کد خبر: 656846
تاریخ انتشار :

دیپلماسی برجامی پنهان غرب با صهیونیست‌ها

در زیر پوست اخبار رسمی چه می گذرد؟

در زیر پوست اخبار رسمی چه می گذرد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه با یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس گفت‌وگو کرد .وزیر خارجه آمریکا در این تماس تلفنی، بر تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده به شراکت آمریکا و اسرائیل، امنیت اسرائیل و مقابله با تهدیدهای مشترک و در راس آنها جمهوری اسلامی ایران!  تاکید کرد و حمایت ایالات متحده از راه‌حل دو کشور اسرائیل و فلسطین، از طریق مذاکره را یادآور شد.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا خاطرنشان کرد که بایدن مشتاقانه منتظر است تا در سفر آتی خود، مشارکت آمریکا با صهیونیستها  را جشن بگیرد.بر اساس گارش شبکه ایندیپندنت ، جو بایدن به‌زودی به خاورمیانه سفر خواهد کرد. سفری که طی آن، احتمالا اولین دیدار جو بایدن و یائیر لاپید انجام می‌شود. ژان‌ پی‌یر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیش از این با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از ۲۲ تا ۲۵ تیر به منطقه  سفر خواهد کرد. جو بایدن از ۲۲ تا ۲۴ تیر در اراضی اشغالی  خواهد بود و پس از آن مستقیم از تل‌آویو به جده خواهد رفت تا از فرصت حضور سران کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، کویت، قطر، عمان، مصر، اردن و عراق در عربستان سعودی استفاده کند. آنها در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس حضور خواهند داشت.

عربستان سعودی نیز پیش از این اعلام کرده بود که جو بایدن در تاریخ ۲۴ و ۲۵ تیر به دعوت پادشاه عربستان سعودی به آن کشور سفر خواهد کرد‌. بنا بر اعلام پادشاهی عربستان سعودی، بایدن در این سفر با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی و همچنین محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، ملاقات خواهد کرد.برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، روز چهارشنبه به عربستان رفت تا مقدمات لازم برای سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به این کشور را فراهم کند.به گفته ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، مسئله مقابله با جمهوری اسلامی ایران، وضعیت در یمن، حمایت از ابتکار سازمان ملل متحد برای صلح و مسائل تامین امنیت غذایی و انرژی در جهان از جمله محورهای پیش‌بینی‌شده برای این مذاکرات‌ هستند. شبکه خبری العربیه هم در گزارشی مدعی شد که  عربستان سعودی همواره بر لزوم توقف فعالیت‌های تهران در منطقه تاکید و از آتش‌بس در یمن و توقف حمایت تسلیحاتی از مقاومت یمن حمایت کرده است.

با همه این اوصاف و علی رغم گزارشهای هدفمند و کاملا سانسورشده ای که از سوی رسانه های غربی و صهیونیستی و عربی منتشر می شود، در حوزه دیپلماسی پنهان اتفاقات دیگری در معادلات منطقه می دهد! واقعیت امر این است که مقامات کاخ سفید ، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در حوزه دیپلماسی پنهان، مشغول رایزنی های گسترده در قبال مذاکرات برجام و نحوه مواجهه با این پرونده پیچیده هستند. در این معادله، رژیم اشغالگر قدس گارد بسته ای دارد و امتیازگیری ایران از آمریکا در توافق احیای برجام را غیر قابل قبول دانسته است. سعودیها علی رغم آنکه نسبت به سال 2015( در دوران مذاکرات اولیه منتهی به برجام ) گارد بازتری نسبت به تحولات و مذاکرات برجام دارند، اما به طور کلی مخالف احیای توافق هسته ای با تهران هستند.

تا قبل ازآن، دولت بایدن به صهیونیستها و سعودیها اطمینان داده بود که با "بازگشت پوچ به برجام" جلوی امتیازدهی به تهران را خواهد گرفت. تاکتیک بازگشت پوچ به برجام به این معناست که واشنگتن به توافق هسته ای بازگردد، بدون آنکه در عمل تحریمهای ضد ایرانی را لغو کند .با این حال مقامات صهیونیستی و سعودی معتقدند که با توجه به شرایط جاری در مذاکرات برجام، اساسا رئیس جمهور آمریکا در پیاده سازی تاکتیک "تعلیق قطره چکانی تحریمهای ضد ایرانی" شکست خورده است.در این معادله، آمریکایی ها باید میان دو گزینه "بازگشت واقعی به برجام" یا " ادامه مسیر دولت ترامپ" دست به انتخاب بزنند و گزینه  سومی مانند بازگشت ناقض یا غیر عملیاتی به برجام وجود ندارد. در هر حال، بر خلاف بیانیه های آرام و دیپلماتیک صادر شده از سوی آمریکا و متحدان منطقه ای آن، در حوزه دیپلماسی پنهان و غیراعلامی رایزنی های گسترده ای میان واشنگتن و انها بر سر بازگشت یا عد بازگشت به برجام شکل گرفته است. این رایزنی ها تبدیل به نوعی چالش یا گره کور در روابط آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و رژیم سعودی شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها