کد خبر: 656708
تاریخ انتشار :

چرخش جنگ اوکراین به نفع روسیه/ پوتین آماده نبرد نهایی می شود؟

با تصرف شهر لیسیچانسک، سراسر منطقه لوهانسک برای اولین بار به تصرف ارتش روسیه درآمد. با اعلام ولادمیر پوتین، قرار است ارتش روسیه به جنگ ادامه دهد. منطقه بعدی مورد نظر روسیه، دونتسک است.

چرخش جنگ اوکراین به نفع روسیه/ پوتین آماده نبرد نهایی می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وضعیت جنگ در اوکراین در حال تغییر است. با تصرف شهر لیسیچانسک، سراسر منطقه لوهانسک برای اولین بار به تصرف ارتش روسیه درآمد. با اعلام ولادمیر پوتین، قرار است ارتش روسیه به جنگ ادامه دهد. منطقه بعدی مورد نظر روسیه، دونتسک است. روس ها قصد دارند سایر مناطق اوکراین را تا قبول شرایط مدنظرشان توسط زلنسکی ادامه دهد. این اتفاق باعث خواهد شد جنگ شدیدتر از گذشته باشد. احتمالا جنگ درون شهری در مناطق مختلف اوکراین آغاز شود و بر تعداد کشته‌شدگان و ویرانی‌ها نیز افزوده شود.

رادیو ملی عمومی آمریکا (NPR) به مناسبت تغییر شرایط جنگ در لوهانسک گفتگویی با امیلی فنگ، کارشناس مسائل روسیه داشته است که در زیر بخشی از گفتگو با این کارشناس را آورده‌ ایم:

***

مجری:  کمی بیشتر در مورد شهری که در شرق اوکراین است و روسیه اکنون آن را کنترل می کند، به ما بگویید.

فنگ: نام این شهر لیسیچانسگ است. این منطقه در شرق اوکراین قرار دارد و تا مدت ها مانع از پیشروی روسیه به شهرهای شرقی اوکراین به خصوص در دونباسک شده بود. روسیه خواهان کنترل تمام دونباسک است و به همین علت، کنترل بر لیسیچانسگ برایش بسیار مهم بود. این هفته آنها با تصرف لیسیچانسک به برتری استراتژیک قابل توجهی دست یافتند. اگرچه نباید فراموش کرد که این دستاوردها یک طرفه نبودند و اوکراین نیز چند روستا را در جنوب شرقی تصرف کرد. اوکراینی ها همچنین، کنترل جزیره ای در دریای سیاه را به دست آوردند که بسیار مهم بوده است. اما به طور کلی، این روسیه است که در چند روز گذشته دستاوردهای مهم تری داشته است.

همچنین موشک باران و بمباران روسیه در اوکراین افزایش یافته است، و این امر منجر به تلفات زیاد غیرنظامی ها شده است. به طور مثال، در یک حمله 20 نفر در یک مرکز خرید در مرکز اوکراین کشته شدند. همچنین در حمله بزرگ دیگری که چند روز بعد در شهر بندری اودسا رخ داد، 21نفر کشته شدند.

مجری: ما الان در ماه پنجم جنگ هستیم. بنابراین آیا می‌توانید بگویید تحولات اخیر در چارچوب استراتژیک جنگ چه معنایی دارد؟

فنگ: جنگ از بسیاری جهات شدیدتر شده است. توپخانه ها دائما در حال ضربه زدن به هم هستند. جنگ بسیار جزئی و حساس شده است. دو طرف حالا بر سر  یک خیابان یا روستا جنگ می کنند. اکنون بخش وسیعی از مناطق روستایی اوکراین در شرق و جنوب باقی مانده است که تحت هرج و مرج و بمباران مداوم هستند. من چند روز گذشته را صرف ملاقات با افرادی کردم که از این مناطق در خرسون در جنوب اوکراین فرار کرده بودند. آنها در حدود چهار ماه گذشته را بدون برق، بدون گاز، بدون غذا و در موشک هایی که 20 تا 30 بار در روز فرود می آیند زندگی می کردند. در مقابل، در شهرهایی که روسیه به تصرف خود درآورده‌، زبان روسی و ارز رسمی روسیه به جای واحد پول اوکراین  استفاده می شود و این یعنی دولت مسکو به دنبال این است‌ که‌ فرایند "روسی‌سازی" در مناطق تصرف شده را شدت دهد.

مجری: من شنیده ام که اوکراین در حال تدارک یک ضد حمله برای عبور از این بن بست است. آیا نشانه ای از جدی بودن این ضد حمله را مشاهده کرده اید؟ آیا واقعا اوکراین برای بازپس گیری این مناطق اقدامی خواهد کرد؟

فنگ: من در شمال استان خرسون هستم، که یکی از مناطقی است که اوکراین می‌گوید می‌خواهد یک ضدحمله انجام دهد. این کشور در حال تلاش برای بازپس گیری خرسون است. اما وقتی امروز صبح با مقامات یک شهر کلیدی در جنوب اینجا به نام زلنودولسک صحبت کردم، آنها به من گفتند که هیچ منبع، توپخانه و نیروی انسانی اضافی برای انجام هر نوع حمله ای ندارند. آنها به سختی با تفنگ از خود دفاع می‌کنند اما این اقدام آنها در مقابل گلوله باران بی فایده است.

در منطقه ای که من حضور داشتم، گلوله باران و بمباران زیادی صورت گرفته است. ما فقط چند کیلومتر با خط مقدم فاصله داشتیم و هر 15 دقیقه یا بیشتر صدای توپ ها و خمپاره ها را می شنیدیم. شهردار آنجا به مردم هشدار می‌داد که به حاشیه شهر و خط مقدم نروند. اما مردم او را نادیده می‌گرفتند و به خط مقدم می رفتند زیرا با این جنگ زندگی می کنند.

مجری: درست است.

فنگ: مردم هنوز به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند و این بدان معنی است که با جنگ خو گرفته‌اند و به نظر نمی‌رسد که با این شرایط، این  وضعیت به زودی تمام شود.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها