کد خبر: 656599
تاریخ انتشار :

رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان جدید | رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱

رتبه بندی معلمان به کجا رسید ؟ | آخرین جزئیات از رتبه بندی معلمان

بالاخره بعد از کش و قوس‌های بسیار و مخالفت‌های پی درپی، قانون رتبه‌بندیِ معلمان تصویب و در مسیرِ اجرایی شدن قرار گرفت

رتبه بندی معلمان به کجا رسید ؟ | آخرین جزئیات از رتبه بندی معلمان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

​طرح رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبه‌بندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود. مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. در ادامه آخرین خبر از رتبه بندی معلمان را می خوانیم.

بالاخره بعد از کش و قوس‌های بسیار و مخالفت‌های پی درپی، قانون رتبه‌بندیِ معلمان تصویب و در مسیرِ اجرایی شدن قرار گرفت. دوازدهم تیرماه، دولت آیین‌نامه‌ی اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ کرد، اما این آیین‌نامه بازهم مورد مخالفت قرار گرفت.

دوازدهم تیرماه، دولت بالاخره آیین‌نامه‌ی اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ کرد. طرح رتبه‌بندی معلمان از سال ۹۰ و در پیِ تصویبِ سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. در فصل هفتم این سند «ارتقاء منزلت اجتماعی و جایگاه منابع انسانی از طریق استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه‌ی (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آن‌ها» یکی از راهکاری عملیاتی برای تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش اعلام شد. از آن زمان تا به امروز نزدیک به ۱۱ سال گذشته تا اینکه بعد از کش و قوس‌های بسیار و مخالفت‌های پی درپی، قانون رتبه‌بندیِ معلمان تصویب و در مسیرِ اجرایی شدن قرار گرفت.

لایحه رتبه‌بندیی معلمان ۲۵ اسفند سال ۹۹، در آخرین روز‌های دولت دوزادهم، تحویل مجلس داده شد. کلیات این لایحه هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. این لایحه یکبار به شورای نگهبان ارسال و برگشت خورد. سرانجام بعد از تغییرات بسیار، ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ شورای نگهبان با رتبه‌بندی موافقت کرد و شانزدهم اسفندماه نیز رئیس مجلس این مصوبه را برای اجرا به دولت فرستاد. رئیس جمهور ۲۳ اسفندماه این مصوبه را به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد و دولت مکلف شد ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، آئین‌نامه اجرایی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند. این آیین نامه با ۱۹ روز تأخیر سرانجام در ۱۲ تیرماه ابلاغ شد.

اما آیین‌نامه‌ی اجرای رتبه‌بندیِ معلمان مورد نقد‌های بسیاری قرار گرفته است، به طوریکه علیرضا منادی سفیدان (رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) در یک لایو اینستاگرامی که از سوی جامعه فرهنگیان برگزار شد، ضمن تائیدِ برخی از اشکالات در این آیین‌نامه گفت: «ما در نوشتنِ قانونِ رتبه‌بندی حساسیتِ بسیاری به خرج دادیم، اما بعد از اینکه آیین‌نامه از سوی دولت ابلاغ شد ما افسوس خوردیم که چرا اجازه‌ی نوشتنِ این آیین‌نامه را به دولت دادیم. ما باید خودمان این آیین‌نامه را می‌نوشتیم تا دستِ دوستانی که در کمیسیون آموزش در طول این مدت شرکت می‌کردند و نظراتِ غیرکارشناسی می‌دادند به آیین‌نامه نمی‌رسید. به نظر می‌رسد آن‌ها در نوشتنِ آیین‌نامه بی‌مهری کردند.»

منادی با بیان اینکه قانون رتبه‌بندیِ معلمان مخالفانِ بسیاری داشت، گفت: «در ابتدا آیین‌نامه‌ای نوشته شد که در آن از برگزاری آزمون برای رتبه‌بندی صحبت شده بود که این مغایر با قانون بود و ما از طریق ارتباط گرفتن با وزرا، زیر بار آن نرفتیم. ما نمی‌خواستیم کانون‌های ارزیابی خارج از آموزش و پرورش بر این مسئله نظارت داشته باشند و خوشبختانه این موضوع در هیأت وزیران رأی نیاورد.»

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در خصوص آیین‌نامه‌ی کنونی افزود: «در این آیین‌نامه چند بند وجود دارد که با مرِّ قانون مجلس مغایر است. برای جایگاه برخی از گروه‌ها در این آیین نامه مشکل به وجود آمده که ما تک تک این موارد را پیگیری می‌کنیم تا مرِّ قانون برای آن‌ها اجرایی شود.»

منادی تأکید کرد: «اگر هر کدام از بند‌های آیین‌نامه مغایر با قانونی باشد که در مجلس تصویب شده، کمیسیون تطبیق قوانین مجلس آن را بررسی و رد می‌کند.»

معلمان چه ایراداتی به آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان می‌گیرند؟

از بین ایرادات و مغایرت‌هایی که آیین‌نامه‌ی رتبه‌بندی با قانون رتبه‌بندیِ مجلس دارد، چند نمونه بیشتر مورد توجه معلمان قرار گرفته که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

اولین ایراد به تبصره سه ماده سه این آیین‌نامه برمی‌گردد؛ طبق این تبصره، نیرو‌های فاقدِ کد شناسه‌ی استخدامِ مورد تایید سازمان اداری و استخدامی کشور، مشمول این آیین‌نامه نمی‌شوند. این موضوع بسیاری از معلمانی که فاقد این کد استخدامی هستند و به صورتِ پیمانی جذب شده‌اند را نگران کرده است.

مورد دیگر مربوط به ماده ۵ آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان است؛ در این ماده آمده: «مشمولانی که پس از ارزیابی نخست، حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب ننمایند، از تاریخ عدم احراز رتبه، برای مدت یکسال به آن‌ها فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلمی پرداخت خواهد شد. این دسته از مشمولان می‌توانند در فرصت یکساله با کسب امتیاز لازم و ارزیابی مجدد در یکی از رتبه‌ها قرار گیرند.» معلمان می‌گویند: این شرط و شروط گذاشتن برای معلمان با روح قانون در تضاد است.

همچنین طبق تبصره ۵ ماده ۴ این آیین‌نامه «در مواردی که بر اساس قوانین مربوط، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت می‌باشد، اجرای رتبه‌بندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزش و پرورش از تاریخ اجرای این آیین نامه است.» با این اوصاف بسیاری از افرادی که شرفِ بازنشستگی هستند یا مجبورند دو سال بازنشستگیِ خود را به تعویق بیندازند و یا از قیدِ رتبه‌بندی بگذرند!

در بخش جدولِ امتیازات لازم برای کسب رتبه‌های ۵گانه، سختگیری در کسب رتبه‌ی ۴ و ۵ مورد دیگری است که معلمان به آن معترض هستند. آن‌ها می‌گویند بیش از ۹۰درصد از معلمان با این آیین‌نامه نمی‌توانند به رتبه‌ی ۵ برسند. آن‌ها می‌گویند این سختگیری باعث می‌شود معلمان برای رسیدن به سطح دانش‌یار معلمی و استادمعلمی ناامید شوند و تلاش چندانی نکنند و این مغایر با هدفِ اجرای قانون رتبه‌بندی برای ارتقای سطح آموزش است.

مورد دیگری اعتراضِ معلمان به اظهارات وزیر آموزش و پرورش در مورد اجرای رتبه‌بندی برای فرهنگیانی است که بیش از دو سال سابقه دارند؛ با این اوصاف معلمانی که تازه به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند مشمول قانون رتبه‌بندی نمی‌شوند.

پاسخِ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به نگرانیِ معلم‌ها

رئیس کمیسیونِ آموزش و تحقیقاتِ مجلس در مورد نیرو‌های فاقدِ کد شناسه‌ی استخدام، اطمینان می‌دهد که این موضوع به زودی رفع شود. وی همچنین درمورد مشکلاتی که آیین نامه برای بازنشستگان و معلمانی که تازه به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند، می‌گوید: «این موارد و مواردی از این دست که مغایر با قانونِ رتبه‌بندی است حتما در کمیسیون تطبیق قوانین کنار گذاشته می‌شود.»

معلمان: رتبه‌بندی هنوز نمی‌تواند معیشت معلمان را ارتقا دهد

اگرچه بعد از ۱۱ سال قانون رتبه‌بندیِ معلمان بالاخره به مرحله‌ی اجرا نزدیک می‌شود، اما هنوز با آنچه مورد نظرِ معلمان است فاصله دارد. معلمان می‌گویند برخلافِ تصور، حقوق معلمان بسیار کمتر از دریافتیِ کارمندان است و با احتسابِ اصلاحِ آیین‌نامه‌ی رتبه‌بندی معلمان، این رتبه‌بندی هنوز نمی‌تواند منزلت و معیشت معلمان را آنطور که باید ارتقا دهد. به گفته‌ی آن‌ها، فاصله‌ی دریافتیِ معلمان با سایر کارمندان دولت حتی با اجرای این قانون رتبه‌بندی، باز هم زیاد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: رتبه‌بندی معلمان براساس آن چیزی که در قانون تصویب شده باید هدفش ارتقای کیفیت آموزش باشد و به عنوان ترمیم حقوق نباید دیده شود. باید به گونه‌ای باشد که این افت که در آموزش و پرورش طی سنوات قبلی ایجاد شده را این ترمیم کنند و انگیزه‌ای برای آموزش در آموزش و پرورش باشد.

مسعود میرکاظمی در پایان جلسه هیات دولت درجمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به این سوال که مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی پرداخت می‌شود، گفت: این قانون است و هرچه قانون حکم کند همین کار را انجام می‌دهند. صندوق تامین اجتماعی در اختیار دولت نیست. طبق قانون است و خارج از قانون اقدامی صورت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با آغاز پرداختی‌های مرتبط با رتبه‌بندی معلمان گفت: در مورد رتبه‌بندی معلمان براساس آن چیزی که در قانون تصویب شده باید ارتقای کیفیت آموزش هدف باشد و به عنوان ترمیم حقوق نباید دیده شود. باید به گونه‌ای باشد که این افت که در آموزش و پرورش طی سنوات قبلی ایجاد شده را این ترمیم کنند و انگیزه‌ای برای آموزش در آموزش و پرورش باشد.

وی ادامه داد: دوستان در حال کار هستند تا آیین‌نامه تکمیل شود که این اتفاق می‌افتد و در کنار کمک به معیشت معلمان اهدافی که قانون‌گذار برای بحث آموزش گذاشته هم تحقق پیدا کند. به محض تکمیل آیین‌نامه بلافاصله پرداختی‌ها انجام می‌شود.

رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش بر این است که نظام رتبه‌بندی زودتر اجرایی شود، از فرهنگیان بخاطر تاخیر در اجرای این طرح، عذرخواهی و تاکید کرد که معلمان با علم، مباحث رتبه‌بندی را دنبال کنند و به مطالب فضای مجازی اکتفا نکنند.

​یوسف نوری در جریان سفر یک روزه به شیراز و در دیدار با جمعی از فرهنگیان فارس، با اشاره به نقش معلمین در ترویج تمدن و تثبیت و کارآمدی انقلاب اسلامی گفت: علت ایجاد دین اسلام وجود مقدس حضرت محمد(ص) است.

او ادامه داد: اوج دین اسلام زمانی بود که پیامبر از مکه به مدینه هجرت کرد و انتشار و تثبیت دین از مدینه بوده است اما بعد از آن دچار حوادثی شد؛ نیاز بود این دین ابقا شود که در سال ۶۱ هجری قیام امام حسین(ع) رخ داد و موجب بقای دین اسلام شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشا کرد: بیش از هزار سال پیش امام رضا(ع) به سرزمین توس و ایران آمدند و انتشار تشیع و دین اسلام در زمان امام رضا(ع) اتفاق افتاد.

نوری با بیان اینکه بخشی از اقدامات امام رضا (ع) در ابعاد علمی انتشار ساحت‌های گوناگون علمی اسلام بود، افزود: در این شکل‌گیری تمدن اسلام بسیاری نقش داشتند که احمدبن‌موسی(ع) از جمله آنهاست.

او اضافه کرد: امامزادگان یک شبکه داشتند که یک کارشان مبارزه با استکبار و یک کار مهم دیگرشان نشر دین و تبیین اسلام برای مردم بود.در ادامه امام راحل نیز برای انقلاب اسلامی یک شبکه‌سازی کرد که شهید دستغیب در استان فارس یکی از سر شبکه‌های حضرت امام بود؛ امروز در زمان ما نیز شهید سلیمانی شبکه‌سازی کرده است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلمان به ویژه معلمان تاریخ و معارف باید این مطالب را بیان کنند، عنوان کرد: حضرت معصومه (س) یکی از کسانی بود که نشردهنده شبکه‌سازی امام رضا بود که در ادامه منجر به تشکیل حوزه‌های علمیه شد که امروز نتیجه این حوزه‌ها وجود رئیس جمهور و رهبری است.

نوری‌ بیان کرد: در زمانی که نحله‌های مارکسیستی از جدایی دین از دیگر امور جامعه صحبت می‌کردند، امام(ره) آمد و عینیت دین و اثبات حکومت دینی را مطرح کرد و امروز بیش از ۴۳ سال هر توطئه‌ای می‌کنند موفق نمی‌شوند، در تمام دنیا امروز ایران نقش‌آفرین و تاثیرگذار است‌.

او با طرح این پرسش که نقش معلمان چیست؟ گفت: یک رئیس‌جمهور شهید داریم که معلم بود یک نخست وزیر شهید که معلم بوده پایه‌گذار صنعت موشکی ما طهرانی مقدم فارغ التحصیل دانشگاه تربیت دبیر بود، در سلول‌های بنیادی کاظم آشتیانی معلم بود، قله‌های ما در کارهای خیرین معلم هستند، هر جایی اقدام تاثیرگذاری انجام شده توسط معلمان بوده است و معلمی از مقبول‌ترین شغل‌ها در جامعه است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه در دوران کرونا فرهنگیان فداکاری کردند به گونه‌ای که مقام معظم رهبری از معلمان و فرهنگیان تشکر کردند، افزود: بعد از این هم شما کار خود را انجام می‌دهید چه گفته شود یا نه، چه دیده شود چه نه. در تثبیت و کارآمدی نظامی معلمان نقش داشتند و هنوز هم هست و آینده نیز همین روند خواهد بود.

نوری با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش از محل بودجه عمومی دولت ۹.۶ درصد شده بود و الان ۱۳ درصد شده است، گفت: اجازه نمی‌دهم آموزش و پرورش محمل کنکور شود، دانشگاه وظیفه دارد جذب دانشجو کند. ما باید کار تعلیم و تربیت خودمان را انجام دهیم، حکمرانی آموزش و پرورش این است که کار خودش را کند و موسسات نباید برای ما تعیین و تکلیف کنند اگر ببینیم در شورای نظارت عزل می‌شوند.

او تصریح کرد: حکمرانی آموزش و پرورش ایجاب می‌کرد سند تحول اجرا شود، تحول باید در معلم و دانش‌آموز و اولیا رخ دهد و تغییر در این ۳ عنصر مشهود باشد؛ حضوری شدن مدارس با گسترش واکسیناسیون انجام شد اما تابع ستاد ملی کرونا هستیم با این حال از ابتدا بر حضوری شدن مدارس تاکید داشتیم چون تجربه جهانی در این زمینه خود را نشان می‌داد اما جریان عاطفی و رسانه‌ای بر انجام آموزش غیرحضوری شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان‌کرد: دولت برای جبران افت ناشی از آموزش غیرحضوری یک فرایند تعریف کرده تا در تابستان درس را بهتر یاد بگیرند.

نوری عنوان کرد: سند ۲۰۳۰ از گذشته شروع شده بود و متناسب با ما نبود البته برخی از کشورها بخش‌هایی از این سند را نپذیرفتند اما ما امضا کرده بودیم.با حضور دولت سیزدهم اعلام کردیم سند تحول داریم و نمی‌توانیم ۲۰۳۰ را اجرا کنیم.

او با بیان اینکه بلاتکلیفی معلمان و استخدام‌های آنان را براساس قانون انجام دادیم، گفت: رتبه‌بندی فقط شعار بود اما امروز آنان که مجری بودند، مدعی تاخیر آن شدند؛

۶ هزار میلیارد برای ۳ سال در نظر گرفته شده بود الان ۳۸ هزار میلیارد برای ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است البته ابهاماتی در اجرا هست که با تطبیق مجلس و حقوقی رفع می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: تلاش بر این است که نظام رتبه‌بندی زودتر اجرایی شود، معلمان با علم مباحث رتبه‌بندی را دنبال کنند و به گفته‌های فضای مجازی اکتفا نکنند.

رئیس جمهور و مجلس پیگیر این امر بودند و به محض رفع موانع اداری اجرایی می‌شود.

نوری همچنین با تاکید بر اینکه برای تاخیر اجرای آن عذرخواهی می‌کنم اما باید در این کم و کسری‌ها مانند یک خانواده رفتار کنیم، به جذب نیرو برای کمبود معلم اشاره کرد و گفت: جذب نخبگان بدون آزمون، استخدام ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر با آزمون و جذب ۱۵ هزار نفر دانشجوی تربیت معلم از جمله اقدامات است.

او با بیان اینکه تلاش می‌شود نیروی ثابت و آماده داشته باشیم به ویژه در مرز عشایر و روستا، افزود: در همین راستا قرارگاه عدالت تشکیل دادیم تا محرومیت آموزشی برطرف شود.‌

وزیر آموزش و پرورش درباره ساختمان و تجهیزات مدارس افزود: دولت در سفرهای استانی ۸ هزار میلیارد علاوه بر اعتبارات برای تکمیل ساختمان‌ها داده است و ما دنبال خلق منابع جدید هستیم.

نوری همچنین با بیان اینکه هنرستان‌ها هوشمند می‌شوند و تقویت هنرستان‌ها در دستور کار قرار دارد؛ گفت: انسجام درونی و ارتباط با بیرون باید در مدارس مورد توجه باشد؛ مدارس با بیرون ارتباط داشته باشند بچه‌های قرنطینه‌ای به درد جامعه نمی‌خورد؛ بچه‌ها را برای آینده تربیت کنیم به ویژه در امسال که دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است.

او تصریح کرد: جامعه دانش‌بنیان در دوران دبستان و پیش از دبستان شکل می‌گیرد و دهه نودی‌ها آماده هستند که تمدن رضوی و انقلاب اسلامی را به قله جهانی برسانند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها