کد خبر: 656710
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه نیوز» با امیرعلی ابوالفتح:

رفت‌ و آمدهای بی‌فایده

ابوالفتح در گفت‌وگو با نامه نیوز گفت که بهتر از افراد علاقه‌مند به حل موضوع هسته‌ای به جای تهران به واشنگتن رفته و طرف امریکایی را برای برگشت به توافق متقاعد کنند چون در غیر این صورت این رفت و آمدها فایده‌ای ندارد.

رفت‌ و آمدهای بی‌فایده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز  - وزیرخارجه قطر دیروز به تهران آمده و با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت‌وگو کرد. آن هم در شرایطی که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مذاکرات غیرمستقیم با ایران را که در قطر و با تسهیل‌گری اروپا انجام شده، اتلاف وقت خواند و نسبت به اثربخشی آن ابراز ناامیدی کرد. 

با این حال و با توجه به مواضع طرف ایرانی مبنی بر تمایل به ادامه مذاکرات و رسیدن به یک توافق خوب و موثر این گمانه را ایجاد می‌کند که شاید رفت و آمدهای کشورهایی مثل قطر که مایل به ایفای نقش و کمک به حل موضوع هستند بتواند، نتیجه مثبتی داشته باشد. برخی از کارشناسان حوزه سیاست خارجی البته همین امیدواری را هم ندارند. مثلا امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل بین‌المللی اما این مذاکرات و رفت‌ و آمدها را خیلی موثر نمی‌داند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «به نظر من افرادی که در برجام حضور دارند یعنی سه کشور اروپایی، نماینده اتحادیه اروپا و چین و روسیه، همچنین کسانی که علاقه‌منده هستند این مشکل حل شود چه امیر قطر باشد یا نخست وزیر ژاپن یا نخست وزیر عراق و ... قبل از اینکه به تهران بیایند بهتر است که به واشنگتن سفر کنند».

وی افزود: «این افراد بهتر است که قبل از آمدن به تهران طرف آمریکایی را آماده و راضی به برگشت به توافق کنند. هم باید دولت ایالات متحده و هم سران کنگره را قانع کنند. با آنها نشست و گفت‌وگو داشته باشند و وقتی که مشخص شد طرف آمریکا آماده بازگشت به توافق 2015 است، به تهران بیایند».

ابوالفتح تاکید کرد: «تمامی صحبت‌ها با تهران تا وقتی که واشنگتن علاقه‌مند نیست به توافق برگردد، کمکی نمی‌کند و نتیجه‌ای ندارد. فقط می‌آیند و می‌روند و دیداری می‌کنند یا پیغامی می‌آورند و می‌برند. مدام ابراز امیدواری می‌کنند اما این قطاری که ایستاده یک قدم هم جلوتر نمی‌رود. از این جهت آمدن این افراد به تهران کمک کننده نیست».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی در عین حال که امیدی به اثربخشی این دیدارها ندارد گفت: «البته این رفت‌وآمدها بهتر از هیچی است. آمدن‌ها بهتر از نیامدن است. اما نباید فکر کنیم که با این سفرها مشکل حل می‌شود چون تا وقتی که مساله در واشنگتن حل نشود، این مذاکرات نتیجه بخش نخواهد بود».


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها