کد خبر: 656426
تاریخ انتشار :

فارن افرز بررسی کرد

جنگ سایه ها در خاورمیانه | آمریکا چگونه می‌تواند مانع رویارویی ایران و اسرائیل شود؟

برای جلوگیری از وقوع جنگ و افزایش سطح تنش در خاورمیانه، دولت بایدن باید برای دولت اسرائیل خطوط قرمز تعیین کند و بر محدودیت حملات تحریک آمیز آن پافشاری کند.

جنگ سایه ها در خاورمیانه | آمریکا چگونه می‌تواند مانع رویارویی ایران و اسرائیل شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت : رابطه ایران و آمریکا و متحدان منطقه ای اش از جمله اسرائیل در حال بدتر شدن است. پایگاه فارن افرز (foreign affairs) در گزارش اخیرش به این موضوع پرداخته است. نویسندگان گزارش این پایگاه تاکید دارند که ممکن است شرایط خاورمیانه به سمتی برود که بین ایران و اسرائیل جنگی دربگیرد.

خطر جنگ از چند جناح؛ از گسترش پیمان ابراهیم تا استراتژی اختاپوس

این خطر از چند جناح وجود دارد. جناح نخست گسترش «پیمان ابراهیم» است. قرار است جو بایدن به زودی به خاورمیانه سفر کند. اسرائیل که در زمان ترامپ توانست به پیمان ابراهیم دست یافته و رابطه خود با بحرین و امارات را عادی سازی کند، حالا می خواهد از این تحفه با ارزش استفاده کرده و سطح همکاری خود با کشورهای عربی را افزایش داده و این پیمان را در حوزه نظامی نیز وارد کند. ایجاد ورژن نظامی پیمان ابراهیم آرزویی است که اسرائیل به دنبال تحقق آن است و امید دارد سفر بایدن به منطقه و افزایش غنی سازی هسته ای ایران، این امر را به زودی محقق کند.

به جز این امر که ممکن است منطقه را وارد جنگ کند، استراتژی ایران نیز می تواند اسرائیل را تحریک کند. ایران در حال خرید زمان است. مقامات دولت بایدن گمان می کنند که بازگشت به توافق هسته ای آسان ترین راه برای مدیریت مساله هسته ای ایران است. با این حال، مذاکرات مختلف هسته ای بین ایران و غرب خوب پیش نمی رود و این امر زمانی به ایران می دهد که سطح فعالیت هسته ای خود را بالا ببرد و همزمان نیروهای متحد خود را نیز تقویت کند؛ اقدامی که باعث افزایش تحریک اسرائیل شده و خطر جنگ را بالا می برد.

همزمان با این مساله، پیش گرفتن «استراتژی اختاپوس» توسط اسرائیل نیز باعث افزایش التهاب در منطقه شده است. بر اساس این استراتژی، اسرائیل از این به بعد نه فقط به مقامات و مراکز هسته ای ایران بلکه به تمام مقامات و مراکز حساس ایران حمله می کند و حوزه ترورها و اقدامات خرابکارانه اش منحصر در فعالیت های اتمی نیست. این اقدام با افزایش فعالیت هسته ای ایران باعث افزایش سطح تنش شده و ممکن است اوضاع را وخیم تر کند.

آمریکا چگونه می تواند جلوی جنگ را بگیرد؟

در این اوضاع، آمریکا باید مانع از وقوع جنگ در خاورمیانه شود. این سیاستی است که از نظر نویسندگان گزارش فارن افرز باید توسط دولت بایدن پیش گرفته شود. نویسندگان فارن افرز در این رابطه می نویسند: «برای جلوگیری از این نتایج {وقوع جنگ و افزایش سطح تنش در خاورمیانه}، دولت بایدن باید برای دولت اسرائیل خطوط قرمز تعیین کند و بر محدودیت حملات تحریک آمیز آن پافشاری کند. ایالات متحده همچنین باید یک استراتژی برای ثبات خاورمیانه ترسیم کند. این استراتژی باید چارچوبی پایدار برای جلوگیری از درگیری به وجود آورد. موثرترین راه برای انجام این کار، انعقاد یک توافق هسته ای جدید با ایران است. مطمئناً، معاهده هسته ای احتمالی آنقدر پیش نخواهد رفت که اسرائیل را راضی کند و فعالیت‌های نیروهای نیابتی ایران را نیز در منطقه متوقف کند. با این حال، برنامه هسته ای ایران را به گونه ای حفظ خواهد کرد که اقدام فوری و تهاجمی اسرائیل را غیرضروری کند و این امر همچنین احتمال اقدامات تلافی جویانه ایران در منطقه (مانند توقیف نفتکش ها) را که می تواند بازارهای انرژی جهان را متلاطم کند، کاهش می دهد.»

نویسنده فارن افرز سپس به ارتباط ایران با همسایگان می پردازد و می نویسد: «یک پیشرفت می تواند روابط ایران با همسایگانش در خلیج فارس را نیز متحول کند. تهران تلاش کرده است روابط خود را با کویت، عمان و قطر تقویت کند. ایران همچنین مشتاق بهبود روابط با ریاض و ابوظبی است. پس از پنج دور مذاکرات ایران و عربستان سعودی، آتش بس در یمن اکنون وارد سومین ماه خود می شود. توافق هسته ای به این ابتکار انگیزه می بخشد. در مقابل، تحریم‌های بیشتر و حمله اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران احتمالاً این کشور را در مسیر خود (توافق با کشورهای عربی) متوقف می‌ کند و منطقه را در مسیری خطرناک برای افزایش تنش قرار می‌دهد.»

نویسندگان می افزایند: «حتی بدون توافق هسته‌ای، تعامل بیشتر اعراب و ایران می‌تواند مانع افزایش فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شود. اما این تنها در صورتی است که یک مسیر واقعی برای بهبود روابط اعراب و ایران وجود داشته باشد. اگرچه پادشاهی های خلیج فارس از ایران می ترسند و روابط امنیتی خود را با اسرائیل عمیق تر کرده اند، اما خواهان جنگ بین ایران و اسرائیل نیستند. کشورهای عربی بیم آن را دارند که در یک رویارویی نظامی آسیب فراوان ببینند. کشورهای خلیج فارس همچنین علاقه مند به پایان دادن به درگیری های منطقه ای، به ویژه در یمن هستند و تداوم آتش بس کنونی در یمن مستلزم ادامه گفت وگوی عربستان و ایران، فارغ از سرنوشت توافق هسته ای است.»

فارن افرز در پایان گزارش خود می نویسد: «فشار فزاینده برای افزایش روابط دیپلماتیک بین ایران و همسایگان عربش و تقویت آن، فرصتی برای واشنگتن جهت تغییر جهت‌دهی امنیت منطقه فراهم می‌کند. واشنگتن از طریق همکاری نزدیک با کشورهای عربی (نه فقط امضاکنندگان پیمان ابراهیم، ​​بلکه با کشورهایی که منافع خاصی در امنیت خلیج فارس و دریای سرخ دارند) می تواند حمایت گسترده تری برای کنترل تشدید تنش بین اسرائیل و ایران ایجاد کند. این امر باید ضرورت مهار نظامی ایران را با تشویق دیپلماسی منطقه ای برای تأثیرگذاری بر رفتار آن توامان کند. اسرائیل اعراب را برای پیوستن به یک چتر امنیتی ضد ایران تشویق می کند. ایران دلایل زیادی برای منصرف کردن اعراب از این اقدام دارد. کشورهای عربی می توانند از این اهرم برای تشویق هر دو (ایران و اسرائیل) برای دست کشیدن از تحرکات مخاطره آمیز و کنترل جنگ سایه (shadow war) استفاده کنند و بایدن نیز باید از سفر خود به منطقه برای تشویق آنها به انجام این کار استفاده کند.»

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها