کد خبر: 656454
تاریخ انتشار :

دیاکو حسینی پاسخ داد: هدف از سفر باقری به روسیه چه بود؟

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با سایت «خبرسراسری» گفت: من فکر می‌کنم علت اصلی این سفر تلاش برای متقاعد نگه داشتن روسیه به شیوه درست مذاکراتی ایران بوده است و روس‌ها نسبت به مطالبات ایران آگاه باشند

دیاکو حسینی پاسخ داد: هدف از سفر باقری به روسیه چه بود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبرسراسری، دیاکو حسینی، کارشناس روابط بین الملل، در آغاز درباره علت سفر باقری کنی به مسکو پس از مذاکرات دوحه گفت: «بخاطر اطلاعات ناقصی که وجود دارد نمی‌دانیم علت سفر چیست اما می‌توان حدس زد که چون در مذاکرات چند طرف حضور داشتند و روسیه حضور نداشت شاید طرف ایرانی لازم دانستند که آخرین وضعیت را اطلاع دهند و این واقعیت هم هست که روسیه و چین و بخصوص روسیه که بیشتر درگیر مذاکرات احیا برجام هست مهم‌ترین تکیه‌گاه ایران برای این است که چانه‌زن‌های تکمیلی را با آمریکایی‌ها انجام دهد؛ بنابراین با توجه به این نکته که اروپا و آمریکا مواضع نزدیکی بهم دارند ایران چاره‌ای جز نزدیکی به روسیه ندارد تا از اهرم آن برای توازن مورد نظر بین طرف‌های غربی و ایران استفاده کند؛ بنابراین من فکر می‌کنم علت اصلی این سفر تلاش برای متقاعد نگه داشتن روسیه به شیوه درست مذاکراتی ایران بوده است و روس‌ها نسبت به مطالبات ایران آگاه باشند».

او در ادامه درباره احتمال کارشکنی روس‌ها در برجام به علت تضاد منافع به‌خصوص در شرایط جنگ با اوکراین افزود: «روس‌ها یک حدودی را در روابط ایران و غرب قائل هستند این حدود یک جنبه استراتژیک و یک جنبه تاکتیکی دارد. روس‌ها مثل غربی‌ها مایل نیستند ایران نزدیک به تسلیحات هسته‌ای شود؛ بنابراین اگر از بین‌رفتن برجام منجر به چنین اتفاقی شود از آن استقبال نمی‌کنند. بحث دیگر این است که روس‌ها مایل نیستند رابطه ایران و غرب بهبود یابد و اگر برجام و احیا آن به این نقطه برسد که تنش‌زدایی ایران و غرب را نمایش دهد جلو این کار را نیز احتمالا به شیوه‌ای خواهند گرفت. بهترین حالت برای روس‌ها این است که برجام احیا شود و منجر به جنگ نشود تا منافع روس‌ها را تحت تأثیر قرار دهد چون روس‌ها به هیچ‌وجه مایل نیستند ایران درگیر جنگ با غرب شود در عین حال احیا برجام منجر به تنش‌زدایی کامل نیز نشود. در بحث تاکتیک نیز به‌خصوص در شرایط فعلی که روسیه با اوکراین در جنگ هست و صحبت‌های تحریم نفتی بلندمدت روسیه وجود دارد ایران می‌تواند جایگزین و رقیب روسیه باشد اما این مسئله مربوط به میان‌مدت هست و برای روس‌ها فوریت ندارد ضمن اینکه روس‌ها مطمئن هستند که تنش ایران و غرب تا حدی باقی خواهد ماند. روس‌ها احساس می‌کنند شراکت استراتژیک‌شان با ایران آنقدر قوی است که می توانند بر سر مباحث انرژی و میزان صادرات به توافق برسند».

حسینی در پایان نسبت به تمایل روس‌ها به امضا توافق در دوحه و عدم فرسایشی شدن روند مذاکرات گفت: «ما اطلاعات بسیار کمی از مذاکرات داریم آنچه شنیده می‌شود این است که اروپایی‌ها با لغو تحریم‌ها و خروج سپاه از لیست تروریستی مخالف‌اند و امتیاز بیشتری نمی‌دهند و تضمینی هم در کار نیست؛ بنابراین دستیابی به توافق سخت است اما به‌رغم این مشکلات دو طرف چاره‌ای جز حل برجام ندارند چون ادامه‌دارشدن این تنش باعث شدیدترشدن تحریم‌ها برای ایران دارد که منجر به چالش در روابط ایران و شرق می‌شود و احتمال سرعت بخشیدن به تسلیحات هسته‌ای در ایران را نیز قوت می‌بخشد. در هر حال سوگیری مذاکرات و فضا حاکم بر آن ممکن است به سمتی برود که از این ارزیابی‌ها فاصله بگیرد و باید از پیش‌داوری خودداری کرد ولی فکر می‌کنم روس‌ها بطور کلی ترجیح می‌دهند توافق وجود داشته باشد و تنش بیشتر نشود اما این آمادگی را ندارند که اگر توافقی بین ایران و غرب در احیا برجام باشد آن‌چنان سرعت بگیرد که این توازن را به نفع غرب تغییر دهد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها