کد خبر: 656723
تاریخ انتشار :

واکنش خبرگزاری فارس به فیلم جنجالی منتشر شده از ظریف

فارس/ از شروع مجدد مذاکرات برجام، فیلمی قدیمی از محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت سابق در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد که خبرگزاری فارس به آن واکنش نشان داد.

واکنش خبرگزاری فارس به فیلم جنجالی منتشر شده از ظریف
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در بخشی از این یادداشت آمده است

طی روزهای گذشته و پس از شروع مجدد مذاکرات برجام، فیلمی قدیمی از محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت سابق در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد که در آن ظریف منتقدانش را به عدم توانایی در نوشتن متن توافق متهم می کند و خطاب به آنها می گوید: « آقایانی که می گویند به ما توافق را نخوانده ایم بیایند به ما نشان دهند که خودشان فقط دو صفحه متن توافق نوشته اند!»

اینکه این فیلم بعد از مدتها به چه منظوری مجددا به صورت گسترده منتشر شد، جای تامل دارد اما به نظر می رسد که فعالان رسانه ای و سیاسی وابسته به جریان اصلاح طلب تلاش دارند اینگونه القا کنند که تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم توانایی لازم را ندارد. این در حالی است که کارشناسان مسائل بین الملل معتقدند مقاومت مذاکره کنندگان در مقابل آمریکایی که نه حاضر است امتیاز بدهد و نه تضمینی برای عمل به تعداتش می دهد، بهترین اقدام است.

این مسائل در حالی است که محمدجواد ظریف اخیرا نیز در نشستی که با تعدادی از دانشجویان و اساتید داشته؛ به عدم شناخت نقش اروپا در مذاکرات اذعان کرده و گفته که: اگر ما نقش اروپایی ها را درست تشخیص داده بودیم می‌فهمیدیم که اروپایی ها در برجام چه باید می‌کردند، اروپا بازی اش بازی هنجارسازی بود یعنی شما عوامل رفتار بین المللی را بسازید.

اظهارات ظریف در این نشست درباره عدم شناسایی نقش اروپایی‌ها در مذاکرات در حالی مطرح شده که بارها منتقدان برجام، به همدستی اروپا با آمریکا و نقشی که اروپائیان در برجام داشتند اشاره کرده بودند.

وزیر سابق امور خارجه همچنین در این جلسه گفته که اروپایی‌ها یک مشخصه ای دارند که آمریکایی ها ندارند، و در تشریح آن تاکید کرده: آمریکایی ها از دنیا دور هستند و 60 درصد سناتورهای آمریکایی تا قبل از مسئولیت خود از آمریکا خارج نشدند.

ظریف در این نشست مطالبی را نیز درباره چین و روسیه و اینکه چین و روسیه علاقه ای به ورود ایران به شانگهای ندارند، مطرح کرده! و معتقد است همکاری روسیه با ایران در سوریه بعد از برجام شکل گرفت!

ظریف به نقش نیروی قدس سپاه در حمایت از دولت سوریه مقابل گروهک‌های وهّابی و تکفیری و همکاری ایران و سوریه در بخشی از این مسیر اشاره نمی‌کند.

وی به اظهارات برخی کارشناسان و مسئولان فعلی هم انتقاد می کند و می‌گوید که برخی می گویند اگر کنگره آمریکا برجام را تصویب کرده بود تضمین بود! اما در روابط بین الملل من که نمی‌توانستم دختر اوباما را در ایران گروگان نگه دارم که تعهداتشان را انجام بدهند!

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها