ورود به تقابل نظامی با ایران ندارد.

نقش مذاکرات توافق هسته‌ای ایران در تشکیل ناتو عربی

در همین ارتباط، دیپلمات مصری گفت: از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و رویکرد امریکا در عقد توافق هسته‌ای با ایران، ایده تشکیل ناتو خاورمیانه در تقابل با تهران را غیر منطقی می کند زیرا دستیابی به توافق هسته‌ای تضمین‌کننده عدم رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای است لذا ادعاهای اسرائیل و برخی کشورهای خلیجی در تهدیدات ایران منتفی می شود

وی گفت: علیرغم این وضعیت، بایدن به متحدان خود در اسرائیل و کشورهای خلیج فارس اجازه خواهد بود درباره تهدیدات ایران هرطور که می‌خواهند، صحبت کنند زیرا منافع مشترکی با آنها به خصوص در خلیج فارس دارد و برای نجات بحران جهانی کمبود سوخت در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین به کشورهای خلیج فارس نیاز دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها